• FrökenLöken

Efter kejsarsnitt . ta bort plåster?

Fick barn via kejsarsnitt för två veckor sedan. Läkaren som hade utskrivningssamtal meddelade mig att jag skulle ta bort operationsförbandet efter 7 till 10 dagar. Så gjorde jag. Under det förbandet satt hudfärgade plåster ... och sedan BLÄ ser man suturtråden. UUUSCH.

Nåväl. Läkaren sa ingenting om detta när han informerade mig, den jäkelen.

Är det bara å ta bort plåstrerna? Och stygnen, ska de synas? Ramlar de av? Syddes ihop med sådan där tråd som skall "absorberas" in i kroppen.

Jag hade kunnat ringa förlossningen och fråga dem, men tänkte fråga här först. Moahaha... kan knappast bli fel då =)

• Svar på tråden Efter kejsarsnitt . ta bort plåster?
  • gammeltacka

Antar att de plåster du ser nu är små smala remsor som sitter tvärsöver? De är för att hålla ihop såret lite extra för att få ett finare, smalare, ärr. Om du inte har klåda av dem kan de sitta tills de faller av sig själv. Antar att du är sydd forlöpande, dvs du kan se lite av tråden här och var längs såret men inte en massa knutar. Då kommer du inte att se så mycket som faller av förutom ändknuten möjligen.

• Christel83

Jag fick be BVC sköterskan plocka sutur knutarna som satt på varsin sida av snittet, detta skulle göras 5 dagar efter snittet! De små plåster kan du ta bort när du vill nu, mina kliade och stramade!

• Cia o krabaten

Mina plåster togs innan jag åkte från sjukhuset, efter ca 1 dygn.
    Sedan hade jag agrafferna synliga efter första och stygnen efter andra snittet i 5-6 dagar innan de togs bort hos distriktssköterskan på dag 7 efter snittet. 

• pLeNa84

Jag tog bort plåstren några dagar efter jag kom hem tror jag..
    Men sen tejpade jag det ett halvår för att få så fint ärr som möjligt... Jag tyckte dessutom att det var obehagligt att ha byxor på ärret utan plåster..

• Labolina3

Gjorde kejsarsnitt i jan....tog bort plåstret andra eller tredje dagen och har sen dess inte haft något på såret. Tog bort klamrarna efter 9 dagar. Enligt bb här ska man inte ha något på såret om allt ser bra ut, det läker bättre ju mer det får luftas! Hur bra det läker kan man inte påverka speciellt, det beror på vilket läkkött man har och så. Men det kanske är olika råd från olika bb o läkare.

Svar på tråden Efter kejsarsnitt . ta bort plåster?