• Realmilla

Hur går ett Fertilitetstest till???

En vännina till mig ska boka tid för ett fertilitetstest hon bad mig fråga hur det går till!!!
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hur går ett Fertilitetstest till???
  • jenniekk

japp.. om man försökt aktivt i mer än ett år får man komma på utredning. Kvinnan får då berätta om hennes mens. Regelbunden? när den började? osv Kvinnan får lämna blodprov för att kontrollera hormonbalansen och får spola igenom äggledarna för att se att fri passage finns. Längd och vikt mäts ifall kvinnan är överviktig. Får berätta om tidigare sjukdomshistoria som kan vara relevant. Mannen får berätta vad han arbetar med (kan påverka spermieproduktion) tidigare sjukdomshistoria som kan vara relevant och lämna spermieprov..

Så va det för oss...

• Billa

Jag/vi har precis påbörjat en utredning så smått och det första jag fick göra var en vanlig undersökning med vul. Gyn konstaterade att allt såg bra ut. Därefter fick jag en ny tid för vul, en tid strax innan min ägglossning eftersom de ville se om min ägglossning var på väg. Sedan fick jag lämna blodprov. Blodprovet visar hormonbalansen och om ägglossningen verkligen har skett. Vi väntar nu på det resultatet. Nästa steg för oss är att min sambo ska lämna spermaprov och därefter ska jag få spola äggledarna.

Nu är det inte säkert att alla utredningar går till precis så här, utan det kan säkert variera. Men i stort sett så är det dessa undersökningar man får genomgå.

• Tiltu

Min utredning såg ut så här: Läkarbesök (mens,tidigare graviditeter, sjukdomar osv.) VUL (Allt såg fint ut), blodprov.
    Blodprovet visade för höga värden av prolaktin (= ingen ägglossning).
    Fick medicin (Pravidel) för att få ner värdet och om de inte händer nåt innan nyår skulle vi höra av oss. Men nu försöker vi inte eftersom jag har 6månaders prov anställning så bebisen får vänta!

• Netrios

jenniek:
    Du skriver de kollar längd och vikt, hur mkt övervikt får man som max bära för att slippa höra "du ska gå ner i vikt innan du får nån hjälp av oss"? Är väl så gott som normalviktig nu men är ändå nojjig att jag inte ska få hjälp när vi ska börja på utredningen om lite mer än en månad.

• Netrios

Finns det några andra hinder än övervikt som kan göra att man inte får hjälp? Att man dricker kaffe, röker t.ex?

• norpan10

Dom läkarna som jag har pratat med rekomenderar att man helst inte ska röka och inte dricka ngt med alkohol i. Men kaffe och te kan man ta måttligt. Motionera och äta regelbundet.

• Netrios

norpan10:
    Men är det nått som är ett hinder? Att röka, dricka alkohol m.m. vet man ju att man helst ska undvika eftersom det är dåligt för kroppen. Men finns det nått som de kan säga att "Nej, nu måste du göra si eller så annars hjälper vi dig inte!" ?

• norpan10

Nej igentligen är det inte något som är ett hinder. Vissa läkare kan tycka att rökning och övervikt kan vara ett hinder men dom kan inte säga att dom inte kan hjälpa då är det bara att byta läkare.

Jag tycker att: mår man bra och känner kroppen väl så är inte ngt glas vin eller cig ngt hinder. Huvudsaken att man mår bra.

Svar på tråden Hur går ett Fertilitetstest till???