• Elsis

Måste alla barnböcker vara så pedagogiska och korrekta?

Måste alla barnböcker vara så pedagogiska och korrekta för att vara värda att läsas? Jag vill gärna läsa böcker om starka frimodiga tjejer och om blyga omtänksamma killar, familjer med två mammor eller ingen mamma alls o.s.v. MEN jag vill också kunna läsa mina egna gamla favoriter (som sannerligen inte alltid är så jämställda eller genusinriktade) med mina barn, bara för attt det är mysigt och nostaligiskt. Jag orkar väl inte alltid vara så pedagogisk och genuskorrekt, även om det är min övertygelse att det är viktigt med normbrytande litteratur för barnen. Och inte heller vill jag hela tiden avbryta läsningen för att diskutera könsroller etc. Hur tycker ni, finns det plats även för våra egna gamla favoriter?

• Svar på tråden Måste alla barnböcker vara så pedagogiska och korrekta?
  • TheMilky

Klart det gör. Huvudsaken är ju hur DU bemöter barnet och dess eventuella frågor.

• Elsis

Här är dock barnet för litet för att ställa några frågor:)

• rödtopp

Jag läser alla möjliga böcker för mina ungar, jag läser SAGOR för det är ju vad det  är ellerhur

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • LinaMarieee

Förlåt, men vilken konstig inställning du har till barnböcker.
    Själv skulle jag aldrig läsa något som bara är pekpinnar och skrivet på näsan, det är ju först och främst själva historien, sagan man vill leva sig in i.
    Sagolikt Bokförlag har flera böcker som är spännande sagor samtidigt som de är lite normbrytande och visar på andra familjesammansättningar och att killar faktiskt också kan gå i klänning eller vara lucia. Och att tjejer kan bli kära i tjejer. Utan att det är konstigt och problematiseras, utan att det är ett kul alternativ. Öppnar upp för fler möjligheter. Såna böcker älskar jag! Befriande!

Svar på tråden Måste alla barnböcker vara så pedagogiska och korrekta?