• rasajj

Barn som utbytestudent i Sverige.

Hej,

Jag ar gift och bor i USA just nu. Jag och mannen har fyra barn. Som alla ar fodda har. men eftersom jag ar svensk sa ar aven barnen svenska medborgare.

Aldsta dottern fyller snart 14 och jag har en del funderingar.

Om vi skulle valja att skicka henne som utbytestudent till Sverige, vad galler da for henne? Ang tex sjukvard, att vara skriven i Sverige, ev. studiebidrag osv? Ar det nan som vet? Det ar inga fasta planer vi har och det skulle isafall rora sig om ett par ar som detta skulle ske. Antagligen det aret hon blir 17 eller sa. Sa inte just nu. men jag funderar anda.

Det narmaste planerna vi har ar atthon ska fa spendera sommaren 2012 hos morfar i Sverige. Igen kommer da fragan om ev. sjukvard tex. Det ror sig ju om en ganska kort tid anda, aven om det kanske blir fulla tva manader vi kan klamma in. Maste hon da ha reseforsakring? Eller kan hon anvanda sig av Svensk vard sasom vilken svensk som helst om behov skulle uppsta? (Aven utlandssvenskar har ratt till akutvard tex)

Tacksam for svar.

I would know if I was insane, the voices would tell me.
  • Svar på tråden Barn som utbytestudent i Sverige.
  • Amazina

Jag är också utlandssvensk. Jag antar att hon har någon form av sjukförsäkring i USA som även täcker semestrar. Där jag bor (i Schweiz) har man rätt till sjukvård i ett annat land under tre månader till en kostnad som får vara upp till dubbelt så dyr som motsvarande sjukvård skulle ha kostat i Schweiz. Jag har dock bara rätt till "akut vård", jag kan alltså inte åka på semester och söka för reuatiska krämpor jag haft i fyra år t ex... Om hon ska stanna längre än 3 månader antar jag att hon på något sätt måste skriva sig i Sverige tillfälligt, men det kommer ju inte innebära några problem i o m att hon är svensk medborgare. Tror det är lättast att prata med den svenska ambassaden om det hela... Det kan nog skilja sig en del mellan reglerna i Schweiz och USA också, kan jag tro...

• Maltesen

Ett tips är att kolla med någon utbytesorganisation som hon ev kan åka via. Visserligen får man betala en del, men då kan man få hjälp med allt det praktiska, försäkringar, skolplats, etc. Jag åkte med YFU, youth for understanding, till USA på high school, de är en stor ideell organisation.

• rasajj
    Maltesen skrev 2011-02-13 18:08:43 följande:
    Ett tips är att kolla med någon utbytesorganisation som hon ev kan åka via. Visserligen får man betala en del, men då kan man få hjälp med allt det praktiska, försäkringar, skolplats, etc. Jag åkte med YFU, youth for understanding, till USA på high school, de är en stor ideell organisation.
    Ja, det ar ju en mojlig plan men skillnaden ar ju att hon faktiskt ar svensk medborgare vilket de flesta utbytesstudenter som kommer til Sverige inte ar. Och du nar du akte till USA var inte amerikansk medborgare. Sa darfor undrar jag lite om reglerna ar annorlunda for henne.

Tex om hon ska stanna ett helt lasar sa antar jag att hon bor skrivas i Sverige, eftersom hon ar Svensk medborgare, och att hon da faller under samma regler som vilken svensk som helst? Men om hon aker som utbytesstudent sa foljer ju inte jag eller hennes far med, sa hon har ingen laglig malsman med sig. Utan den familj hon da bor hos maste ju ha laglig ratt att tex fatta vissa beslut? Eller hur fungerar sant?

Och hur fungerar da tex studiebidrag? Skulle hon som svensk fa det? En vanlig utbytesstudent antar jag inte far det, da de inte ar Svenska medborgare generellt. Men hon ar det. Och har ju iallafall idag ett svenskt samordningsnummer men det kommer ju isafall bytas ut till ett vanligt personnummer nar hon val ar i Sverige.
  • BuoBä

För sjukvård spelar det ingen roll vilken nationalitet man har, det som betyder något är om man är skriven i Sverige eller inte. Eventuellt kan det vara viss karens, så man måste bo ett tag innan man kommer in i systemet. Det där kan försäkringskassan i Sverige berätta för dig. Vanligtvis har utbytesstudenter en särskild försäkring, ofta via organisationen man åker med.

CSN har all information om studiebidrag. Troligen kan hon inte få det för utbytesstudier på gymnasienivå, utan bara studielån/studiebidrag för universitetsstudier.

