Fel att låta 4åring vakna av väckarklocka varje morgon?
Rent spontant skulle jag aldrig råda någon att dra in en väckarklocka i ett barns liv, finns ju tusen goare sätt att vakna på än ett frenetiskt pipande på morgonen. Känns bara fel.
Men, min "lille" tjej har nog sovit kanske totalt 20 hela nätter under sina dryga 4 år. Vaknar alltid minst en gång och antingen vill bli tröstad eller så ligger hon och sover som en stock brevid mig i min säng när jag vaknar på morgonen, ett mysterium hur hon lyckats tassa in och lagt sig där på natten utan att man vaknat av det själv. Så ingen av oss känner sig direkt utsövda på morgonen, sover vi ihop så vaknar vi med jämna mellanrum av att det är för varmt, en armbåge i magen, någon av oss snarkar osv. och sover hon i sin säng så blir det ledsna attacker med jämna mellanrum.
Men, i helgen ville hon låna min väckarklocka och leka med, och vi satte den på kl07 när vi brukar gå upp. hon somnade fint i sin säng med full koll på att när klockan ringer är det dags att väcka mamma. Blev helt chockad, hon sov hela natten! Testade nästa natt igen och fick samma resultat! Den jäkla irriterande öronbedövande 10kronors väckarklockan blev vår frälsning!
Lite dåligt samvete av att hon vaknar till ett ljud som närmast skulle kunna liknas vid ett brandlarm istället för lite lena klappar och ett mjukt godmorgon.