• Rubiks kub

Tidiga bebisar - tidiga barn?

Ni som har barn som var tidiga som små, har de fortsatt att vara tidigt utvecklade? Jag menar, är de barn som går vid 9-10 månader mer fysiskt lagda även som tioåringar, och idrottar mycket, till exempel? De som pratade tidigt och hade ett större ordförråd redan vid ett års ålder mer språkligt lagda och har fortsatt att ha ett stort ordförråd och kanske läsa och skriva tidigt och mycket?

Hur mycket av barnets framtida utveckling kan man se i den tidiga utvecklingen?

• Svar på tråden Tidiga bebisar - tidiga barn?
  • frupoulsen

min dotter var tidig med det mesta från att prata , krypa , gå mm och det har fortsatt , hon är tidig att läsa , räkna mm så i hennes fall har det hållit i sej , hon var även född för tidigt så hon kanske ska vara tidig med allt ha ha

• KMJ

Tror inte det alltid stämmer. Min äldsta dotter var mycket sen med att börja gå och kröp aldrig, men i dag snart 9 år har hon en mycket väl utvecklad motorik, är explosiv och springer snabbt helt klart rörligare och snabbare en många av sina jämn åriga kompisar. Hon är bara lite försiktig av sig som person och tar lite tid på sig att lära sig nya saker.

• viseversa

Nope mina ungar har inte varit tidiga. Dom har varit medel. Gick vid 13-14mån och började prata runt 2 år(några enstaka ord). 

Men jag själv gick vid 8mån och pratade väldigt tidigt också. Pratade flytande vid 2 års ålder. Har lyssnat på band när jag sjunger ocxh snackar med mina leksaker och då var jag nästan exakt två år gammal. 

Nej jag är inte smartare eller duktigare än andra gämnåriga nu. Har tom dyslexi och har fått kämpa mig igenom skolan=(. Har aldrig varit intresserad av sport.

Däremot är jag väldigt musikalisk(sång) och duktig på att teckna och pyssla. Men alla i min familj är musikaliska. min lillebror också och han gick inte förns han var 18mån och pratade först vid 3 års ålder. 

• Tant Green

Min tjej är inte 6 år ännu så jag vet inte säkert... men hittills känns det som att det stämmer. Hon var sen med att krypa och gå, och är ännu inte i närheten av att kunna cykla eller simma. Däremot pratade hon tidigt, och hon var även tidig med att läsa och skriva.

Och jag var precis likadan som henne. Pratade tidigt och gick sent. Läste när jag fyllde 5 men kunde inte simma förrän jag var 8

Svar på tråden Tidiga bebisar - tidiga barn?