vittra skrev 2011-02-19 17:58:25 följande:
Hon vill inte äta den maten vi ger, vad gör vi då?
Säg: det var synd att du inte vill smaka, jag tycker det här är jättegott men om du inte är hungrig behöver du såklat inte äta.
Hon vill nästan alltid ha nappen och får hon inte den så lägger hon sig på golvet och skriker. Vad göra?
Varför får hon den inte?
Hon måste sitta ner i sin stol men ställer sig ofta upp och jag tar ner henne från bordet och hon går upp igen och ställer sig upp. Jag fortsätter tills hon blir jättearg och skriker och slänger sig på golvet. Jag ignorerar. Gör jag rätt?
Nej, du ska inte ignorera. Säg att du vill att hon sitter ner i stolen annars vågar du inte ha henne där. Säg att du ser att hon blir arg och trösta om hon behöver, men ditt ord står fast.
Hon vill titta på pippi långstrump och när jag satt i den i dvd:n vill hon se nicke nyfiken. När jag sätter i den vill hon se pippi. Sen säger jag att nu tittar vi på nicke nyfiken. Hon blir arg och skriker. Jag ignorerar. Gör jag rätt?
Nej, ignorera aldrig utan bekräfta att hon blir arg. Förklara tydligt innan att eftersom du inte verkar kunna bestämma dig just nu så tycker jag att vi tar och ser nicke nyfiken nu så kan vi se pippi nästa gång. Det brukar underlätta.
Hon slänger ner sin mat från bordet när vi äter. Jag tar ner na och hon blir arg. Jag berättar givetvis för henne att man inte får göra så och sen ignorerar henne när hon drar i mig.
Ta inte bort henne utan ta bort maten istället. Ignorera inte utan säg att du märker att hon inte är så hungrig och att du tar bort maten då istället. Blir hon arg så fråga igen om hon är hungrig och säg att du vill att hon äter då och inte leker med maten, ignorera inte!
Sitter vi massa folk kring ett bord vill hon ta min hand och gå ifrån. Jag talar om tex att "nu pratar mamma med morfar". Hon skriker och drar i mig tills hon är så arg så hon spricker. Jag ignorerar.
Säg igen att jag vill prata färdigt först, jag hör att du vill säga/visa något viktigt men kanske du kan hjälpa mig att.... göra det eller det... tills jag är färdig? Få henne att känna sig meningsfull genom att hjälpa dig med något, då blir hon inte så upptagen med att dra i dig.
Vi är på ica och ska handla. Hon sitter i vagnen och ser ngt hon vill ha. Jag säger nej. Hon blir jättearg och skriker tills jag ger med mig för att jag tycker det är pinsamt. Vad ska jag göra??
Nej det är ju såklart helt fel... du ska aldrig ge med dig bara för att hon blir arg och det blir pinsamt!!! Det är det absolut värsta du kan göra!
Du måste försöka underhålla, distrahera och kommunicera i affären för att i största möjliga mån undvika just sådana konflikter. Men när de inträffar får du inte böja dig! Om hon vill ha glass tex så kan du säga nej idag vill jag inte köpa någon glass, vi ska köpa det här och det här, du kan väl hjälpa mig att leta det? Vill hon ha bröd, korv, saft, whatever så säger du helt enkelt nej jag har en lista här på saker vi ska köpa och det står faktiskt inte med här idag, idag ska vi köpa andra saker. Är det något hon vill ha som du kommer på att det faktiskt inte vore så dumt, så är det ju ännu bättre! Var då positiv och visa att du tycker det var en bra idé att köpa just det. Uppmuntran behövs och försök att uppmuntra så mycket som möjligt, tänk på att de ofta är väldigt hjälpsamma om de får möjlighet! Men bryter hon ihop och blir helt oresonlig så är det ju katastrof om du ger henne vad hon vill ha bara för att hon ska bli tyst!