• Tainted

Fel att låta 4åring vakna av väckarklocka varje morgon?

Rent spontant skulle jag aldrig råda någon att dra in en väckarklocka i ett barns liv, finns ju tusen goare sätt att vakna på än ett frenetiskt pipande på morgonen. Känns bara fel.

Men, min "lille" tjej har nog sovit kanske totalt 20 hela nätter under sina dryga 4 år. Vaknar alltid minst en gång och antingen vill bli tröstad eller så ligger hon och sover som en stock brevid mig i min säng när jag vaknar på morgonen, ett mysterium hur hon lyckats tassa in och lagt sig där på natten utan att man vaknat av det själv. Så ingen av oss känner sig direkt utsövda på morgonen, sover vi ihop så vaknar vi med jämna mellanrum av att det är för varmt, en armbåge i magen, någon av oss snarkar osv. och sover hon i sin säng så blir det ledsna attacker med jämna mellanrum.

Men, i helgen ville hon låna min väckarklocka och leka med, och vi satte den på kl07 när vi brukar gå upp. hon somnade fint i sin säng med full koll på att när klockan ringer är det dags att väcka mamma. Blev helt chockad, hon sov hela natten! Testade nästa natt igen och fick samma resultat! Den jäkla irriterande öronbedövande 10kronors väckarklockan blev vår frälsning!

Lite dåligt samvete av att hon vaknar till ett ljud som närmast skulle kunna liknas vid ett brandlarm istället för lite lena klappar och ett mjukt godmorgon.

• Svar på tråden Fel att låta 4åring vakna av väckarklocka varje morgon?
  • Renesmee

Köp en annan väckarklocka då.
    Det finns ju dom som tex låter som en fågelsång eller tex en röst som säger nu är det dags att vakna. =)

• Tainted

Jasså? har bara hört om dom med radio och med en lampa som tänds, fast den kostar ju galet mycket. vart hittar jag fågelkvitter!

• lattelover77

Jag tänker spontant - VA BRA att tjejen hittat nåt hon gillar!!!! Och att ni får sova ordentligt!!!! Vem vet hur länge denna fascination med väckarklockan håller i sig, njut så länge det varar. Som du beskriver det så tycker dottern det är en rolig grej och det är väl huvudsaken. Det är ju inte så att ni går upp en timme tidigare och låter henne sova tills väckarklockan skräller igång för att ni inte pallar väcka henne.....

• Cia o krabaten
    lattelover77 skrev 2011-02-23 20:44:25 följande:
    Jag tänker spontant - VA BRA att tjejen hittat nåt hon gillar!!!! Och att ni får sova ordentligt!!!! Vem vet hur länge denna fascination med väckarklockan håller i sig, njut så länge det varar. Som du beskriver det så tycker dottern det är en rolig grej och det är väl huvudsaken. Det är ju inte så att ni går upp en timme tidigare och låter henne sova tills väckarklockan skräller igång för att ni inte pallar väcka henne.....
    Håller helt med!!!
  • esther

Kan inte se något fel i det, det var ju hennes idé och det blir bättre trivsel. Kör på!

• Dixie

det är väl jättebra att hon får sova hela natten!

• Tainted

mjo, men lyckan var kort. inatt var hon uppe och tassade igen, dock med väckarklockan i handen när hon kom till min säng :D

• frk Carlsson
    Tainted skrev 2011-02-24 18:24:13 följande:
    mjo, men lyckan var kort. inatt var hon uppe och tassade igen, dock med väckarklockan i handen när hon kom till min säng :D
    Följde du henne tillbaka då?

Jag tycker det där med väckarklockan är ypperligt! Ett tydligt sätt att visa för sitt barn att det är morgon och OK att kliva upp. Allt innan det måste motas ... Jag hade inte gett mig utan följt henne tillbaka i ett i ett i ett.
    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Mazri

Tänkte precis också föreslå att ni ska följa henne tillbaka till sängen när hon kommer på natten.
    När min dotter sover i sin säng och vaknar på natten ropar hon alltid istället för att komma själv.
    Försöker att lägga mig bredvid henne några minuter så hon lugn kan somna om. Jo, jag trycker ner mig på kanten i den lilla växa-sängen haha.

