• logg81

Skriva... när?

Jag har en dotter. Hon är snart 3,5 år.

Hon har precis börjat med huvudfotingar och sånna typer av teckningar och jag antar att det är en ganska så normal ålder att börja med sånt...

Igår var vi till min skola och där fanns ett tomt klassrum... Så fram med en stol och fram med whiteboardpennor och varsågod och kluddra... Ingen var gladare än tösen.

Så vänder jag mej om och ser att hon skrivit över tavlan. Nej, det var ju inget begripligt... "Si tiov" med stora bokstäver... Fina bokstäver var det ialla fall. Inget vingligt eller snett... Jag frågade tösen vad hon lekte och hon svarade att hon lekte fröken och skrev... Kanske har de ritat på någon tavla på dagis.... Vad vet jag...

När är det "normalt" att de börjar skriva? Ni som har lite äldre barn som redan kan skriva, när började era barn med bokstäver?
    En kursare på skolan sa att det var jättetidigt att börja med bokstäver och att jag skulle säga till på dagis att börja med sånt seriöst... Men jag vet inte. Om hon knäcker skrivandet tidigt kanske hon blir uttråkad sen när hon kommer upp i skolåldern. Så hon får fortsätta med sitt spansk/ryska kludder ifred...

Men ja... när började era barn?

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Svar på tråden Skriva... när?
  • anlito77

Ja min dotter började skriva lite bokstäver vid den åldern. Hon är nu 4 1/2 och skriver nu allas våra namn, kompisars namn mm. Det är jättekul för henne, hon älskar att skriva. På hennes förskola upmuntras de att skriva, lära sig alfabetet. Prova med pysselböcker, det tyckte vår tjej om i hennes ålder, det är ju inget farligt direkt att vara vetgirig, låt henne lära sig om hon är intresserad men försök att låta bli att styra för mkt.

• logg81

Ja men det är precis så jag känner. Hon får lära sig i sin takt. Jag tänker inte puscha eller styra henne.
    Får se om hon är lika långt fram i skrivandet när hon är lika gammal som din tjej =)

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Flickan och kråkan

Min äldsta fyllde 3 år vid jul. Han är bokstavs- och siffertokig. Han kan alla små och stora och kan ljuda korta ord. Skriver en del ord, men bara på datorn för han har inte alls motoriken med penna. Vill hon och är intresserad så uppmuntra tycker jag, vill hon inte så vänta. Man kör efter intresse. Min yngsta är 2 år och visar inte alls samma intresse som hans storebror gjorde i den åldern. Han vill bara klättra och hoppa....och då gör vi det .

• anlito77
    logg81 skrev 2011-02-23 15:09:58 följande:
    Ja men det är precis så jag känner. Hon får lära sig i sin takt. Jag tänker inte puscha eller styra henne.
    Får se om hon är lika långt fram i skrivandet när hon är lika gammal som din tjej =)
    Ja det verkar vettigt:) Helt plötsligt är det skoldax ändå, något ska de väl lära sig i plugget ;))
Svar på tråden Skriva... när?