• Anonym (Bekanten)

Hur påverkas människor som missbrukar heroin?

Jag har en bekant som nyligen fått återfall i heroinmissbruk efter ca 15 år av total nykterhet. Hon har två barn i åldrarna 5 och 8 som hon haft ensamt ansvar för.

Jag har inte stött på henne alls sen i somras och fick nyligen veta detta och att hennes båda barn nu är fosterhemsplacerade.

Jag mår så otroligt dåligt, undrar om jag kunde hjälpt till, stoppat det hela på nåt sätt men samtidigt förstår jag att det är något som är svårt att hindra. Det steget har hon tagit tillbaka själv. Hon har fått hjälp av många som känner henne och som försökt få henne tillbaka men det har inte gått. Jag sörjer verkligen henne och hennes liv, en så otroligt fin och ödmjuk människa som slänger iväg allt Och barnen

Jag försöker i mitt huvud förstår hur den här förbannade drogen fungerar. Hur kan man bara släppa allt, sina barn, sitt liv, sitt arbete och bara skjuta heroin? Det måste ju vara kostsamt?? Hur fasiken tänker man? Hur får man tag på pengarna? Hon bor kvar i sin lägenhet med en massa andra som visst flyttat in där också. Efter 15 år av total frihet från detta..

Kan någon erfaren person ge mig mer information innan jag ältar sönder mina hjärnceller och går av utav sorg..

• Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?
  • Queenie70

Heroin är otroligt beroendeframkallande, och efter en tids bruk så kan man enkelt säga att hjärnan förändras och kommer att kräva denna drog, och den förändringen kommer att vara för all framtid. Även om man är avgiftad och ren sedan länge tillbaks. Därför är det otroligt svårt att klara en drogfrihet i längden, utan s.k. substitutionsbehandling, som exempelvis metadon, som man då tillför som stimulerar samma delar i hjärnan som heroinet gjorde. Detta ges under kontrollerade former, och det är möjligt att leva ett normalt liv och att fungera normalt. Givetvis finns det de som klarar av att hålla sig drogfria även utan sådan behandling, men det är mycket svårt. Som med allt missbruk har vissa personer det svårare och andra lite lättare att stå emot suget. Ovanpå det rent fysiska beroendet så har vi också det psykiska beroendet, som är precis lika svårt att hantera även om man har metadon eller subutex. Om din vän varit drogfri så länge så har hon uppenbarligen klarat både det psykiska och det fysiska beroendet rätt bra väldigt länge, men kanske nåt inträffat som gjort att hon mått dåligt och då vänt sig till sin gamla "vän" heroinet. Vet du på vilket sätt hon blev drogfri till att börja med? Har hon fått hjälp nu?

• Anonym (Bekanten)

Hej och tack för ditt svar,
    jag kan nånstans förstå beroendet, både det fysiska och det psykiska (eller iaf tänka in mig i hur det kan vara) men hur kan man låta det styra en och skita i sina barn som man älskar framför drogen? Är inte kärleken till dem, starkare?

Jag vet inte alls hur hon blev drogfri för 15 år sen och om hon gått på subutexbehandling under årens lopp. Jag känner inte den här kvinnan privat (vill inte avslöja här hur vi känner varann pga att jag inte vill att hon ska bli igenkänd av andra-man vet aldrig) utan träffar henne då och då. Alla som hon haft ett gott förhållande till har hon nu vänt ryggen till, barnen vill inte veta av henne (det ska mycket till för barn i den åldern att säga nej till sin mamma )

Hon har inte fått hjälp. Vad jag vet bor hon som sagt i sin lägenhet tillsammans med några andra som också injicerar.

• Queenie70
    Anonym (Bekanten) skrev 2011-02-12 18:12:27 följande:
    Hej och tack för ditt svar,
    jag kan nånstans förstå beroendet, både det fysiska och det psykiska (eller iaf tänka in mig i hur det kan vara) men hur kan man låta det styra en och skita i sina barn som man älskar framför drogen? Är inte kärleken till dem, starkare?

