Skriva... när?
Jag har en dotter. Hon är snart 3,5 år.
Hon har precis börjat med huvudfotingar och sånna typer av teckningar och jag antar att det är en ganska så normal ålder att börja med sånt...
Igår var vi till min skola och där fanns ett tomt klassrum... Så fram med en stol och fram med whiteboardpennor och varsågod och kluddra... Ingen var gladare än tösen.
Så vänder jag mej om och ser att hon skrivit över tavlan. Nej, det var ju inget begripligt... "Si tiov" med stora bokstäver... Fina bokstäver var det ialla fall. Inget vingligt eller snett... Jag frågade tösen vad hon lekte och hon svarade att hon lekte fröken och skrev... Kanske har de ritat på någon tavla på dagis.... Vad vet jag...
När är det "normalt" att de börjar skriva? Ni som har lite äldre barn som redan kan skriva, när började era barn med bokstäver?
En kursare på skolan sa att det var jättetidigt att börja med bokstäver och att jag skulle säga till på dagis att börja med sånt seriöst... Men jag vet inte. Om hon knäcker skrivandet tidigt kanske hon blir uttråkad sen när hon kommer upp i skolåldern. Så hon får fortsätta med sitt spansk/ryska kludder ifred...
Men ja... när började era barn?