• Ananasochäpple

Vad har ni fått ut på barnförsäkringen?

Det skulle vara roligt att höra hur ni har utnyttjat era barnförsäkringar genom åren och vad ni har fått ut ungefär???

Vi står i valet och kvalet om vi ska teckna en barnförsäkring och isåfall i vilket försäkringsbolag. Det finns ju sjuk - och olycksfallsförsäkringar, men det finns ju även enbart olycksfallsförsäkringar, som då blir lite billigare.

Det känns som att olycksfall är det som drabbar barnen mest. Olycksfallsförsäkringen kan man teckna med stora försäkringsbelopp vid ev invaliditet, och det är väl det man är mest rädd för? För man blir väl troligtvis inte invalidiserad av en sjukdom, utan snarare en olycka, eller?

Sjukvård är väl ändå jättebilligt i Sverige? Det här med tandskadeförsäkring undrar jag oxå över. Är inte tandvården gratis för barn i Sverige? Har ni tyckt att det är värt pengarna med barnförsäkringen??

• Svar på tråden Vad har ni fått ut på barnförsäkringen?
  • lövet2

Vi har fått ut ett par gånger en schablonsumma de betalar ut när man åker in akut och måste övernatta på sjukhuset. Det är runt 600 kr tror jag.
    När sonen bröt benet, så blev det också lite här och där för sådant som inte försäkringskassan täcker upp.

Största nyttan av försäkringen hade vi när 2 av våra barn samma år drabbades av barnreumatism. Vården av dem de första 2 åren tog mycket tid och mycket pengar. Bl a så rekommenderade deras läkare att en av oss föräldrar skulle vara hemma på heltid om det var möjligt, för dagis och fritids skulle bli för mycket för barnen. Efter en utredning, så betalade försäkringskassan ut ½ vårdbidrag för båda barnen tillsammans, och enligt försäkringsbolagets villkor så gav det oss rätt till samma summa även från dem. Vi fick alltså dubbel ersättning, och det räddade vår ekonomi.

• sara1981

Sjukförsäkring är viktigare än olycksfallsförsäkring. Det är den som det betalas ut mest ifrån och som det är störst risk att man behöver använda.

Tycker att det är självklart att man ska ha en barnförsäkring som täcker både sjuk och olycksfall. :)

• solida

vi har nyttjat vår fösäkring för sonen för första gången nyss. Han slog upp ett jack i pannan och har fått ett ärr från det. Det ses som vanprydande ärr, och han fick 8500 kr för det. Vi har folksam.

• Ananasochäpple
    sara1981 skrev 2011-02-23 16:21:52 följande:
    Sjukförsäkring är viktigare än olycksfallsförsäkring. Det är den som det betalas ut mest ifrån och som det är störst risk att man behöver använda.

Tycker att det är självklart att man ska ha en barnförsäkring som täcker både sjuk och olycksfall. :)
    Jaha, ok? Men vad är det som betalas ut från sjukförsäkringsdelen då? Är det inte bara typ läkarundersökning, sjukhusvistelse, mediciner och sjukresor - alltså "småpotatis"? Eller kom det där vårdbidraget oxå från sjukförsäkringsdelen? Kan man inte få det i olycksfallförsäkringen? Jag har för mig att jag läst det någonstans..
  • sara1981

Det beror ju lite på försäkringsvillkoren, men de flesta försäkringar får du ersättning om barnet skulle drabbas av olika kroniska sjukdomar eller bestående skador till följd av sjukdom. Vilket alltså är betydligt vanligare än att man drabbas av invaliditet efter en olycka.

• LillaFlingan

vi har allt som går att få hos folksam..

låg nyligen inne med minstingen i 5dygn pga rsvirus och fick ut lite mer än 2000:- tack vare försäkringen..
    för att tänka upp då....

jag tycker det är självklart att OM man nu ska teckna så tecknar man båda.

min lillebror var inte försäkrad, och fick diabetes typ 1 vid 13års ålder..
    han hade kunnat få ut en rejäl summa pengar OM han hade varit försäkrad...

