• ffestligt

VIlka matrutiner?

Hej, jag har en son på 5½ månad. Han får burkmat till lunch, och gröt på kvällen, och ersättning därimellan. Men vi har pratat om att trappa ner på ersättnignen och ge honom mera mat. Men vi vet inte riktigt hur vi ska göra, vad ska han äta då? Hur länge kommer han hålla sig mätt? Och framför allt, hur blir rutinerna då? :) Tacksam för svar då vi inte vet detta själva..

• Svar på tråden VIlka matrutiner?
  • Spexig

Ni behöver inte direkt ha bråttom, han är ju inte så gammal.

Men snart kan ni ju börja med lagad mat både lunch o kväll o  ta gröten på morgonen o ev som ett mellanmål.

Andra mellanmål kan vara mosad banan, mosad avocado, fruktpuré, små bitar pannkaka, keso, vit macka m smör/leverpastej/mjukost, majskrokar...
    Ibland får hon resten av lunchburken till mellis, om jag tycker hon ätit lite lite till lunch.

Lättast o bäst är ju att han får mat när ni andra äter (så han kommer in i matgemenskapen) o ett mellis mitt emellan de målen. Sen kan ni anpassa ersättningen därefter. 

Jag ammar, men det borde ju vara samma sak m ersättning. Vår tjej får mjölk på natten, sen när hon ska somna på förmiddan, eftermiddan och kvällen. Ibland blir hon sugen på andra tider o då får hon en slurk o ibland (tex om hon somnar i vagnen/bilen) hoppar hon över ett mjölkmål. Det går bra att vara flexibel.

• evva06

Min yngsta är 6 månader och slutade amma för 3 dgr sedan. Då hade hon ammat bara till frukost vid sjutiden, och en kort slurk vid femtiden på kvällen i ungefär 2 veckor. Nu ser det ut såhär:
    7.30 1 1/2 port gröt
    9.00 ev lite fruktpure om hon vill
    9.30-11.30 sover
    12.00 lunch 1 burk mat
    14.15 mellis banan el sylt med yoghurt, el fruktpure, gröt, ägg, pannkaka, smörgås mm
    14.30-16.30 sover
    17.00 burkmat så mkt hon vill
    19.15 1 port gröt
    20.00 sover för natten
    När jag började med pure och gröt fick hon äta så mkt hon ville. Om hon sen ville amma direkt efter fick hon det. Efterhand åt hon mer å mer och till slut behövdes inte amningen alls, förutom på natten. Helt plötsligt valde hon bort det också :) Tycker det är viktigt att alla äter tillsammans, de små ser oss och gör som vi. Skynda långsamt så kommer rutinerna av sig själva sen! Lycka till :)

• GrönaDruvan

Det är ju egentligen vid 6 mån som "man ska" börja med ett mål lagad mat, och vid 8 månader "ska man" börja med 2 lagade mål. Så tycker inte du ska ha så bråttom.. Men alla gör ju som dom vill ..... Min kille på 8 mån har sen han var 6 månader ätit ett mål lagad mat och ett gröt mål med frukt och där emellan ersättning. För 2 veckor sen började vi med välling på kvällen. Vi ska snart börja med 2 mål lagad mat och då blir det bara ersättning som mellis och om han vill äta på natten..

• ffestligt
    evva06 skrev 2011-02-19 20:30:23 följande:
    Min yngsta är 6 månader och slutade amma för 3 dgr sedan. Då hade hon ammat bara till frukost vid sjutiden, och en kort slurk vid femtiden på kvällen i ungefär 2 veckor. Nu ser det ut såhär:
    7.30 1 1/2 port gröt
    9.00 ev lite fruktpure om hon vill
    9.30-11.30 sover
    12.00 lunch 1 burk mat
    14.15 mellis banan el sylt med yoghurt, el fruktpure, gröt, ägg, pannkaka, smörgås mm
    14.30-16.30 sover
    17.00 burkmat så mkt hon vill
    19.15 1 port gröt
    20.00 sover för natten
    När jag började med pure och gröt fick hon äta så mkt hon ville. Om hon sen ville amma direkt efter fick hon det. Efterhand åt hon mer å mer och till slut behövdes inte amningen alls, förutom på natten. Helt plötsligt valde hon bort det också :) Tycker det är viktigt att alla äter tillsammans, de små ser oss och gör som vi. Skynda långsamt så kommer rutinerna av sig själva sen! Lycka till :)
    Tack så mycket :) Dom där tiderna lät ganska okej :) Man kan ju ändra lite själv beroende på hur ens eget barn sover. Vår son brukar vakna runt 9 varje morgon, sova vid 11 och 16 :)
  • mithrandil
    GrönaDruvan skrev 2011-02-19 20:34:40 följande:
    Det är ju egentligen vid 6 mån som "man ska" börja med ett mål lagad mat, och vid 8 månader "ska man" börja med 2 lagade mål. Så tycker inte du ska ha så bråttom.. Men alla gör ju som dom vill ..... Min kille på 8 mån har sen han var 6 månader ätit ett mål lagad mat och ett gröt mål med frukt och där emellan ersättning. För 2 veckor sen började vi med välling på kvällen. Vi ska snart börja med 2 mål lagad mat och då blir det bara ersättning som mellis och om han vill äta på natten..
    Håller med helt och fullt.
    Det rekomenderas att man inte ens ska börja med smakportioner innan 6mån och allra minst byta ut mål.
    Jag skulle väntat och gett ersättning ett tag till.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden VIlka matrutiner?