• Strandängen

Hur ofta leker era 7-8 åringar med kompisar på fritiden?

Jag undrar vad som är "normalt" när det kommer till denna fråga. Jag minns själv när jag var liten att man umgick mycket med klasskompisar, frita-kompisar och grannbarnen när man var ledig när man var i den åldern.
    Anledningen till att jag frågar är för att killen jag träffar har en dotter som nästan aldrig träffar kompisar på fritiden. Hon har mycket kompisar i skolan, är inte blyg. I somras var hon ute och lekte mycket med grannbarnen, men inte nu på vintern.

Hur är det för er med barn i samma ålder?

• Svar på tråden Hur ofta leker era 7-8 åringar med kompisar på fritiden?
  • Familytime

Våra barn, 1, 3, 5 och 6 leker med sina kompisar varje dag. Vi har helt underbara grannar och sammanlagt är de 15 barn som bor och leker här. Ibland har jag 11 barn till middag, ibland har jag bara minstingen då hon är för liten. Då äter våra barn hos nån annan. Vi har turen att ha grannfamiljer som fött barn i princip samma år, så alla 15 barnen är mellan 1-8 år.

• Molly1

Min bonus är 8 och leker nästan bara med andra barn i skolan. Enstaka helger sover hon över hos någon annan eller något barn sover över här men det är rätt sällan. Hon är inte så bra på att leka själv - tror det har att göra med att hon är ensambarn (eller har varit fram till nu iallafall) och att hon är van vid att bli "underhållen" av föräldrarna. Hennes mamma är fortfarande singel och ser till att göra alla vardagliga och tråkiga saker de veckor hon inte har barnet, så att hon kan ägna sig helt åt dottern när hon är där. Det ger inte så mycket utrymme för barnets fantasi och har resulterat i att hon nu kräver att andra ska hitta på saker åt henne att göra, och dessutom göra dem med henne. 

• violis

Beror mycket på var man bor-bor man i villa område med jämnåriga kompisar på nära avstånd blir det säkert oftare än om man bor på "landet" där barnen är beroende av skjuts för att kunna leka= lekandet måste planeras på ett helt annat sätt.
    Likaså beror det mycket på om barnen går på fritids eller inte-går "alla" barn i området/kompiskretsen på fritids leker de ofta "färdigt" där + att det kanske blir för sent för att leka på vardagarna,efter skola och fritids.

Men så länge ett barn har kompisar i skolan och verkar trivas med sitt liv spelar det inte så stor roll om det leker med kompisar ava och varannandag eller bara ibland-dessutom se det som något possetivt om ett barn kan sysselsätta sig själv och inte hela tiden är beroende av att ha kompisar att leka med!

Svar på tråden Hur ofta leker era 7-8 åringar med kompisar på fritiden?