• canmamma

Måste hon var utbytestudent? Skulle det inte funka att skriva henne hos morfar och låta henne gå som en vanlig elev vilken som? (Obs jag frågar för jag vet inte!) Kanske internatskolor är vana vid den här typen av elever och kanske har bra information?

Jag är själv lite intresserad då jag är utlandssvensk med barn. Men mina är så mycket yngre att det ligger minst 10 år i framtiden att ens tänka på svensk skolgång. Skriv gärna om du får fram bra information! 

• Örnie

En helt annan sak är att skatteverket anser att man har stark anknytning till Sverige om man har ett omyndigt barn där (eller ett vinterbonat hus). Så att ni inte åker på dubbel skatt för att skatteverket är oresonligt. I o m att systemet är godtyckligt måste det förstås inte hända.

• rasajj
    canmamma skrev 2011-02-15 16:19:44 följande:
    Måste hon var utbytestudent? Skulle det inte funka att skriva henne hos morfar och låta henne gå som en vanlig elev vilken som? (Obs jag frågar för jag vet inte!) Kanske internatskolor är vana vid den här typen av elever och kanske har bra information?

Jag är själv lite intresserad då jag är utlandssvensk med barn. Men mina är så mycket yngre att det ligger minst 10 år i framtiden att ens tänka på svensk skolgång. Skriv gärna om du får fram bra information! 
    Nej, tanken att hon isafall bor hos morfar finns ju naturligtvis. Om han ar villig att ha en tonaring hos sig igen Men en annan fundering ar ocksa att eftersom hon i nulaget inte kan svenska, sa kanske organisationen och andra utbytestudenter skulle vara ett stort stod.
  • Wagram

Jag tror inte att det skulle göra någon skillnad att hon är svensk medborgare, utan samma skulle gälla för henne som för andra utbytesstudenter. Eftersom hela resten av hennes familj stannar kvar i USA skulle hon inte uppfylla kravet att visa en varaktig anknytning till Sverige, och därför inte heller kunna skriva sig där. Jag skulle också råda er att hon åker via en organisation (hon kan ändå bo hos morfar) eftersom hon då får stöd av människor med lång erfarenhet av utbytesstudenter. Jag åkte med AFS och tyckte att de var bra och seriösa (till skillnad från t ex STS och EF).

• rasajj
    Wagram skrev 2011-02-16 19:11:53 följande:
    Jag tror inte att det skulle göra någon skillnad att hon är svensk medborgare, utan samma skulle gälla för henne som för andra utbytesstudenter. Eftersom hela resten av hennes familj stannar kvar i USA skulle hon inte uppfylla kravet att visa en varaktig anknytning till Sverige, och därför inte heller kunna skriva sig där. Jag skulle också råda er att hon åker via en organisation (hon kan ändå bo hos morfar) eftersom hon då får stöd av människor med lång erfarenhet av utbytesstudenter. Jag åkte med AFS och tyckte att de var bra och seriösa (till skillnad från t ex STS och EF).
    Hur menar du att det inte skulle gora nan skillnad att hon ar svensk medborgare? Hon skulle ju tex. inte behova ha visum eller liknande, hon kommer ju ha svenskt personnummer. Och har hon svenskt personnummer sa bor hon val safall skrivas i sverige?

Ja, absolut kommer vi att titta pa organisationer att aka med. Just for stodet. Vad gor STS och EF till samre organisationer?
  • Wagram
    rasajj skrev 2011-02-17 03:11:27 följande:
    Hur menar du att det inte skulle gora nan skillnad att hon ar svensk medborgare? Hon skulle ju tex. inte behova ha visum eller liknande, hon kommer ju ha svenskt personnummer. Och har hon svenskt personnummer sa bor hon val safall skrivas i sverige?

Ja, absolut kommer vi att titta pa organisationer att aka med. Just for stodet. Vad gor STS och EF till samre organisationer?
    Jo, vad det gäller visum blir det ju lite annorlunda, men utan sin familj tror jag inte att hon kan skriva sig i Sverige eftersom det då räknas som tillfällig vistelse. Jag vet inte heller om hon säkert kommer att få svenskt personnummer om hon inte kan skriva sig där. Men kolla med folkbokföringen så får du säkert besked.

STS och EF är inte seriösa organisationer och har inte ett väl fungerande system för t ex hjälp om det skulle bli problem. De är i första hand intresserade av att tjäna pengar. AFS och YFU är de två bästa och mest seriösa organisationerna som jag känner till. Med AFS finns det dessutom möjlighet i vissa fall att få nedsatt programavgift, åtimistone var det så tidigare.
Svar på tråden Barn som utbytestudent i Sverige.