• bengke

Är böcker bättre än TV?

På vilket sätt är det egentligen sämra att titta på TV än att läsa en bok? Båda är ju underhållning, båda är stillasittande, båda kan göras tillsammans eller ensamt, båda kan vara lärorika, osv. Varför anses det bättre med böcker egentligen? Är man inte lika passiv om man lyssnar på högläsning som om man tittar på TV?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-15 06:42
    Jag menar för barn framförallt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är böcker bättre än TV?
  • bengke

Motivera gärna era röster!!

• MammaG

Böcker stimulerar barn att skapa egna bilder till vad de hör, och göder därmed fantasin, till skillnad mot tv:n där dessa bilder serveras direkt utan möjlighet till alternativ. Jag tror också att högläsning stimulerar språkutveckling och ordförråd på ett sätt som tv inte gör. Jag är dock ingen fanatiker, och min son har både tittat på tv och lyssnat på min högläsning sedan småbarnsåldern. han älskar båda och har ett väldigt rikt ordförråd.

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • bengke
    MammaG skrev 2011-02-14 22:59:38 följande:
    Böcker stimulerar barn att skapa egna bilder till vad de hör, och göder därmed fantasin, till skillnad mot tv:n där dessa bilder serveras direkt utan möjlighet till alternativ. Jag tror också att högläsning stimulerar språkutveckling och ordförråd på ett sätt som tv inte gör. Jag är dock ingen fanatiker, och min son har både tittat på tv och lyssnat på min högläsning sedan småbarnsåldern. han älskar båda och har ett väldigt rikt ordförråd.
    Dy har naturligtvis rätt, men har inte TVn också sina förtjänster? Jag skulle nog vilja se bok och TV som komletterande föremåk, snarare än att en är bättre än den andra.
  • MammaG

Jo visst, men då tycker jag det i större utsträckning beror på vad barnet tittar på (finns ju många smocka-tjoff-pang-dunk program åtminstone på kabelkanalerna som jag tror mest stressar upp åtminstone mindre barn)

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Boothwalker

Jag vill rösta ja. Men inte såååå mycket bättre. Det finns fördelar och nackdelar med både och. Menar du för barn eller vuxna? Jag sitter inte still varken när jag läser eller kollar på teveserier. Jag lyssnar gärna på ljudbok eller kollar på nåt på datorn när jag städar. Jag kan läsa vanliga böcker om jag ska gå nånstans.
    En skillnad är såklar om man aktivt väljer vad man (eller barnen) ska se på. Om man låter teven gå på och glor på whatever är böcker mycket vettigare. Om man väljer dem själv. Men om man väljer vad man vill se så kan det vara ett bra komplement...

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • bengke
    Boothwalker skrev 2011-02-14 23:09:58 följande:
    Jag vill rösta ja. Men inte såååå mycket bättre. Det finns fördelar och nackdelar med både och. Menar du för barn eller vuxna? Jag sitter inte still varken när jag läser eller kollar på teveserier. Jag lyssnar gärna på ljudbok eller kollar på nåt på datorn när jag städar. Jag kan läsa vanliga böcker om jag ska gå nånstans.
    En skillnad är såklar om man aktivt väljer vad man (eller barnen) ska se på. Om man låter teven gå på och glor på whatever är böcker mycket vettigare. Om man väljer dem själv. Men om man väljer vad man vill se så kan det vara ett bra komplement...
    Jag tänkte på barn i tråden. TV verkar vara mer legitimt för vuxna att titta på, oavsett progra,.

