• EmLuLi

Mobbing

Hej
    Min som är 7 år och går i första klass. I hans klass går en invandrarpojke. Han är alltid elak, han slås, puttas, jagas m,m. Detta går han mot nästan alla barn och det händer varje dag. Min som är väldigt lugn, snäll och lite blyg, han tar väldigt illa vid sig av detta och han säger till och med att han inte vill gå i samma skola som denna pojken.
    Lärarna vet om problemet, men det verkar inte hända så mycket. Hans föräldrar förstår inte svenska så dom kan man inte prata med. Vad gör man???

• Svar på tråden Mobbing
  • Lovikka

Om nihar en vettig rektor kan du prata med den. Göra rektor uppmärksam på att här går ett barn som helt uppenbart inte har det bra i skolan och som behöver hjälp. Jag antar att du redan pratta med lärarna. Man ska inte ta för givet att lärarna för problemet vidare till rektor. Det beror på vilket klimat det är på skolan. Det kan vara så att lärarna måste försöka klara av situationen själva, att det ses som ett nederlag att be rektor om hjälp. Då kan det vara bra om en förälder kontaktar rektor istället.

Om rektor inte verkar vilja hjälpa barnet och lärarna kan du kanske prata med skolsyster eller skolpsykologen. Det kan kännas som att läggga sig i att be om hjälp för någon annans barn, men så länge detta barn ej får rätt stöd i skolan kommer ditt eget barn heller inte att ha en bra situation i skolan.

Synd att du inte kan prata med föräldrarna. Jag var i en liknande situation som du, men med skillanden att barnets föräldrar var svenska. Jag började med att prata med rektor som tyvärr ej var vettig. Skolsköterskan däremot tog in vad jag beröttade om klasskamraten och fick upp ögonen för att här fanns ett barn som behövde hjälp. Tyvärr var även skolskäternska lite för feg och velig och tog inget riktigt tag i sitationen. Hon kunde såklart inet berötta för mig vad som gjordes för barnet eftersom det är tystnadsplikt. Jag misstänkte att inte tillräckligt gjordes för barnet och tog därför själv kontakt direkt med barnets föräldrar. Det visade sig att föräldrarna var förtvivlade äver att barnet inte fick tillräcklig hjälp i skolan. Jag kunde då tipsa dem om att vända sig till BUP vilket de också gjorde. Tänk att skoloan ska vara så flat att de inte ens kan ge föräldrarna tips om BUP?! Nu vet jag att familjen får hjälp på BUP och att barnet har fått en diagnos och det finns större hopp om att hans ka få rätt hjälp i skolan. Sånna här saker löser sig ju inte över en natt, men nu vet jag att något görs.

Hoppas du hittar någon på skolan som vill ta tag i situationen och se till att det bråkiga barnet får rätt hjälp.

Svar på tråden Mobbing