Vi pratar svenska och finska med vår tjej, jag pratar enbart finska när jag riktar mig till henne, min sambo enbart svenska. Sinsemellan så pratar vi svenska och vår dotter går på svensk förskola här i Sverige. Vi säger mamma och pappa på respektive språk, dvs jag kallar pappa för "isä" när jag pratar med min dotter och min sambo säger mamma om mig när han pratar med vår dotter. Ibland kan vi dock byta och min sambo säger då t.ex gå till "äiti" liksom jag kan fråga "missä pappa on", på samma sätt som vi ibland på skoj kan använda något ord från det andra språket,(som när min sambo försöker lära sig lite finska) eller t.ex att han kan fråga henne: vill du ha leipää?=bröd, men det är bara ibland och händer oftast när vi båda är hemma och lilltjejen säger typ "leipää, leipää" utan att rikta sig till någon specifik av oss.
Vår dotter (som är strax över 1,5 år) har inga problem, dvs hon vet vem som heter vad och brukar kalla oss mamma/pappa/isä/äiti på respektive språk och byter språk ibland och har till och med börjat använda våra förnamn ibland, antagligen för att det är de namnen hon hör oss säga till varandra. :) Så vår erfarenhet är att barn är snabba på att snappa upp och anpassar sig väldigt lätt.
Vad gäller språkutvecklingen så tror jag att det är väldigt olika. Vår dotter började prata i vad som kan kallas "normal" tid eller lite tidigare och har därtill ett ganska stort ordförråd. Förskolepersonalen har till och med sagt att hon har mycket större ordförråd än vad barnen i hennes ålder vanligtvis har och detta gäller såväl för hennes svenska som för finskan(en i personalen har finska som modersmål, så därför kan hon förstå när lilltjejen även kommunicerar på sitt andra språk) Däremot pratar/uttalar hon inte klockrent alla ord och pratar ganska sällan i två-ordsmeningar, även om det händer. Så jag tror att språkutvecklingen är väldigt individuell, oavsett om man är en-, två- eller trespråkig och hänger mycket ihop med hur barnet är som person. En del lär sig typ allt klockrent innan de säger något ord, och sedan så kommer allt på en gång istället när barnet känner sig mer säkert, andra barn tror jag testar hej vilt och är på så sätt "snabbare" med att prata, men kanske inte uttalar allt helt rätt eller blandar lite. Så ta det med ro, alla barn funkar olika och det är sällan något "fel" om orden dröjer lite mer än vad som kallas "normalt". För vad är "normalt" egentligen... ? :)