• Snöviolen

Cencurerar du när du läser böcker för ditt/dina barn?

Ja som frågan lyder. Brukar du censurera när du läser böcker?
    Jag har då aldrig gjort det. Läser precis som det står.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Cencurerar du när du läser böcker för ditt/dina barn?
  • canmamma

Japp jag censurerar allt som kan tänkas att ge mardrömmar hos min känslige lille femåring (för jag gillar att sove på natten) samt tonar ner gammelmodigt rasistiska inslag i tex lilla huset på prärien. 

• Byzzu

Nej, jag läser som det är. Väljer hellre en mindre läskig bok isåfall. Och när barnen "får riset smaka" i Tomtebobarnen så pratar vi om att det var så förr i tiden, när boken skrevs.

• Caranlachiel

Enda gången jag inte läst vad som står är i Totte och Malin-boken. Där benämns Malins kön som "en springa som hon kissar med", vilket jag tycker är helt idiotiskt. Så jag säger att hon har en snippa istället.

• Quiet thoughts

Nej verkligen inte, vi har inte sådana böcker hemma som behöver censureras.
    Däremot är de så genomlästa att om jag låtsas ändra texten så härjas det "Läs rätt".

Byzzu skrev 2011-02-16 09:14:59 följande:

Nej, jag läser som det är. Väljer hellre en mindre läskig bok isåfall. Och när barnen "får riset smaka" i Tomtebobarnen så pratar vi om att det var så förr i tiden, när boken skrevs.

Håller med, Min numera Ängladotter älskade den boken och kunde rimma den utantill om man sa 2-3 första orden, när hon var 5 år.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • mimsan01

Jag brukar läsa som det står. Enda undantaget är när vi har läst Max napp när dottern var mindre. Där kommer en anka och tar Max napp, och då slår Max ankan. Där har vi bytt ut till "klappar ankan fint".
    Nu är dottern 2,5 så nu kan man ju kanske ta en diskussion om att det inte är ok att slå djur, men det har inte känts som att det var läge tidigare.

• lövet2

Nej. Om en bok är olämplig, så läser jag den inte helt enkelt ...

• Jessa med 3

Vi läser som det står, men diskuterar förstås innehållet (på barnets nivå).
    Är bokens innehåll alldeles olämpligt så läser vi den inte alls - men så olämpliga böcker har jag nog inte sett.

• Ragnar

Det har hänt enstaka gånger. Men oftast är det för att korta ner boken om klockan är mycket och sonen är trött. Är han inte trött brukar han vara uppmärksam och tala om att jag glömde en mening. Är han trött bryr han sig inte.

• Psyke

Ja, röstade jag på fast här hemma handlar det inte om cesur egentligen utan om att byta ut svåra ord ibland eller korta ner meningar.

Svar på tråden Cencurerar du när du läser böcker för ditt/dina barn?