Tips hur man anväder sig av belöningssystem vad gäller uppförande!
Hej!
Vi går just nu en KOMET-utbildning och ska börja använda oss av belöningssystemet "ormen" som går ut på att man samlar stjärnor på en spelplan när man gjort sina uppdrag, o sen kommer små belöningar vartefter.
Känns klockrent och jag tror att han kommer tycka det är kul oxå (sonen är 5 år gammal)
Man ska ha 2-3 uppdrag per dag som han ska klara.
Ett uppdrag ska vara att han ska borsta tänderna o gå o lägga sig utan tjafs.
Det andra uppdraget känns lite mer luddigt, därav min fråga här om tips. Det handlar mer om hans uppförande. Han har en lillasyster på 3 år samt två "bonussystrar" på 4 och 7 år. Han har alltid haft svårt att underhålla sig själv, redan som liten, har svårt att själv komma på lekar och så fort han inte har nåt att göra (vilket är ofta, visst försöker vi få in honom på nåt, men det kommer ju stunder varje dag där den vuxne faktiskt inte har tid och det är då problemen uppstår) Tjejerna däremot har extremt lätt att hitta sina roller, o så fort vi kommer in genom dörren så är de igång i nån typ av lek. När han inte vet vad han ska göra så går han in o förstör, eller drar nån i håret, eller viftar omkring med armarna så att han "råkar" komma åt nån, tar leksaker ifrån dem, "ramlar på dem" osv osv osv. Detta problem finns även på förskolan.
Detta är ett stort problem och därför vill vi testa att blanda in detta i belöningsystemet.
Frågan är HUR.
Uppdragen enligt KOMET ska vara positivt laddade och ska helst inte innehålla ordet INTE. T.ex inte så här " du ska inte slåss"
O sen ska de vara TYDLIGA. Det ska inte gå att missförstås, att han tycker att han klarat uppdrget och vi inte tycker det.
Så ja, jag tar gärna emot massa med fiffiga tips på detta, hur man ska formulera uppdragen, hur man ska tidsbegränsa dem osv.
Jag kan förstå att det är svårt för honom att hitta sin roll hemma bland tre tjejer, de lekar de leker roar ju såklart inte honom på samma vis. Har försökt många gånger att få honom att komma till oss o säga till istället om han inte har nåt att göra, eller säga till tjejernan att han kan få bestämma lek osv.
Det blir just nu väldigt väldigt mycket tjat, o tjejerna kommer allt som oftast till oss o är ledsna eller trötta på honom för att han förstör hela tiden. Samtidigt som jag blir ledsen på honom så svider det i hjärtat, han är världens goaste mysigaste gladaste kille däremellan. Jag blir även så rädd inför skolan att han inte ska få några vänner när han har detta beteende. Därför vill jag försöka bryta detta beteende.
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Vill även tillägga att de kan leka jättebra mellan varven, o att detta beteende oftast bara uppstår just när han känner sig "sysslolös" .....