Om man förutsätter att man väljer åldersanpassat både vad det gäller böcker och TV, blir det inte två rätt bra former av sysselsättning då? 
  • bengke
    MammaG skrev 2011-02-14 23:09:48 följande:
    Jo visst, men då tycker jag det i större utsträckning beror på vad barnet tittar på (finns ju många smocka-tjoff-pang-dunk program åtminstone på kabelkanalerna som jag tror mest stressar upp åtminstone mindre barn)
    Ja, det håller jag med om. Men om man förutsätter att man väljer program och böcker som är anpassade efter barnets ålder,
  • CeeJay

Jag vill rösta ANNAT

Allt beror ju på barnet, familjen i övrigt, vilket TV-program det gäller och vilken bok. Mina barn "läser" jättemycket, vi läser för dom och dom tittar mycket på TV. Är det bra pedagogiska TV-program så lär dom sig lika mycket som från en bok. Det finns ju bilderböcker och jag tror mina barn "skapar" egna bilder både utifrån text och bilder i både böcker och TV-program!

• Mamma till tre kottar

TV behöver inte vara dåligt, men att läsa högt för sina barn lägger en grund för en god läsutveckling som enbart TV inte klarar av. I TV möter man främst talspråk, i böckerna finns skriftspråk. Barn som aldrig mött skriftspråk (genom högläsning) har ytterligare en tröskel att ta sig över när de ska lära sig läsa.
    Senare när barnet lärt sig läsa gäller ju "övning ger färdighet" och "barn gör som vi gör, inte som vi säger". Läs tillsammans för att få barnet inspirerad att läsa mer och öva upp sin läsförmåga.

Så med tanke på mina barns läsutveckling är böcker bättre än TV. 

• Caranlachiel
    Mamma till tre kottar skrev 2011-02-15 08:59:05 följande:
    TV behöver inte vara dåligt, men att läsa högt för sina barn lägger en grund för en god läsutveckling som enbart TV inte klarar av. I TV möter man främst talspråk, i böckerna finns skriftspråk. Barn som aldrig mött skriftspråk (genom högläsning) har ytterligare en tröskel att ta sig över när de ska lära sig läsa.
    Senare när barnet lärt sig läsa gäller ju "övning ger färdighet" och "barn gör som vi gör, inte som vi säger". Läs tillsammans för att få barnet inspirerad att läsa mer och öva upp sin läsförmåga.

Så med tanke på mina barns läsutveckling är böcker bättre än TV. 
  • Rödnäbba

Ja, böcker är viktigt för läsutvecklingen, fantasin, ordförrådet, gemenskapen när man läser tillsammans. Böcker är ett aktivt val där man söker information medvetet.

TV är mest passivisernade och fördummande.

• Boothwalker
    bengke skrev 2011-02-15 06:44:51 följande:
    Jag tänkte på barn i tråden. TV verkar vara mer legitimt för vuxna att titta på, oavsett progra,.

Om man förutsätter att man väljer åldersanpassat både vad det gäller böcker och TV, blir det inte två rätt bra former av sysselsättning då? 
    Ok. Jag röstade nej iallafall. Jag tycker att böcker är bättre men om man är kräsen med vad man visar på teven och väljer vettiga saker tror jag att skillnaden är marginell. =)
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Psyke

Jag själv älskar att läsa och tycker att det är roligt att läsa för barnen. Ingen av dem sitter stilla och tyst medan jag läser utan är aktiva (vänder blad, säger något, skrattar strax innan roligheten kommer och kommenterar). Det går att ha samma interaktion medan man tittar på film men då blir det inte TV utan en video som går att pausa men det blir i alla fall en bättre samverkan med en bok, tycker jag. 

• bengke
    Psyke skrev 2011-02-16 20:27:11 följande:
    Jag själv älskar att läsa och tycker att det är roligt att läsa för barnen. Ingen av dem sitter stilla och tyst medan jag läser utan är aktiva (vänder blad, säger något, skrattar strax innan roligheten kommer och kommenterar). Det går att ha samma interaktion medan man tittar på film men då blir det inte TV utan en video som går att pausa men det blir i alla fall en bättre samverkan med en bok, tycker jag. 
    Det kan jag nog hålla med om, även om mina barn lyssnar ganska passivt vid högläsning (åtminstone den äldsta när vi läser kapitelböcker, bara något enstaka ord som hon frågar om)
Svar på tråden Är böcker bättre än TV?