Om ni tycker synd om henne som måste vakna av den hemska klockan så kan ni ju alltid gå in till henne några minuter innan hennes klocka ska ringa och väcka henne med era mjuka röster istället

• pigglet

Vi har satt in en klockradio i barnens rum. De vet att när den står på 7 är det morgon, allt annat betyder natt och att man ska ligga kvar i sin säng. Supersmidigt! Innan kunde de ju vakna tex klockan 3 och tro att det var morgon, och vips är de ganska klarvakna. Nu behövs bara ett ögonkast på klockan och så kan de somna om.
    (Det är i alla fall vad jag TROR händer, har ju inte så bra koll eftersom jag sover i ett annat rum!)

I perioder när barnen börjat vandra till vår säng, har jag bäddat en madrass under deras. Så sover jag där och "puttar tillbaks" dem när de är på väg upp ur sängen. Efter några nätter slutar de försöka kliva upp.

Att få sova är ju superviktigt för välmåendet. Man får försöka hitta vägar så att alla får sova så mycket som möjligt.

• Tainted

jodå, har som sagt provat alla tänkbara sätt att försöka få henne att sova hela natten.. och visst fungerar det oftast att följa med henne in på sitt rum igen men då vaknar varje halvtimme och proceduren får upprepas halva natten.. har hållt på med det länge i perioder men det har inte hjälpt tyvärr. inatt ska vi sova borta men hoppas på en hel natt på lördag iaf, håll tummarna för oss gott folk! :)

• skrik och panik

Puffar! :)

Funderar på att köpa till förskoleklassbarnen. Och vakna av radion i så fall! :)

• Kaffegalningen

Det kanske inte funkar alls, men en kompis hade en vanlig klocka och målade en pil med märkpenna för när barnet skulle upp. Kom barnet tidigare med klockan så visade hon att det inte var dags än, barnet vande sig att kolla på klockan och blev trygg i att den "bestämde"

• Tainted

Oj, nu var det ett helt år sedan jag startade denna tråden :)

Det fungerade ju tyvärr inte länge med väckarklocke idén, underbart är kort! :D
    Idag är hon 5.5 år och sover kanske 5-10 hela nätter/månad i sin egen säng, resten kommer hon till mig. När vi pratar om det så säger hon själv att hon bara vaknar hos mamma, så hon gör det ju tydligen helt omedvetet halvt i sömnen och då är det ju inte lätt att kolla klockan :)

• Helle333
    Tainted skrev 2011-02-23 20:26:14 följande:
    Rent spontant skulle jag aldrig råda någon att dra in en väckarklocka i ett barns liv, finns ju tusen goare sätt att vakna på än ett frenetiskt pipande på morgonen. Känns bara fel.

Men, min "lille" tjej har nog sovit kanske totalt 20 hela nätter under sina dryga 4 år. Vaknar alltid minst en gång och antingen vill bli tröstad eller så ligger hon och sover som en stock brevid mig i min säng när jag vaknar på morgonen, ett mysterium hur hon lyckats tassa in och lagt sig där på natten utan att man vaknat av det själv. Så ingen av oss känner sig direkt utsövda på morgonen, sover vi ihop så vaknar vi med jämna mellanrum av att det är för varmt, en armbåge i magen, någon av oss snarkar osv. och sover hon i sin säng så blir det ledsna attacker med jämna mellanrum.

Men, i helgen ville hon låna min väckarklocka och leka med, och vi satte den på kl07 när vi brukar gå upp. hon somnade fint i sin säng med full koll på att när klockan ringer är det dags att väcka mamma. Blev helt chockad, hon sov hela natten! Testade nästa natt igen och fick samma resultat! Den jäkla irriterande öronbedövande 10kronors väckarklockan blev vår frälsning!

Lite dåligt samvete av att hon vaknar till ett ljud som närmast skulle kunna liknas vid ett brandlarm istället för lite lena klappar och ett mjukt godmorgon.
    funkar det så kör på. Skulle hon behöva sova mer så kan hon ju krypa upp till er och slumra en stund till och då bli väckt av klappar och mjuka morgonhälsningar.
Svar på tråden Fel att låta 4åring vakna av väckarklocka varje morgon?