• ebben

Får barnen börja skola ett år tidigare?

Barnen börjar ju skola redan vid 6år .Alltså förskoleklassen eller vad det egentligen heter....
    Om man som mamma tycker att barnet är "frammåt" o så-kan man välja att de får börja tidigare då?
    vet att man får ha kvar de på dagis ett extra år om man vill o tycker det men funkar det tvärtom med??
    bara nyfiken-jag har inte tänkt ha min son tidigare-han börjar nu till hösten..om nu nån undrar

• Svar på tråden Får barnen börja skola ett år tidigare?
  • Joggi

Vet inte hur det är nu men förr fick man det! Vi hade en i klassen som började ett år tidigare, och klassen under hade oxå en!

• Granitmorsan

Jo det får man. (i alla fall i vår kommun, men är ganska säker på att det är så överallt)

När de är 6 år här får man välja mellan

1. Gå kvar på förskola
    2. Gå i förskoleklass (vilket inte har skolplikt)
    3. Gå deltid (3h/dag) i förskoleklass)
    4. Börja i årskurs 1

• m med tre stjärnor

Har inte hört att man kan gå kvar på dagis (iof grym dagisbrist i vår kommun, de öppnar femårsgrupper på skolorna)
    Men på kommunens hemsida står det klart och tydligt att man får börja skolan ett år för tidigt och istället för förskoleklassen.

Jag kan dock säga att det kunskapsmässiga inte bör vara anledningen utan den sociala mognaden.
    Min dotter tycker att de i hennes klass är grymt barnsliga (går med de som är ett år yngre) medan en jag känner ska låta sin dotter gå om ett år för att det inte funkar socialt....

• JWM

tycker inte barn ska börja ett år tidigare
    kanske går bra nu när dom är mindre men inte i de högre klasserna

• Cloudy

Mina döttrar ska hoppa över förskoleklassen och hoppa till årskurs 1 från förskolan.

I skolagen kapitel 3, paragraf 8 så hittar du ditt svar till frågan du har i rubriken.

• Vilmagbg

I den stadsdelen som jag bor har man ngt som kallas flexibel skolstart. Det innebär att ett barn kan börja i förskoleklass i januari det året som han eller hon fyller sex i ställer för i augusti. MEN det är i mån av plats.

• ThisIsMe

Börja i första klass det året man fyller sex får man ju. Får man även börja i förskoleklass det året man fyller fem?

• Kodia

Du har rätt att låta ditt barn börja ettan det år det fyller sex. Däremot kan du inte kräva att barnet får börja förskoleklass det år det fyller fem, utan det är upp till skolan att besluta.

• Camilla D

På förskolan där jag jobbade började en flicka förskoleklass ett år tidigare. Alla hennes kompisar skulle starta, och hon var ett år yngre än dom, men hon var väldigt duktig, framåt och mogen, så hennes föräldrar ville hon skulle börja förskoleklass när hon var 5 år, skolan gick med på det (efter att ha hört noggrant med oss innan).
    Tyvärr så är det pfta så att barn som börjar skolan tidigare eller hoppar över någon årskurs ofta kommer efter sen och får ganska ofta gå om ett år sen (inte alltid givetvis men det är vanligt)
    Denna flickan går nu i ettan och än så länge går det jättebra för henne!

• Ginny

Klassen jag vikarierar i just nu  har en tjej som är ett år yngre än de andra. Det är en etta, för övrigt. Och hon är den som läser bäst av alla!
    Är barnet tillräckligt moget tycker jag inte det är något fel med att låta honom eller henne börja ett år tidigare. Sedan finns det ju vissa som kanske skulle gått kvar ett år i förskoleklass, men det är en annan sak...

• Bästamorsan
    Vilmagbg skrev 2011-02-19 22:24:07 följande:
    I den stadsdelen som jag bor har man ngt som kallas flexibel skolstart. Det innebär att ett barn kan börja i förskoleklass i januari det året som han eller hon fyller sex i ställer för i augusti. MEN det är i mån av plats.
    Det skulle passa min son som fyller 6år i januari.
    Det blir så stor skillnad på barn som fyller tidigt och sent.
    Jag funderade på om min son skulle börja 1år tidigare i skolan.

