• rere88

rädd för prematurförlossning

Väntar mitt första barn, bf 27 april, och är väldigt orolig att det ska bli en prematurförlossning. I torsdags fick jag med största sannolikhet en kraftig sammandragning och nu är jag nojjig så fort det hugger lite lätt som det gjort någon enstaka gång innan denhär sammandragningen. Har inte jobbat sedan i onsdags för bm tyckte jag skulle vara hemma o ta det lugnt tors-fre. Nu ska jag snart iväg till jobbet och är mycket orolig för att få sammandragning igen. Är det någon som haft en kraftig sammandragning utan att föda för tidigt eller kan någon bara stilla min oro?

• Svar på tråden rädd för prematurförlossning
  • Momalicious

Ja, jag hade det jättemycket från och till från vecka 30. Födde fyra dagar innan BF. :)

• rere88

Kunde du jobba som vanligt eller du fick gå hemma och ta det lugnt för o förhindra för tidig födsel?

• Pyrro_b

Det ända du kan göra är att lyssna till din kropp. Men nån sammandragning ibland betyder verkligen inte att du måste föda för tidigt. Jag hade med nr 2 kraftiga regelbundna värkar från v 24 och gick nio dagar ÖVER tiden tillslut (efter sjukskrivning och bricanyl-sprutor i omgångar). Jag tror du kan jobba på som vanligt om det inte blir värre

• rere88

Skönt o höra att det inte är någon fara. Man blir ju lite nojjig eftersom det är första barnet och verkligen vill allt ska vara bra när den kommer ut.

• FruG

Om det är som du beskriver i ts att det var en kraftig sammandragning behöver du inte oroa dig.
    En sammandragning gör inte så mycket alls. Men skulle de komma regelbundet då bör du nog ta det lite lugnare.

Jag har haft kraftiga sammandragningar regelbundet alla mina graviditeter och har alltid fött tidigt. Men då var det inte bara en sammandragning utan hela tiden regelbundna.

• rere88

Läste precis att sammandragningar kan uppstå om man åker på skumpigt underlag, har kännt det idag när jag kör truck som e rätt skumpigt. Kan detta sätta igång förlossningen för tidigt eller är det lugnt?

Svar på tråden rädd för prematurförlossning