• magnea

Småhushållare med höns, får, grisar, kossor, odlingar etc.

Jag tänkte att vi som är är "månskensbönder" med djur eller odlingar för husbehov kan ha en plats här och dryfta våra idéer och funderingar.

Själv har jag 6 får, 3 dikor och 30 höns. Jag är intresserad av att odla grönsaker på friland samt i mitt lilla växthus.

• Svar på tråden Småhushållare med höns, får, grisar, kossor, odlingar etc.
  • Bondmor

Hej
    Vi har 13 dikossor 35-40 höns och odlar våran potatis kokar all saft och sylt mm

• magnea

Låter trevligt. Jag har satt massor av nya bärbuskar så om något år eller två kommer jag få mer bär än vi gör av med. Det är trevligt med ett överskott som man kan dela med sig av :)

• Ari Gold

*anmäler mig*

Vi är småskaliga självhushållare med framför allt odlingar men även höns är på G, har ankor sedan tidigare.

Har också planer på att skaffa några får men det får vänta ett par år...just nu är odlingarna prioriterade tills jag blivit mer van i alla fall. Vi byggde växthus (15 kvm) fölrra säsongen så det är första odlingsåret i det nu.

Att lära mig lagra i jordkällare öär också ett mål för säsongen... och att skaffa en riktig äppeljuicepress (en sådan där man fyller på äpplena hinkavis). Vi har 14 äppleträd nämligen så det är mer eller mindre ofrivilligt vår största gröda.

Har också tänkt bryta upp ca 50 kvmpotatisland denna säsongen.

Vi bor mer eller mindre "i stan" så några kor lär det dock inte bli.

• TheMilky

skönt att se fler av er även på detta forum, annars brukar jag mest vara på alternativ. Månskensbonde skulle jag kanske inte kalla mig, så mina ägor inte räcker till grödor mer än pallkragar :) men Brahmahöns och dvärggetter är på ingång som sällskap.

• Mofafazza

Hej på er. jag "surfade" av intresse för småbonde, eller, ja varför inte Månskensbonde , och hamnade här .
    Jag har drivit en handelsträdgård tillsammans med min bror, men efter en olycklig skada så har jag skolat om och arbetar nu som projektledare på Färsna Gård i Norrtälje åt Norrtälje Naturvårdsstiftelse. Mitt intresse för att hålla djur har därmed starkt infunnit sig, med andra ord SKITKUL. Håller för närvarande på att söka ett litet torp eller liknande och då i Hällsingland, min mor kom från Ovanoker och jag mins min barndoms sommrar där uppe med bad och fiske.
    När jag funnit mitt smultronställe så drömer jag om att hålla Höns, och kanske lite får och gris.

Att kunna förmedla sködsel av bär och fruktträd gör jag järna. Även hur man odlar på ett bra sätt delar jag järna med mig av. 
    Ett stort problem med odling av grönsaker och annat matnyttigt är MÖRDARSNIGELN som invandrat och drabbar oss här, och den sprider sig, med all sannorlighet.

Är det något som ni undrar över så kanske jag kan hjälpa. mail eller skriv hit så ska vi ta tag i problem.

• Jecw

Gammal tråd men den verkar passa mig o mina frågor.

Vi har nyligen fått grisar :D Någon som har en bra länk till nån sida där näringsbehov och mängder när man blandar eget grisfoder presenteras? Det känns inte så skoj att alltid köpa färdigblandat

Om oss:
    Vi bor på en stor gård med skog o bete. Vi använder skogen till egen ved och jakt, vi odlar grönsaker, frukt, bär m.m. i stora mängder (självhushåll) Vi saftar/syltar, tar hand om köttet själv osv.     

• magnea
    Jecw skrev 2013-08-13 12:33:22 följande:
    Vi har nyligen fått grisar :D Någon som har en bra länk till nån sida där näringsbehov och mängder när man blandar eget grisfoder presenteras? Det känns inte så skoj att alltid köpa färdigblandat

Alternativ.nu finns ju svar på din fråga samt på mycket annat, har du inte hittat något där?
Svar på tråden Småhushållare med höns, får, grisar, kossor, odlingar etc.