• IVFmamma

Britax 2 way eller MaxiCosi??

Vi var idag på babyproffsen och skulle köpa en större bilbarnstol till äldsta dottern (snart 2 år och 4mån) då lillasyster har snart växt ur sitt babyskydd och hon ska få ta över storesyrrans  acta graco. Jag var helt inställd¨på en Britax 2 waý men hon försäljaren tyckte att vi skulle ha en MaxiCosi och räknade upp alla fördelar och tillslut blev det en MaxiCosi. Nu undrar jag om vi gjorde dumt? Dottern väger nu ca. 13kg och är kanske 86-88 cm lång.. Tanken är ju att hon ska sitta bakåtvänt till minst 4 år, gärna ännu längre.

Skulle vi ha satsat på en 2 way? Vad säger ni? 

• Svar på tråden Britax 2 way eller MaxiCosi??
  • cicci85

Eftersom hon är så liten kommer hon säkert kunna åka i Mobin tills hon blir minst 5 år så det var ett bra val tycker jag  Men jag skulle nog använda mobin till bebben istället... vilken AG-stol har ni?

• IVFmamma

Vi har en duoflex XTP. Jaha du tror att Mobin passar "lillan" bättre? Även fast den stolen är från 9-25 kg

• FridaLee

Vi har båda de stolarna, hatar to-wayn men den är bara en extra stol men den är ingen favorit. Maxi cosi mobin är kanon. Dottern är nu 2 år och 1 månad och sitter kanon bra i den hon har haft den från att hon var 6 mån då hon vägrade babyskyddet.. Storasyster som är 6 år har åkt i hennes mobi några ggr då hennes bältestol varit urplockad och vi åkt själva hon och jag. Hon har inga problem att få plats i den då bältena går så pass högt upp och stolen ger bra med utrymme. Hon är väl ca 110 cm och väger 20 kg. Så mobin växer de inte ur i första taget.

• cicci85
    FridaLee skrev 2011-02-14 19:14:37 följande:

Vi har båda de stolarna, hatar to-wayn men den är bara en extra stol men den är ingen favorit. Maxi cosi mobin är kanon. Dottern är nu 2 år och 1 månad och sitter kanon bra i den hon har haft den från att hon var 6 mån då hon vägrade babyskyddet.. Storasyster som är 6 år har åkt i hennes mobi några ggr då hennes bältestol varit urplockad och vi åkt själva hon och jag. Hon har inga problem att få plats i den då bältena går så pass högt upp och stolen ger bra med utrymme. Hon är väl ca 110 cm och väger 20 kg. Så mobin växer de inte ur i första taget.

Det beror ju på hur stora de är såklart Mobin är ju en ganska litens stol, min son växte ur den ett tag innan han fyllde 5 och han ligger bara två kurvor över medel på längden...
    IVFmamma skrev 2011-02-14 19:09:57 följande:
    Vi har en duoflex XTP. Jaha du tror att Mobin passar "lillan" bättre? Även fast den stolen är från 9-25 kg
    jag gillar inte duoflexen alls, tycker inte småttingar sitter bra i den. Ni får testa vad som passar er bäst
  • IVFmamma
    cicci85 skrev 2011-02-14 19:27:17 följande:
    Det beror ju på hur stora de är såklart Mobin är ju en ganska litens stol, min son växte ur den ett tag innan han fyllde 5 och han ligger bara två kurvor över medel på längden...
    IVFmamma skrev 2011-02-14 19:09:57 följande:
    jag gillar inte duoflexen alls, tycker inte småttingar sitter bra i den. Ni får testa vad som passar er bäst
    Hur mkt längre är 2 wayen mot mobin?

Lillasyster är en stadig bit, är snart 7mån, väger ca. 9kg(8 700 på 6 mån koll) och är ca. 74 lång(måste ha 80 i body). Kan jag sätta henne i Mobin redan nu? Tycker att jag får pressa ner henne i babyskyddet..
  • cicci85
    IVFmamma skrev 2011-02-14 19:35:58 följande:
    Hur mkt längre är 2 wayen mot mobin?

Lillasyster är en stadig bit, är snart 7mån, väger ca. 9kg(8 700 på 6 mån koll) och är ca. 74 lång(måste ha 80 i body). Kan jag sätta henne i Mobin redan nu? Tycker att jag får pressa ner henne i babyskyddet..
    Om du kollar inlägg #67 här www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495-7.html så ser du hur mycket högre rygg twowayen har jämfört med hiwayen. Det är väl ungefär samma skillnad på mobi och hiway.

Jag skulle börja använda Mobin på en gång Den fasta bilbarnstolen är ju säkrare än babyskyddet så det finns ju ingan anledning att pressa ner henne där
  • IVFmamma

Attans, kanske skulle ha satsat på en 2 way ändå...  Dottern anses ju lång och både jag och pappan är långa (184 och 191) så hon borde bli lång.  Jag litar på din expertis men jag ställer samma frågor i "frågtråden" och ser om jag får några fler svar och kommentarer.

Svar på tråden Britax 2 way eller MaxiCosi??