• Perickles

Blev igångsatt förra gången.. OROLIG nu inför en vanlig förlossning

Usch, nån som kan trösta eller ge nåt råd.
    För 2½år sen blev jag igångsatt i v:38, o allt gick bra.
    Allt utfördes så kontrollerat.

Nu e jag i vecka 35 och oroligare än nånsin... OROLIG för en vanlig förlossning.
    Att vattnet plötsligt ska gå, att smärtan är okontrollerad och ohanterlig. Att fostret är felberäknat/äldre. Att det ska va "värre" än förra gången. (Då tog allt 9 timmar, punktering, stimulerande och köret... krystade på i 1 timme och 10 minuter, puh... sprack, ordentligt o låg inne i en vecka)

ALLA säger att en "vanlig" förlossning e bättre än en igångsatt. Men att bli igångsatt är det enda jag känner till, det ända som känns tryggt. Den enda utvägen eftersom jag mådde så dåligt i slutet av graviditeten. Det gick ju trots allt bra sist! Och tjejen vi då fick va jättestor, trots v.38.

Den här oron äter upp mig, vill ju uppleva en "vanlig" förlossning, men samtidigt e jag livrädd!
    Nån med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Blev igångsatt förra gången.. OROLIG nu inför en vanlig förlossning
  • Saaaraa

Du kanske ska prata med din BM om detta är skäl till att få en planerad igångsättning, om det är en igångsättnin du vill ha. Då blir du igångsatt när kroppen är mogen för det.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Perickles

Jo, jag har smått tagit upp grejen med henne...
    men hon säger att hon "önskar" mig en vanlig förlossning, att det skulle få starta av sig självt för att krystvärkarna o dyl. e mycket "effektivare" och gynnsammare.
    P.g.a. mitt hjärtfel fick jag förra gången inte så mycket "stimulerande" dropp, för att hålla hjärtat mitt i skick.
    Därför är en igångsättning knepigare för mig... men det gick ju bra som sagt.

Ska nog ta upp det med BM men det känns som att svaret är: "naturlig" förlossning.

• Lottis1976

2 av 3 förlossningar har jag blivit igångsatt. Mina erfarenheter är att det gör MKT ondare att bli igångsatt. Forcerade, mkt smärtsamma värkar. Min andra förlossning var en ren dröm. Var öppen 8 cm när jag kom in och behövde bara lustgas som smärtlindring. Räckte gott.

Men förstår om du är orolig, naturligt. Tala med BM. Det är hennes jobb att få dig att känna dig trygg:) oavsett om det är genom samtal eller en bokad tid till igångsättning.

• Med två små

Jag tyckte naturlig start var skönare än igångsättning, och för min del gick det så långsamt så det kändes inte okontrollerat på något sätt - snarare tvärtom. Blev igångsatt första gången och andra gången startade det naturligt. Skillnaden var att det blev lite av en mjukstart vid den naturliga förlossningsstarten då värkarna kom med långa mellanrum till en början. Det var liksom en långsam uppväxling istället för att gå från 0 till 100.

Kan du inte avtala att du får komma in på en gång när du känner första värken om du är orolig? Eller tror du att det kommer att gå så fort att det kommer att kännas okontrollerat ändå? 

• Perickles

Tack för era fina tankar!
    "Med två små" jag tror du har en idé där... att jag skulle få komma in sfsm då jag känner förvärkar.
    Det kan ju motiveras med att jag känner mig tryggare med mitt "hjärtfel" då. Jag är som sagt inte så rädd för smärtan utan kanske mer att min kropp kollapsar av min våldsamma arytmi som uppstår i fysiskt och psykiskt pressade situationer.

Skönt att höra upplevelser av er som upplevt både naturligt och igångsatt.
    Mera tack :)

• iffis

jag har blivit igångsatt 2 gånger innan v40 och första fick jag stimulerande dropp och andra inte, jag tycker ändå att mina förlossningar har varit naturliga bortsätt från igångsättningen då. jag låg där med mina förvärkar och väntade sen gick vattnet och då var det hela igång. Andra gången utan dropp var mycket behagligare, det räckte gott och väl med bad och lustgas och vid ett tillfällsa sa jag t.o.m till gubben att det var riktigt mysigt. Förra gången så kunde dom ta hål på hinnorna men läkaren sa att det var snällare mot kroppen att lägga en gel istället för att det inte skulle bli jätte intensivt. Hur blev du igångsatt sist?

• aurora1827

Det är väl inte större risk att smärtan skulle vara plötslig och okontrollerad för att förlossningen går igång normalt? Även om vattnet går brukar det ju inte vara så dramatiskt som på amerikanska filmer, där det ser ut som att ungen ska komma på tredje värken och man måste åka ilfart till sjukhuset så fort det sätter igång....=)

Andra förlossningen är ju nästan alltid enklare än den första (så länge det inte blir några komplikationer), så du klarar det säkert. Visst känns det lite tryggare när allt är övervakat, men ni åker ju fortfarande in och föder på sjukhus (antar jag). Hur stort barnet är kan man ju mäta, om du är orolig kan du säkert få ett extra ultraljud för det... 

Svar på tråden Blev igångsatt förra gången.. OROLIG nu inför en vanlig förlossning