• Anonym (Tjej25år.)

Kriminalvårdare på häktet?

Jag har fått en tid för intervju om att arbeta en sommar på häktet som kriminalvårdare och skulle därmed vilja komma i kontakt med andra som arbetat med detta eller liknande då min erfarenhet inte är så stor.

Tidigare har jag läst till undersköterska, jobbat i hemtjänst och börjat läsa lite psykologi på universitet.

Jag vill gärna vara anonym då just det här jobbet kan vara lite känsligt för vem man är. Och än har jagf ju inte fått jobbet så jag uppskattar om tråden får vara kvar i känsliga rummet.

Jag är 25 år, helylle svensk men inget typiskt svenskt efternamn.

Det vore trevligt och lärorikt om ni ville dela med er av era erfarenheter, vad man ska tänka på inför intervju och även i själva arbtetet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:57
    Vad får man för möjlighet till utbildning när man ska sommarjobba då?

• Svar på tråden Kriminalvårdare på häktet?
  • Anonym (rekryterare)

En sak som du inte skall säga på intervjun är att du vill försöka "hjälpa".  För såna tjejer som tror de kan omvända en intagen är farliga att ha som vårdare...... iaf på en tyngre anstalt. själv anser jag att en tjej som är bara 25 måste vara väldigt mogen och ha en ytterst god självkänsla för att klara av att jobba inom kriminalvården. En öppne anstalt är nog inga problem, men tex på ett häkte sitter alla typer och ofta tungt kriminella och de är fantastiskt bra på att manipulera.
    Där jag jobbat har det tyvärr funnits tjejjer som förletts av intagna och det har alltid slutat illa.
    Jag jobbar inte längre kvar inom KVV så jag har egentligen inga nya uppgifter utan kan bara tala om hur det såg ut 2006-2007.

• Anonym (vårdare)

Hej.
    Jag är en tjej på 34 år som jobbar på Häkte. Du bör vara beredd på att ta diskussioner, du ska veta vad du pratar om. Inte ta saker som de intagna säger personligt. Vara tuff är en förutsättning för säkerheten. Man kan inte svara Nja på frågor och man ska aldrig prata om var man bor eller andra privata saker.
    Prata aldrig med intagna om andra vårdare. Så länge du vet att du arbetar enligt regelboken så håller du ryggen fri och det är viktigt.
    En del är trevligare än andra. Lyssna på erfaren personal, men inte gå i fällan hos äldre personal som gör saker på "sitt sätt"...Håll dig till reglerna och rutinerna så blir det nog jättebra!!!
    Och framför allt: Bli inte kär i en intagen!!!! Dom kommer att försöka charma dig från dag 1, men det är för att dom vill ha något, inte för att dom gillar dig så mycket.

Du bör också ha ett starkt psyke, många pallar inte mer än någon månad...Dom kan slåss med dig, hänga sig, eller annat...
    Men du kommer också få mycket skratt med en del intagna...man bjuder lite på sig själv, och dom kan göra likaså. Man får känna av lite hur man kan vara med en del.

Framför allt så är de flesta på Häkte inte dömda, och får inte behandlas som så, dom kanske går fria dagen efter....Det är en balansgång.

Svårt att få med allt utan att skriva för mycket..

Tuff, men inte kaxig. Garvig, men inte flamsig. Snäll, men inte bli överkörd. Behandla en intagen som du skulle vilja bli behandlad.

Jag trivs underbart bra med alla jag jobbar med, men jag har ett starkt säkerhetstänk vilket har gjort att jag klarat mig bra under många år.

Lycka till!

• Anonym (Tjej25år.)

Tack så mycket för att ni delar med er!

Jag är i ett stadigt förhållande sen 6 år och tänker inte riskera det varesig på häktet eller krogen. Men tack för varningen!

Ej säga att man vill hjälpa, ok. Hur ska man då uttrycka sig? Vara ett stöd? Göra en insats?

Shit... det känns som ett rätt svårt jobb! Det är på Häktet och under en sommar, jag tror man kan lära sig MYCKET om människor och om sig själv!

Ni får jättegärna skriva mer!

• Anonym (12 år i verket)

Jag tyckte föregående talare kom med mycket bra tips!
    Själv började jag när jag var 28 och det tar lite tid att hitta sin "stil".
    Jag jobbar iofs inte på häkte och inte med killar, men en juste stil går alltid hem både hos klienter och kollegor.

• Anonym (Tjej25år.)

Hur ser era scheman ut och hur ser lönen ut?

Jag läste att som ny så har man som lägst 19 000 i månaden.

• Anonym (Tjej25år.)

*puff*

• Anonym (Tjej25år.)

puffar!

• Anonym (12 år i verket)

När grundutbildningen är klar är man garanterad 19 000 kr. Som sommarvikarie vet jag inte vad som är minimum.
    Själv tjänar jag ca 26 000 kr och arbetar endast dagtid mån-fre.

• Anonym (Tjej25år.)

Vad får man för möjlighet till utbildning när man ska sommarjobba då?

• mittenavapril
    Anonym (12 år i verket) skrev 2011-02-25 07:10:05 följande:
    När grundutbildningen är klar är man garanterad 19 000 kr. Som sommarvikarie vet jag inte vad som är minimum.
    Själv tjänar jag ca 26 000 kr och arbetar endast dagtid mån-fre.
    Oj, det var inte någon fantastisk löneutveckling.... har kvv slutat att kräva akademisk bakgrund när de anställer personal numera? När jag var i branchen så var det ett krav och då var ingångslönen 21 000 kr. Det var iof på en klass A anstalt, är kanske skillnad på olika klasser...
Svar på tråden Kriminalvårdare på häktet?