• LillyLu

Leka själv

Vi har en dotter som blir 2 år i april. Hon är väldigt nyfiken av sig och vill alltid vara med oss vad vi än skall göra. Hon älskar att stå på sin stol vid diskbänken när jag lagar mat, plocka ur tvättmaskinen, plocka ut alla dvd-filmer ur bokhyllan...
    Men, hon är urdålig på att leka med sig själv och sina leksaker. Hon har hela rummet fullt av saker, men det är nästan aldrig intressant. Hur har Ni gjort, skall man lära barnen att leka själva - hur i så fall - eller kommer det med tiden tror Nì?

• Svar på tråden Leka själv
  • stinalottalarsson

Min stora pojke lekte aldrig själv heller innan han var två år. Det började vända när han började på förskolan, och det var när han var två år. Då kunde han sitta några minuter själv med något, men inte mer än så. Jag brukade sätta igång en lek åt honom, som jag var med på, sedan blev jag tvungen att gå på toa. Det var det enda han accepterade att man gjorde så det blev många toabesök för min del! Men pö om pö så fortsatte han leken själv och brydde sig inte om jag kom tillbaka eller inte. I början rörde det sig bara om 10-15 minuter innan han ropade på mig igen och ville att jag skulle vara med, men ju längre tiden gick desto mer lekte han själv. Nu är han nyss tre år fyllda och kan leka själv i timmar, så det kommer med tiden!

Nu är han väldigt fantasifull, uthållig och är väldigt bra på rollekar. Det märks faktiskt skillnad på honom och hans jämnåriga kompisar som lekte själva tidigare, så på något sätt tror jag att han med min hjälp "lärde" sig att leka, och det har han nytta av nu!

• CathrinLarsson

Om det känns som att ni vill "lära" henne att leka själv så kan ni kanske börja med att hjälpa henne att starta upp en lek och sedan genom att börja vara passiv sedan förflytta er längre och längre från leken. Egentligen är det ju bra att hon är så nyfiken på er och vad ni gör, det är ju också ett steg på utvecklingstrappan. Sen tror jag också, precis som föregående, att det kommer att lossna med tiden. Mellan 2 och 3 börjar självständighetsfasen =)

• LillyLu

Tack för era svar - vi får helt enkelt vänta lite och sedan börja "lekträna" :)

Svar på tråden Leka själv