• roxicc

Ni med pco, har ni också väldigt ont i magen ofta?

Första gången jag fick så här ont i magen var jag 15 år, åkte in på akuten med misstänkt blindtarmsinflammation.

Fick sedan byta avd från kirurg till kvk. Där fick jag göra vul. Minns att läkaren sa något om PCO då och sedan fick jag ingen mer hjälp, utan blev hemskickad med universums värsta magsmärtor. Förmodad mensvärk sa läkaren. Efter det fick jag komma tillbaka någon vecka efter för att lämna blodprover, vilket konstaderade min pco.

Men ännu i dag, får jag till och från, fruktansvärt ont i magen. Det är nästan outhärdligt! Jag kan varken stå eller gå och det kan slå till när som helst.  Det känns som om något går sönder i magen. Det är liknande mensvärk fast det känns inte alls i ryggen, som det gör då jag vet att det beror på mensvärk.

Har gjort många vul-undersökningar och de hittar inga fel (annat än min pco) och jag blir så frustrerad. Är det någon annan av er som känner igen sig? Jag kan bara koppla det till att det skulle bero på min pco eftersom det är "tjejmagen" jag får ont i. Det känns som att det sätter sig i/vid äggstockarna.

(Fick även metformin utskrivet för ett tag sedan och de tabletterna gav mig exakt dom magsmärtor jag lidit av så länge, så jag slutade med dom efter två veckors behandling).

• Svar på tråden Ni med pco, har ni också väldigt ont i magen ofta?
  • RosaGlitter

Jag får ibland "känningar".. Ibland gör de skiiitont, ibland känns de mer eller mindre som mensverk.. Har undrat mycket över detta så hoppas vi får nå bra svar :)
    (Min värdelösa gyntant har gett mig förklaringen: de är cystorna/blåsorna som spricker!?)

• Lei

Jag tror det kan vara cystor som spricker eller sitter på ett knasigt ställe. Jag är själv inte så känslig att jag märker av när de spricker medan min kollega märker av sådant. Däremot har jag känt av när cystor har legat fel men i mitt fall har det krävts operation för att ta bort de cystorna

• roxicc
    RosaGlitter skrev 2011-02-16 01:30:54 följande:

Jag får ibland "känningar".. Ibland gör de skiiitont, ibland känns de mer eller mindre som mensverk.. Har undrat mycket över detta så hoppas vi får nå bra svar :)
    (Min värdelösa gyntant har gett mig förklaringen: de är cystorna/blåsorna som spricker!?)

Ja, det är inte alls roligt :-/ Det låter inte såååå trevligt att de skulle spricka. Men som sagt, det känns nästan som att något går sönder i magen så det är mkt möjligt. Jag ska fråga min nya läkare den 2a mars och höra vad han har att säga om saken
    Lei skrev 2011-02-16 03:43:31 följande:
    Jag tror det kan vara cystor som spricker eller sitter på ett knasigt ställe. Jag är själv inte så känslig att jag märker av när de spricker medan min kollega märker av sådant. Däremot har jag känt av när cystor har legat fel men i mitt fall har det krävts operation för att ta bort de cystorna
    Usch då. Hur går de op till? 
  • RosaGlitter

Frågade igår min nya gyntant om vad de är som gör ont. Hon nämnde också de här med att det kan spricka, samt att när de bildas nya så kan de också göra ont..

• Lei

Om operation krävs är det en enkel titthålsoperation som tar någon timme max, du blir utskriven samma dag och de enda spår på kroppen är tre små sår, två vid troskanten ungefär och det tredje i naveln. Man brukar ej bli sjukskriven efter operationen eller vara i behov av annan smärtstillande än alvedon, jag var dock hemma de sju dagarna man får vara hemma utan sjukskrivning pga försvårad rörelse förmåga och viss smärta men det var helt borta efter de sju dagarna

• Jemiii

Hej på er!!