Jag vet inte alls hur hon blev drogfri för 15 år sen och om hon gått på subutexbehandling under årens lopp. Jag känner inte den här kvinnan privat (vill inte avslöja här hur vi känner varann pga att jag inte vill att hon ska bli igenkänd av andra-man vet aldrig) utan träffar henne då och då. Alla som hon haft ett gott förhållande till har hon nu vänt ryggen till, barnen vill inte veta av henne (det ska mycket till för barn i den åldern att säga nej till sin mamma )

Hon har inte fått hjälp. Vad jag vet bor hon som sagt i sin lägenhet tillsammans med några andra som också injicerar.
    Nej, kärleken till drogen blir starkare än allt annat faktiskt. Det är det som gör det till ett sånt fruktansvärt beroende.
    Vad har hänt med barnen, de bor väl inte med henne nu?
  • Queenie70

Missade att du redan skrivit om barnen.

• Anonym (Bekanten)
    Queenie70 skrev 2011-02-12 18:15:54 följande:
    Nej, kärleken till drogen blir starkare än allt annat faktiskt. Det är det som gör det till ett sånt fruktansvärt beroende.
    Vad har hänt med barnen, de bor väl inte med henne nu?
    Nej de är omhändertagna av soc och fått flytta till en fosterfamilj. De har flyttat till annan ort.
    Det är så fruktansvärt sorgligt. Från att ha sett dem tillsammans, lekande, kramandes i parken som vilka andra barn som helst vill de nu inte veta av henne
  • Anonym (anhörig)

Tyvärr är det så heroin fungerar. Spelar ingen roll hur länge du varit utan, förr eller senare är du i skiten igen och till slut får en överdos och dör.
    Spelar ingen roll vem du är, vad du har, eller vad du jobbar med,
    heroin är drogen som lockar vem som helst tillbaka.
    Visst finns det de som klarat det, än så länge.. men de är inte många som klarar det livet ut tyvärr :(

• Anonym (Bekanten)
    Anonym (anhörig) skrev 2011-02-12 18:28:19 följande:
    Tyvärr är det så heroin fungerar. Spelar ingen roll hur länge du varit utan, förr eller senare är du i skiten igen och till slut får en överdos och dör.
    Visst finns det de som klarat det, än så länge.. men de är inte många som klarar det livet ut tyvärr :(
    ÄR det så? Jag vill inte tro det. Jag kan inte tänka mig att hon kommer fortsätta så här resten av livet och då inom några år eller nåt..
    Varför är det så? Jag fattar inte..Alltså jag fattar beroendet men att man liksom inte kan komma ifrån det...? Nånsin?
  • Queenie70
    Anonym (anhörig) skrev 2011-02-12 18:28:19 följande:
    De fall som jag sett fungera över tid är de som fått metadonbehandling OCH annat stöd. Har inte sett nån som klarat sig i längden utan om man en gång har skaffat sig avancerat missbruk.
  • Anonym (Bekanten)
    Queenie70 skrev 2011-02-12 18:33:39 följande:
    De fall som jag sett fungera över tid är de som fått metadonbehandling OCH annat stöd. Har inte sett nån som klarat sig i längden utan om man en gång har skaffat sig avancerat missbruk.
    Vilken typ av annat stöd syftar du på? Från familj och vänner eller?
    Jobbar du med missbrukare? Kan du berätta mer om det du vet? Vill veta allt som går att veta för att försöka förstå det här. det är för mig obegripligt hur man kan lämna sina barn i sticket för en drog.
  • Anonym (anhörig)

I slutänden finna det inget stöd som fungerar, för heroinet vinner ändå. Man kan finnas där, ställa upp på sina egna villkor, men du lär säkert bli lurad och blåst miljoner ggr om, för det viktigaste är ändå heroinet för missbrukaren. Tyvärr, men det är så det fungerar.
    Det finns inget som är viktigare, inte ens sitt kött o blod.

Svar på tråden Hur påverkas människor som missbrukar heroin?