• lövet2
    Ananasochäpple skrev 2011-02-23 17:03:50 följande:
    Jaha, ok? Men vad är det som betalas ut från sjukförsäkringsdelen då? Är det inte bara typ läkarundersökning, sjukhusvistelse, mediciner och sjukresor - alltså "småpotatis"? Eller kom det där vårdbidraget oxå från sjukförsäkringsdelen? Kan man inte få det i olycksfallförsäkringen? Jag har för mig att jag läst det någonstans..
    Vårdbidraget kom från sjukförsäkringen. Reumatism är en sjukdom och inget olycksfall. Om de sedan får bestående men av sin sjukdom upp i vuxen ålder, så får de ut ersättning för det då.
  • Majsan70

Alltså båda delarna av försäkringen är ju viktig. Det handlar om resten av barnets liv om det skulle hända något,.

Vi har fått ut för sjukdom ett antal gånger och sonen som har fått diagnoser inom NPF har haft löpande utbetalningar under 6 års tid nu. Kan han inte arbeta nu när han går ur skolan så faller mer pengar ut till honom.

Vi har även fått för sjukhusvistelser både för olycksfall och sjukdom. Vi har fått för sveda o värk osv osv.

När det gäller resten va barnens liv får man inte snåla anser jag.

Pengar tar inte bort deras funktionshinder eller sjukdom...men det UNDERLÄTTAR enormt.

• Farfalla

Livförsäkringen via kommunen. Tyvärr. Men den är inte rörd, vill inte. .. :'(

• LinnIvan

Lite nyfiken om ni vet. Låg inne med min 5 månaders i 2 nätter. Får man något då?
    Om man har ett barn som får en sk diagnos. Har man rätt till nåt då?

• sara1981

Kostar någonstans mellan 85 och 250 kr, beroende på bolag och försäkringsomfattning och belopp.

• Carina 70
    Ananasochäpple skrev 2011-02-23 15:54:41 följande:
    Det skulle vara roligt att höra hur ni har utnyttjat era barnförsäkringar genom åren och vad ni har fått ut ungefär???

Vi står i valet och kvalet om vi ska teckna en barnförsäkring och isåfall i vilket försäkringsbolag. Det finns ju sjuk - och olycksfallsförsäkringar, men det finns ju även enbart olycksfallsförsäkringar, som då blir lite billigare.

Det känns som att olycksfall är det som drabbar barnen mest. Olycksfallsförsäkringen kan man teckna med stora försäkringsbelopp vid ev invaliditet, och det är väl det man är mest rädd för? För man blir väl troligtvis inte invalidiserad av en sjukdom, utan snarare en olycka, eller?

Sjukvård är väl ändå jättebilligt i Sverige? Det här med tandskadeförsäkring undrar jag oxå över. Är inte tandvården gratis för barn i Sverige? Har ni tyckt att det är värt pengarna med barnförsäkringen??

Hej!
    Jag vill varna er för Skandias barnförsäkring.
    Jag tecknade den för 7 år sedan för min dotter. När hon råkade ut fören olycka i våras och blev av med fingertopp+nagel (benpipan syntes....!) på höger långfinger så fick jag INTE tillbaka alla pengar för emballagematerial.

Eftersom fingret blev smutsigt på skolan och de var stor infektionsrisk så skulle fingret rengöras och emballagematerial bytas 1-2 ggr per dag.

Hon behövde en sk. fingertuta på fingret eftersom de skadade fingret hela tiden 'stötte' i vid aktiviteter. Jag begärde 1700 kronor (som jag hade kvitto på!!!!) och fick till svar att jag skulle få 300 kronor.
    Fruktansvärt dåligt tycker jag!!!!!!
    Ska inte försäkringen hjälpa när man råkar ut för en olycka??

• EnStoltMamma

Jag har bara olycksfalls försäkring på min son.. han föddes för tidigt och den första tiden då så fick vi inte täckna sjukförsäkring via folksam.. och sen fick han astma.. vet inte om jag kan täckna sjukf nu men kanske skulle prova.. någon som vet hur det är med barn som har astma? han är annars fullt frisk och har inga men efter den tidiga födseln..

Svar på tråden Vad har ni fått ut på barnförsäkringen?