Jag har PCO och jag får jätte stora värkar....Jag klarar inte av att stå på benen och ryggen och magen...Det är katastrofalt....Men detta är just vid mensen och innan mensen på 1 vecka ibland mer...Känns som jag får vila 1-2 veckor sen börjar helvetet....Det är sååå jobbigt!! Jag har sökt hjälp men de har bara sagt att jag ska ta alvedon 2 på morgonen och 2 på kvällen så blir de mildare värk...men det har inte hjälp mig under alla dessa år såå jag vet inte vad jag ska ta mig till...

• roxicc
    RosaGlitter skrev 2011-02-20 02:39:50 följande:
    Frågade igår min nya gyntant om vad de är som gör ont. Hon nämnde också de här med att det kan spricka, samt att när de bildas nya så kan de också göra ont..

Men "kan göra ont", dom förstår nog inte hur ont det verkligen gör, iaf för mig.

Lei skrev 2011-02-20 03:54:48 följande:
    Om operation krävs är det en enkel titthålsoperation som tar någon timme max, du blir utskriven samma dag och de enda spår på kroppen är tre små sår, två vid troskanten ungefär och det tredje i naveln. Man brukar ej bli sjukskriven efter operationen eller vara i behov av annan smärtstillande än alvedon, jag var dock hemma de sju dagarna man får vara hemma utan sjukskrivning pga försvårad rörelse förmåga och viss smärta men det var helt borta efter de sju dagarna
    Okej, ja det lät ju rätt lindrigt iaf

Jemiii skrev 2011-02-20 04:17:49 följande:
    Hej på er!!

Jag har PCO och jag får jätte stora värkar....Jag klarar inte av att stå på benen och ryggen och magen...Det är katastrofalt....Men detta är just vid mensen och innan mensen på 1 vecka ibland mer...Känns som jag får vila 1-2 veckor sen börjar helvetet....Det är sååå jobbigt!! Jag har sökt hjälp men de har bara sagt att jag ska ta alvedon 2 på morgonen och 2 på kvällen så blir de mildare värk...men det har inte hjälp mig under alla dessa år såå jag vet inte vad jag ska ta mig till...
    Det är alltså mensvärk du får? Grejen för mig är iaf att jag inte har en aning om när jag (om) har äl och jag får mens cirka 2-4 ggr per år (utan hjälp). Så jag vet liksom inte vad som orskar min smärta. Men jag förstår dig och du borde få hjälp. Alvedon hjälper inte heller mig vid mensvärk. Naproxen, be om att få det utskrivet, hjälper mkt bra
  • gullunge80

Hej!
    Jag har PCO men har inte de problem som du skriver om.

• rky

JAg har också vansinniga smärtor, just nu håller jag på att bokföra varje gång jag har ont för att hitta ett samband, men för mig känns det som det inte är något samband utavhuvudtaget, i och med att det kommer minst 3 gånger i månaden och utan förvarning. Dock säger min gyn att smärtorna inte kan bero på PCO men jag tror det beror på att hon är obildad :)

• jarca

Min kur e 2 Alvedon o 1 Ipren var 4/5 timme de första dagarna. När jag var till läkarn förra gången och de gjorde vul hade jag mens, han skaka bara på huvudet o fråga om jag klarade av att arbeta då hon tydligen märkte hur ont jag hade. Hon skulle ha sjukskrivit mig, men man kan ju inte sjukskriva sig en gång i månaden heller..... Skulle fortsätta knapra piller som jag gjorde tyckte hon. Allt för att klara vardagen. Nån förklaring fick jag inte.....

• Harper

Hej! Jag har pcos men har bara extrem mensvärk ibland, annars ingen värk av min pcos.
    Vad jobbigt för er som har så ont.

• Gryndrömmen

Har jätteont emellanåt.. skönt att läsa att vi är fler med det problemet även om jag önskade att alla slapp skiten..

