• Anonym (slemmig)

Slemhostan vägrar ge med sig

- Jag dricker mycket vätska hela tiden
    - Jag har varit på VC och uteslutit lunginflammation
    - Jag har fått en receptbelagd medicin som löser upp slem
    - Jag undviker allt som kan förvärra det, rökning, mjölprodukter osv.

Jag försöker hosta ut ALLT, men så fort jag drar in ett andetag mullrar det till.
    Det tar liksom aldrig slut.

Ibland kloggar det igen luftvägarna på vägen upp och det känns som jag ska kvävas tamigtusan.

Vad ska jag göra? Det är så jävla obehagligt :(
    Hur lång tid brukar det ta innan det ger sig?
    Har haft såhär i 3-4 dagar...

• Svar på tråden Slemhostan vägrar ge med sig
  • Teskedsmamman

Har du kollat så du inte har RS-förkylning? för är det RS så kan du ha den länge.... jag är inne på min 4:e vecka med rossel och slem, men tack och lov börjar det släppa nu.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Jesper f

Framförallt ska du fortsätta ta din hostmedecin - så du fortsätter att inte få lunginflammation. För nu är du i riskzonen.

RS tror jag inte att det är, men du kan ha fått en form av bronkit, och det är segt som den att bli av med. Finns ingen medecin som botar, kroppen måste ta hand om det själv.

Bästa brukar vara att dessutomo försöka undvina omslag kallt/varmt i luften ( lätt att säga, svårt att leva efter. Speciellt nu...  ). Köp gärna vit Tiger-Balsam, också gnuggar du in en klutt på bröstet på kvällen innan du lägger dig, så att du får andas in ångorna under natten. Gör susen för rossliga luftrör. Ligg högt, förståss. Kan Jang, eller vad som helst med rysk-rot kan jag också rekomendera. Är bra för luftvägar.

När du hostar, så hosta det du behöver, men ta inte i. Du får bara "träningsverk". Kroppen anpassar hostan själv, så den får upp det den vill. Så länge man tar sin hostmedecin som man ska vill säga. Den är A och O nu, så den måste du sköta. Och skulle du få tillägg av feber, måste du gå tillbaka till doktorn ögona bums.

I övrigt är det bara vnta. Försöka vila så mycket som möjligt. Du får säkert räkna med ett par, tre veckor till på det där är jag rädd för.

• Anonym (slemmig)

Tack för dom ingående tipsen jesper f!
    Vad är RS-förkylning förresten?

Jag praktiskt taget lever på te och honung, detta är min tredje kopp idag!

Det är förjävligt hur det kan sitta i så länge, hur står du ut teskedsmamman? :(

Tålamod är väl inte min starka sida. Jag hatar att vara sjuk eller förkyld.

• Teskedsmamman
    Anonym (slemmig) skrev 2011-02-17 14:32:15 följande:
    Tack för dom ingående tipsen jesper f!
    Vad är RS-förkylning förresten?

Jag praktiskt taget lever på te och honung, detta är min tredje kopp idag!

Det är förjävligt hur det kan sitta i så länge, hur står du ut teskedsmamman? :(

Tålamod är väl inte min starka sida. Jag hatar att vara sjuk eller förkyld.
    Tja, antingen accepterar man faktum och lever med sin förkylning och gör det bästa av situationen, eller så klagar man och allt är skit

Jag har inte så mycket att välja på, stå ut är inget alternativ, jag måste ha den och då kan jag lika gärna göra det bästa av det hela, slappa och försöka vila så mycket som möjligt.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • ingvild01

Här kommer ett till MYCKET bra råd som hjälper: Fyll en stor pet flaska hav full med vatten, tag sedan nån typ ut av gummislang/rör (ska hällst vara 4-5 ggr tjockleken på ett sugrör), andas in så mycket du kan, pressa sedan all luft ut genom röret så det bubblar i flaskan, upprepa 5ggr efter varann. Detta kan du göra minst en gång i timmen när du är vaken.
    Jag vet att det fungerar suverent, läkare har använd denna metod på mig vid mina senaste sjukhusvistelser.
    .

• Anonym (???)

Jag däcka ihop för några år sedan en försommar.... med hosta som var gräslig , höll på i typ 4 veckor!

Jag fick mollipeckt utskrivet och rädet att hosta upp eländet, jag var rätt mör och hade träningsvärk av allt hostande! Fick inte sova på nätterna men jag jobbade 100% hela denna tid! Dumdristigt  men jag var ju inte febersjuk!

Jag ringde och önskade starkare hostmedicin men det fick jag inte..... Mollipeckt var det som skulle bota Till sist så hosta jag sönder blodkärl i halsen och spotta blod men nejdå det var normalt...fortsätt du med mollipectvar svaret!

