• 89Mamma10o12

Rh - negativ men fick ingen spruta?

Har tänkt på en sak, efter förlossningen på BB fick jag veta att ja skulle få en spruta eftersom jag är Rh-negativ. men jag fick aldrig någon fick även veta att min son är rh-negativ är det därför som jag inte "Behövde" nån spruta? Eller tror ni att de glömde?

• Svar på tråden Rh - negativ men fick ingen spruta?
  • QueenEM

Jag är också Rh-negativ. Är gravid nu och inte fått mitt barn ännu, men så som jag fattade det för så kommer jag få en spruta om jag får ett till barn, alltså efter andra förlossningen.. men jag kan ha fattat fel? Frågade dock inte så mycket om det.  Eller de kanske är ditt andra barn?

• kicki8210

du behövde ingen spruta för din son va rh negativ med

jag är rh negetiv och min dotter är rh posetiv och det är bara i dom fallen som mamman måste få en spruta inom 72 timmar

• 89Mamma10o12
    QueenEM skrev 2011-02-21 14:33:33 följande:

Jag är också Rh-negativ. Är gravid nu och inte fått mitt barn ännu, men så som jag fattade det för så kommer jag få en spruta om jag får ett till barn, alltså efter andra förlossningen.. men jag kan ha fattat fel? Frågade dock inte så mycket om det.  Eller de kanske är ditt andra barn?

Ja det är mitt första barn men jag gjorde en kirurgisk abort när jag var 17 o då fick jag en spruta de va därför jag vart lite fundersam dock har ja inte börjat fundera fören nu
  • 89Mamma10o12
    kicki8210 skrev 2011-02-21 14:33:34 följande:

du behövde ingen spruta för din son va rh negativ med

jag är rh negetiv och min dotter är rh posetiv och det är bara i dom fallen som mamman måste få en spruta inom 72 timmar

okej :) då förstår jag
  • Kiwi13

Är också negativ och det är mitt barn med vilket gör att jag slipper spruta =)

Det är bara om barnet är positivt man får spruta efteråt.

• QueenEM

Då fick jag med svar på frågan, skönt :)

• MammaG

Jag har också funderat på det där. Genomgick en abort för 17 år sedan och fick då en spruta, men när min son föddes för snart 7 år sedan fick jag ingen. Minns inte ens att det talades om blodgrupper. Nu ska inte jag ha fler barn, men det var jag ju inte säker på för sju år sedan.
    (och jag är alltså rh negativ)

Svar på tråden Rh - negativ men fick ingen spruta?