♥ drömmen om ett gryn ♥ 101211 ♥
  • gedansk

hej
    Jag har inte haft så ont. Pco och PCOS verkar vara så lurrigt hur mycket problem det är. I mitt fall så tog det tre år innan en läkare gav mig diagnosen (trots fertilitetsutredning, 3 inseminationer och otaliga VUL). Mina hormonvärden var ok men jag hade pärlbandet på äggstockarna. Det som jag tror hjälpte mig var att gå ner i vikt (skitsvårt och jobbigt men det går ) men jag hade en IVF pga som jag ville ge bästa förutsättningar till att ha ett BMI på 30. TS jag vet inte hur det är med din vikt och om ev övervikt kan påverka PCO och ev smärtproblematik.
    mvh jeanette

• roxicc
    gedansk skrev 2011-02-27 11:29:40 följande:
    hej
    Jag har inte haft så ont. Pco och PCOS verkar vara så lurrigt hur mycket problem det är. I mitt fall så tog det tre år innan en läkare gav mig diagnosen (trots fertilitetsutredning, 3 inseminationer och otaliga VUL). Mina hormonvärden var ok men jag hade pärlbandet på äggstockarna. Det som jag tror hjälpte mig var att gå ner i vikt (skitsvårt och jobbigt men det går ) men jag hade en IVF pga som jag ville ge bästa förutsättningar till att ha ett BMI på 30. TS jag vet inte hur det är med din vikt och om ev övervikt kan påverka PCO och ev smärtproblematik.
    mvh jeanette

Hej, jag är 1.62 lång och väger 55kg, så jag är inte överviktig. Men vet att många som lider av pco/pcos är det.. Så det kan jag iaf utesluta.

Och till alla andra, vi borde få någon slags förklaring av någon, med tanke på att vi verkar vara en del som lider av detta. På onsdag ska jag till en privatklinik, då ska jag försöka fråga så mkt som möjligt. Uppdaterar här då

• gedansk
    roxicc skrev 2011-02-28 00:50:51 följande:

Hej, jag är 1.62 lång och väger 55kg, så jag är inte överviktig. Men vet att många som lider av pco/pcos är det.. Så det kan jag iaf utesluta.

Och till alla andra, vi borde få någon slags förklaring av någon, med tanke på att vi verkar vara en del som lider av detta. På onsdag ska jag till en privatklinik, då ska jag försöka fråga så mkt som möjligt. Uppdaterar här då

Lycka till med läkarbesöket och det ska bli intressant om du får något svar : )
  • roxicc

Jag fick heller inget konkret svar av honom.. Hm. Konstigt, ingen verkar veta vad orsaken är. Man får väl hoppas på att det blir bättre helt enkelt.

• JasmineL

Hej. Jag ser att detta är en väldigt gammal tråd men jag prövar ändå. Har du nu fått reda på vad smärtorsaken är? Jag var på min första gynundersökning i förrgår, åkte in akut då jag hade sådana fruktansvärda kramper i äggstockarna, mest i den vänstra och fick diagnosen PCO. Hon sa till mig att ta diklofenak (antiinflammatoriskt) och avvakta. Har nu varit säng liggandes i 3 dagar och har bara gått upp för att gå på toa, har så fruktansvärt ont så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det känns som att hela äggstocken ska explodera. Vad gör du för att minska smärtan? Hjälper det att gå ner i vikt? Jag är 18 år, 162 cm och väger runt 73 kg, så är lite överviktig.

• Tajjah

Hej , gammal tråd men jag har svar till er som undrar:) Pco är många äggblåsor, vissa innehåller klar vätska andra blod och andra ägg, precis som vanligt, dock kan blåsornas strl variera kraftigt (jag har haft en på 10x8cm!) när dom tomma vätske/blodfyllda blåsorna spricker, rinner vätskan/blodet ut i buken och DÅ kommer smärtan, ju större blåsor/fler som spricker =större smärta.

Dock är det inget farligt:) och blåsorna brukar spricka vid förväntad mens ca 1-2v före:)

Svar på tråden Ni med pco, har ni också väldigt ont i magen ofta?