MEN förskoleklass är ju ett mellanting mellan förskola och skola.
    Den finns ju till för att vänja in barnen vid skolmiljön.
    Så även fast min son passar bäst i mognad osv med barn 1år äldre,
    så behöver iallafall han vänja sig vid att skolan är något mycket annorlunda från förskolan.
    Förhoppningsvis kommer de andra barnen ikapp efter ett tag. (hoppas jag =(   ???
    Plus att om man börjar 1:an direkt kommer man ju in i en grupp som gått 1år ihop. 
  • mikroE

En av mina vänners lillasyster började ett år före och hon kunde läsa redan. Det gick bra till femman, hon var fortfarande långt framme i läsning men hade problem med matten och dessutom kände hon sig barnslig jämfört med kamraterna. Det slutade med att föräldrarna lät henne gå femman en gång till med de som var rätt ålder och sedan gick det jättebra för henne. Det funkar ju för vissa förstås med det är lite av ett vågspel. Jag känner också en tjej som hoppade över åttan men för henne funkade det utmärkt.

• Cloudy
    ebben skrev 2011-02-13 16:55:22 följande:
    Barnen börjar ju skola redan vid 6år .Alltså förskoleklassen eller vad det egentligen heter....
    Om man som mamma tycker att barnet är "frammåt" o så-kan man välja att de får börja tidigare då?
    vet att man får ha kvar de på dagis ett extra år om man vill o tycker det men funkar det tvärtom med??
    bara nyfiken-jag har inte tänkt ha min son tidigare-han börjar nu till hösten..om nu nån undrar
    Personligen tycker jag att det krävs mer än att barnet bara är framåt för att det ska fungera att börja tidigare.

Mognad och kunskap som motsvarar ett eller flera år äldre barn är det minsta kriterierna tycker jag personligen, det räcker inte att bara ha det ena.
  • lykta

Tycker att man i det längsta ska undvika att sätta sitt barn i en annan årskurs än det tillhör. Jobbar som lärare och det som alltid förföljer barnet är att man alltid räknas som överårig/underårig. Vaccinationer, läkarundersökningar osv görs ALLTID efter året man är född, vilket innebär att eleven får göra allt ett år innan/efter kompisarna. och det blir ett evigt utpekande att man inte "tillhör" övriga gruppen.

Att man är framåt är den SÄMSTA anledningen till att börja tidigare... Av erfarenhet vet jag att det inte alltid fortsätter att vara så och de elever jag haft har tyckt att det varit trist att inte vara lika gammal som de andra. Bagateller för oss vuxna, men barnen är alltid utpekade....

• MIC

Familjen bestämmer om barnet ska börja ettan som sex-åring, sju-åring eller åtta-åring. Jag har jobbat över tio år som lärare och både på mellanstadiet och lågstadiet och jag rekommenderar inte sex-åringar att börja skolan. Det brukar gå bra fram till mitten av mellanstadiet om barnet är moget men sen blir det ett högre tryck på läxor och de sociala relationerna med kamraterna samt att många av klasskamraterna kommer att hamna i förpuberteten tidigare än det barn som började skolan ett år för tidigt. Det är inte ovanligt att gå två år i samma årskurs längre fram om man börjat ett år för tidigt.

En duktig pedagog ser istället till att ditt barn får utmaningar som är på barnets nivå så att detta kan utvecklas optimalt under sin skoltid oavsett vilken årskurs barnet går i. Det är vårt uppdrag. Nivåerna att nå i nuvarande årskurs tre, fem och nio är bara lägstanivå.

Isak - min solstråle - 080701
  • Tant Green
    lykta skrev 2011-03-20 19:56:53 följande:

Tycker att man i det längsta ska undvika att sätta sitt barn i en annan årskurs än det tillhör. Jobbar som lärare och det som alltid förföljer barnet är att man alltid räknas som överårig/underårig. Vaccinationer, läkarundersökningar osv görs ALLTID efter året man är född, vilket innebär att eleven får göra allt ett år innan/efter kompisarna. och det blir ett evigt utpekande att man inte "tillhör" övriga gruppen.

Så var det visserligen inte på 70-80-talet när jag gick i skolan och var ett år yngre än de andra. Jag fick även vara i samma grupp som klasskompisarna i idrotter och konfirmation och sånt. Men jag tyckte ändå att det var trist att alltid var yngst. "Skolmässigt" var det inga problem, men bara tråkigt att alltid ha ett år kvar när kompisarna fyllde år, och allra värst på gymnasiet när de andra började bli myndig och fick gå på krogen och ta körkort och så. Dessutom är det ju risk att man provar på alla "dumheter" (röka, dricka...) tidigare om man har äldre kompisar.

Jag skulle aldrig låta min dotter börja skolan tidigare, jag tror dessutom att skolan är bättre nu på att ge barnen stimulans på deras egen nivå (vilket de inte var bra på när jag gick i skolan).
  • Starborn

Min dotter kommer att hoppa över ett år på dagis och börja i femårsgruppen till hösten trots att hon fyller fyra i sommar. På så vi börjar hon förskola och 1:a klass ett år tidigare.

Svar på tråden Får barnen börja skola ett år tidigare?