• Gabbe75

Hur hög ränta klarar bolånetorskarna?

Frågan är kanske svar att ge något generellt svar på.

Det jag främst tänker på är hur hög räntan behöver bli på ett vanligt bostadslån med rörlig ränta för att priserna ska börja gå ned. Tänker kanske framförallt på den något överhettade bostadsmarknaden i Stockholm.

Var går gränsen?
    5%?
    6%?
    7%?
    8%?
    9%?
    10%?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-13 21:54
    Riksbanken förväntas höja räntan nu i veckan med 0,25 procentenheter. Sedan förväntas väl en rad höjningar. Frågan är närmast hur snabbt och hur mycket.

• Svar på tråden Hur hög ränta klarar bolånetorskarna?
  • Argo

Med tanke på att alla(?) som lånat det senaste året testats mot ca 8% ränta och innan dess mot kanske en 6,5-7% ränta så är det väl där det börjar bli kärvt för folk.

Det är en bit kvar alltså.

• Lumpofelia

För oss börjar det bli kärvt runt 8% då måste vi börja dra ner på andra saker i livet.

• Gabbe75

Själv tror jag att det behövs en nivå runt cirka 6% innan det börjar bli prisnedgångar på marknaden. Det känns som att en mycket stor andel av befolkningen tror att det är ett slags jämviktsläge.

Vid 8-9% börjar det nog snudd på flyta blod på gatorna....

• Micke
    Gabbe75 skrev 2011-02-14 17:38:49 följande:
    Själv tror jag att det behövs en nivå runt cirka 6% innan det börjar bli prisnedgångar på marknaden. Det känns som att en mycket stor andel av befolkningen tror att det är ett slags jämviktsläge.

Vid 8-9% börjar det nog snudd på flyta blod på gatorna....
    Vi hade 6% för inte speciellt länge sen, utan vad som tycktes som några speciella problem. 

8-9% klarar de flesta hushållen, men inte utan att dra in på annat. Och genom att de drar in på annat så kommer ekonomin i landet att påverkas, och iom detta inflation etc.

För övrigt, senaste 15 åren har 3 månadersräntan bara varit över 6% under ngn enstaka månad.  Tror vi kommer att toppa där någonstans även denna gång. 
  • planeraren

TS
    Läser du Cornu eller?

• holy shit

Vi klarar upp till 10%, sen börjar det bli kärvt.

• gbgumman

Vet inte men högre än vad folk tror. Många verkar tro att folk har dålig koll på sin ekonomi, det tror inte jag. Visst finns det dom men det är nog inte det vanliga. Man får inte heller glömma att många har höga löner i stockholm och andra storstäder.

Mamma till Eskil och Sonja
  • Gabbe75
    hannispannis skrev 2011-02-15 11:21:49 följande:

Vet inte men högre än vad folk tror. Många verkar tro att folk har dålig koll på sin ekonomi, det tror inte jag. Visst finns det dom men det är nog inte det vanliga. Man får inte heller glömma att många har höga löner i stockholm och andra storstäder.

Ja, visst är det så. Läser man sådana här trådar på mer renodlade ekonomisidor slås man av hur många som tror att "alla andra" kommer få det svårt, men att man själv har varit så förutseende att man dels inte tagit några lån, alternativt bundit räntorna för 1 år sedan när de var som lägst....

Visst, även jag tror förstås att prisbilden påverkas så att priserna börjar sjunka om räntan når en viss nivå och den nivån tror jag ligger runt 6-7%. Sedan klarar väl merparten av bostadsägarna betydligt mer än så, fast det räcker med att några få procent inte gör det för att vi ska få prisfall på marknaden.

Sådana här artiklar är lite underhållande:
    http://di.se/Artiklar/2011/2/15/227529/Vakna-upp-lantagare/
  • Parniara

För egen del så ska det gå upp högt för att vi skulle tvingas gå ifrån huset. Det tror jag kappt kan hända. Men innan vi måste sluta spara, sälja båt och bil och käka morötter behöver det väl gå upp till 18-19%.
    Allt beror ju på hur stor del av inkomsten man vill lägga på boendet. Jag skulle offra mycket för att bo kvar.

• spixxel

"bolånetorskarna" från 2011 har skrattat hela vägen till banken kan man ju säga så här i efterhand.

Vissa personer har helt enkelt fått för sig att det är en extremt dålig affär att äga sin bostad och klamrar sig fast vid den iden hela livet tills dess att man inte har råd med hyresrätten mer i hög ålder och tvingas ut.

• Studentpappa
    Sunix skrev 2023-09-14 21:25:57 följande:

Det här var 2011, hur ser det ut idag då ?

Vi köpte 2009, huset har ökat ca 100% i värde. Så det ser bra ut.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur hög ränta klarar bolånetorskarna?