Efter mycket om och men så försvann hostan .. men det tog sin lilla tid!

Krya på dig!

• Anonym (lunginflammation)

Jag hade extrem hosta i november.. börja som rethosta och jag fick åka hem från jobbet (jobbar i en telefonväxel)räckte att jag andades in så var det kört.

Var hemma 1 vecka med hosta... sen jobbade jag 1 dag, men då hosta jag så jag spydde.  Fick en tid på vårdc och dom konstaterade ju såklart lunginflammation. 

Fick först en sorts antibiotka som inte hjälpte alls utan jag blev sämre... efter nån vecka fick jag en bredare sort.. Bioclavid tror jag den hette. Tillsammans med Cocillianan började det äntligen gå åt rätt håll!

Det var i November.. slutade med penicillinet 10 dec... hostar FORTFARANDE emellanåt.. inte sådär överjävligt tack o lov, men det känns som att man inte är riktigt frisk än.

Det var så SJUKT mycket slem.. spydde  (i samband med hostan)  flera gånger om dan när det var som värst... kom så mycket att jag ibland trodde jag fick upp maten, men det var bara slem. Helvete va äckligt det var.

Fick stanna hemma i 3 veckor innnan jag kunde prata ordentligt igen.

• Anonym (slemmig)

Mitt känns ganska milt i jämförelse med era skräckhistorier! Stackare! På morgonen kommer allt upp, men det är på kvällen som det bubblar och då och då kloggar igen luftrören men ingenting kommer upp, skitläskigt! Lunginflammation är det som sagt inte, förhoppningsvis blir det inte heller, men gärna fler tips på hur det blir lättare att hosta upp? Kan man köra ner en dammsugarslang och bara suga upp allt? Suck :(

• Anonym (lunginflammation)
    Anonym (slemmig) skrev 2011-02-18 09:48:24 följande:
    Mitt känns ganska milt i jämförelse med era skräckhistorier! Stackare! På morgonen kommer allt upp, men det är på kvällen som det bubblar och då och då kloggar igen luftrören men ingenting kommer upp, skitläskigt! Lunginflammation är det som sagt inte, förhoppningsvis blir det inte heller, men gärna fler tips på hur det blir lättare att hosta upp? Kan man köra ner en dammsugarslang och bara suga upp allt? Suck :(
    :)  Du kanske kan ringa Slamsug... kanske dom kan hjälpa till!

Nä jag ve tinte hur man ska bära sig åt för att få upp skiten. Det som bhöver upp kommer nog upp.. men ta inte i utan låt kroppen sköta det.

Däremot om det inte blir bättre o du känner dig sämre, då tycker jag du ska söka hjälp igen.. för rätt va det är så har det blivit lunginflammation istället.

Och man behöver INTE ha feber... tro mig. Jag ringde 1177 några dagar innan jag gick till vårdc.. och eftersom jag inte hade ont i bröstet eller feber så var det iiiiiiiiiiiiinnnnnget att oroa sig för.   Jag hade ju sjuuukt ont bak i ryggen istället och ingen feber men totalt INGET flås heller.

Att få iväg ungen till dagis på mornarna var ett helt företag.. jag tog bilen 100 meter gick dom 10 metrarna in på dagis.. satt o flåsa o hosta.. gick 10 meter ut till bilen och körde dom 100 m hem rätt in i garagaet och gick in o la mig i soffan.. där jag bodde under dom här första veckorna, för ligga ner kunde jag inte.. då kändes det som jag skulle kvävas utan jag satt o sov i soffan :)

När jag kom till vårdc ett par dagar senare så surna läkaren till och sa att man inte alls behöver ha feber... utan feber var kroppens sätt att reagera på sjukdomen, och har man sällan feber så var det inte alls säkert man fick det nu heller (och det fick jag aldrig heller) utan då var det fritt fram att "hosta ihjäl sig " som hon så fint uttryckte det :)
  • Anonym (???)

Gud vad jag önskade cocilliana hostmedicin när jag hosta mig sönder och samman...

som alla lovordade den i min omgivining och ingen absolut ingen kunde begripa varför jag inte fick det utskrivet!

Mollipect var VC`s  undermedicin! Jag sov uppallad med 4 kuddar och min gubbe huserade på soffan vissa natter

då jag var omöjlig att sova brevid med mina rosslande luftrör!

Usch ryser vid minnet..

Krya på dig!

• Anonym (slemmig)

Jag tänkte bara tala om att jag var hos en läkare idag och fick reda på att jag har förkylningastma, så nu har jag fått bra mediciner och börjar må bättre, tack för era svar :)

Svar på tråden Slemhostan vägrar ge med sig