• wiem2

Tips hur man anväder sig av belöningssystem vad gäller uppförande!

Hej!
    Vi går just nu en KOMET-utbildning och ska börja använda oss av belöningssystemet "ormen" som går ut på att man samlar stjärnor på en spelplan när man gjort sina uppdrag, o sen kommer små belöningar vartefter.
    Känns klockrent och jag tror att han kommer tycka det är kul oxå (sonen är 5 år gammal)
    Man ska ha 2-3 uppdrag per dag som han ska klara.
    Ett uppdrag ska vara att han ska borsta tänderna o gå o lägga sig utan tjafs.
    Det andra uppdraget känns lite mer luddigt, därav min fråga här om tips. Det handlar mer om hans uppförande. Han har en lillasyster på 3 år samt två "bonussystrar" på 4 och 7 år. Han har alltid haft svårt att underhålla sig själv, redan som liten, har svårt att själv komma på lekar och så fort han inte har nåt att göra (vilket är ofta, visst försöker vi få in honom på nåt, men det kommer ju stunder varje dag där den vuxne faktiskt inte har tid och det är då problemen uppstår) Tjejerna däremot har extremt lätt att hitta sina roller, o så fort vi kommer in genom dörren så är de igång i nån typ av lek. När han inte vet vad han ska göra så går han in o förstör, eller drar nån i håret, eller viftar omkring med armarna så att han "råkar" komma åt nån, tar leksaker ifrån dem, "ramlar på dem" osv osv osv. Detta problem finns även på förskolan.
    Detta är ett stort problem och därför vill vi testa att blanda in detta i belöningsystemet.
    Frågan är HUR.
    Uppdragen enligt KOMET ska vara positivt laddade och ska helst inte innehålla ordet INTE. T.ex inte så här " du ska inte slåss"
    O sen ska de vara TYDLIGA. Det ska inte gå att missförstås, att han tycker att han klarat uppdrget och vi inte tycker det.
    Så ja, jag tar gärna emot massa med fiffiga tips på detta, hur man ska formulera uppdragen, hur man ska tidsbegränsa dem osv.
    Jag kan förstå att det är svårt för honom att hitta sin roll hemma bland tre tjejer, de lekar de leker roar ju såklart inte honom på samma vis. Har försökt många gånger att få honom att komma till oss o säga till istället om han inte har nåt att göra, eller säga till tjejernan att han kan få bestämma lek osv.
    Det blir just nu väldigt väldigt mycket tjat, o tjejerna kommer allt som oftast till oss o är ledsna eller trötta på honom för att han förstör hela tiden. Samtidigt som jag blir ledsen på honom så svider det i hjärtat, han är världens goaste mysigaste gladaste kille däremellan. Jag blir även så rädd inför skolan att han inte ska få några vänner när han har detta beteende. Därför vill jag försöka bryta detta beteende.
    Hoppas ni kan hjälpa mig!
    Vill även tillägga att de kan leka jättebra mellan varven, o att detta beteende oftast bara uppstår just när han känner sig "sysslolös" .....

• Svar på tråden Tips hur man anväder sig av belöningssystem vad gäller uppförande!
  • flingansnö

Kan man inte göra en lista med aktiviteter han kan göra när ni kommer hem, saker som du vet att han gillar, typ bygga med lego, köra tåg, lägga pärlplattor eller vad han nu gillar. Så blir uppdraget att han ska välja en sak att göra och sedan göra det en viss tid. plus städa efter sig?

Elelr blir det för många steg? Isåfall kan man kanske dela upp det så att välja är en belöning, leka med det en viss tid är en belöning och städa är en?

• mamma till 2 frön
    flingansnö skrev 2011-02-23 08:43:00 följande:
    Kan man inte göra en lista med aktiviteter han kan göra när ni kommer hem, saker som du vet att han gillar, typ bygga med lego, köra tåg, lägga pärlplattor eller vad han nu gillar. Så blir uppdraget att han ska välja en sak att göra och sedan göra det en viss tid. plus städa efter sig?

Elelr blir det för många steg? Isåfall kan man kanske dela upp det så att välja är en belöning, leka med det en viss tid är en belöning och städa är en?
    Precis vad jag tänkte. Känner så väl igen min lilla guldklimp som har så svårt att veta vad han kan göra. Vi har en "attgöra" lista där han väljer när han kommer hem och när han tröttnat. Kanske det kunde vara "Du ska välja och göra aktiviteten XX antal minuter". Vet inte hur din son är men min hoppar gärna mellan aktiviteter utan att leka klart och vi har fått hjälpa honom att stanna kvar i leken med äggklocka och att vissa stunder "leka med" för att ge han val på hur han kan leka vidare i sin lek. Nu har min som ADHD och detta kan låta lite överdrivet i normalfallet men det har hjälpt honom. Plocka godbitarna. 
       Jag kan tänka mig att detta "tetande" också är uttryck för frustration. Han ser tjejerna leka och vill säkert vara med men vet kanske inte hur han ska ta steget, kanske han blivit avvisad så han inte törs mer alt han vet inte hur leken går till och vilken roll han kan ta. Vi har fått prata mycket med lillasyster om att hon måste ge broren alternativ när han kommer, typ Jag leker så här nu och du kan vara med och ha de XX. Svårt men med lite träning och stöttning går det hyfsat och hon är ändå bara 6år Kram och lycka till
Svar på tråden Tips hur man anväder sig av belöningssystem vad gäller uppförande!