• MansonDust

Kan djur drabbas av "psd"?

T.ex en hundvalp, kan den bara dö i sömnen efter x antal månader, som bebisar kan?

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Svar på tråden Kan djur drabbas av "psd"?
  • MansonDust

Puff..

• MammaTillDomFinaste

inte en aning faktiskt, har aldrig hört någon säga just pds, men valpar kan ju dö utan någon synlig anledning. Tex så finns de ju en anledning till att vissa regler finns vid betalning. tex, om jag lånar ut min hanhund för att para en tik, så får ju jag betalt för det. Sen ska jag även få betalt per valp (eller om man väljer en klumpsumma, upp till var och en, helt OT) men regeln är ju oftast att man får betalt per valp som lever efter 5 veckor. Tror inte att dom kallar det pds, men känner flertalet uppfödare, och vet om att valpar kan dö då och då utan som sagt synbar anledning. Är dom mini små brukar man bara göra sej av med dom, men "äldre valpar" 2-8 månader tex, om en sådan bara skulle vara död en morgon så lämnar man ju in dom för att hitta felet. 

nu blev de virrigt eftersom jag själv aldrig tänkt i den tremen så jag funderade samtidigt som jag skrev, men jag tror inte det är nå vanligt iaf, oftast hittar man ett fel på varför hunden dött. inte en aning. Inget svar egentigen alltså.

Har ni ringt några jag känner som föder upp hundar, å dom har itne hört talas om de, dom 2 jag ringde nu lite snabbt iaf. bara de jag just förklarat, att små valpar kan dö, men man kallar de inget, 

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • MansonDust

Okey tack!

• Rigmor Mortis

Nu var det visserligen en vuxen individ men jag känner till ett fall där en katt plötsligt dött och obduktionen inte visade något. "Fullt frisk men död", typ. Så jo, plötslig oförklarlig död kan drabba djur också.

Svar på tråden Kan djur drabbas av "psd"?