• flohk

1-åring som vägrar sova!!!!

Vi har en 1-åring hemma som helt enkelt vägrar sova. Varje kväll är en enorm kamp om att få henne till sömn. Vi äter välling innan och sedan är det antigen att hoppa runt med henne i famnen (medans hon gör allt för att inte somna) eller sitta med öronproppar och helt enkelt hålla i henne i timmar. Detta känns för mig inte alls normalt på något sätt och tär på mig som en galning (och på henne med antar jag). Önskar att man kunde lägga ner henne i sin säng och hon somnar in som en dels vänners barn gör. Hon har aldrig somnat helt självmant utan det är alltid ett tvingande... någon som känner igen sig och som har några tips man kan prova för att få en mer "normal" tillvaro.. ?

// Jimmy

• Svar på tråden 1-åring som vägrar sova!!!!
  • Stampan

Vi har också en ett-åring och inte somnar hon själv i sin egen säng som alla andra duktiga barn. Vi försöker fixa en rutin med att ge välling, sin sovfilt (vet inte om hon ville ha den men vi tvingar på henne rutinen och nu börjar hon lära sig vad som gäller när den kommer fram) och sen läsa saga och ibland funkar det, ibland inte. Vi jobbar fortfarande hårt och hon somnar ibland jättebra fast i famnen. Att köra 5-minuters metoden funkade inte och inte heller att sitta med ryggen mot henne och sakta flytta ut eftersom hon som din dotter har ett väldigt humör och kan skrika i timmar. Ibland har vi lagt henne i sängen och låtit henne skrika ett tag och efter alla utmattande försök har hon somnat när man tagit upp henne eftersom hon tror att hon hamnar i sängen själv annars.

Vi märkte också att vi var tvugna att väcka henne tidigare från sin tupplur mitt på dagen för att hon ska bli utmattad på kvällen, ibland går det helt fel och hon blir övertrött så man måste vara riktigt snabb och med på noterna annars kan det hålla på i timmar. Hade kanske iga konkreta tips men du e inte ensam iaf! Lycka till!

• flohk

Jo, hon sover ibland på dagarna och ibland (mer och mer) vill hon inte sova på dagarna. Men då går det lättare. Har märkt att hon somnar bättre i fall vi har varit på öppna förskolan och lekt hela dagen, men även om man är hemma och leker fungerar det inte. Det är inte att hon inte är trött för det är hon, men hon skriker / sjunger / joddlar å allt annat man kan tänka sig göra för att inte somna. å det är samma som för dig Stampan, hon ger inte heller upp när man lägger henne i sängen, då står hon där och skriker å skriker å skriker.... Nu vet ju hon att vi till slut kommer och plockar upp henne och det är klart man gör, skär ju i en när de är så ledsna.. ja, det är väl bara kämpa på med henne... Hon hade kolik upp till 3-4 månaders ålder men att ha det fortfarande känns väl lite gammalt ?

• Stampan

Ja jag vet faktiskt inte heller riktigt vad man kan göra och min dotter hade också fruktansvärd kolik och skrek sig till sömns varenda kväll de första 4 månaderna men som sagt det kan ju inte ha nåt med det att göra fast jag kom på en annan sak.

Min flicka hade svårt (svårare iaf..) att komma till ro tills vi insåg att hon inte klarar av fullkornsvälling och bytte till mild fullkornsvälling för 8-månaders. Har hört av min mamma som e förskollärare och var på kurs där de sa att även om vällingen är menad för en viss ålder kan det vara på tok för mycket fullkorn och tarmarna är inte utvecklade för det. Tänkte att deras gemensamma historia av kolik kanske kunde stämma med det här också? Vet ju inte vilken välling ni använder iofs... Jag trodde inte att det kunde ha nåt med det att göra tills vi bytte på min mammas inrådan.

• SannaR

Hur har det gått för er? Jag är i likande sits. Det har alltid varit svårt att få vår son att somna, han kommer liksom aldrig riktigt till ro själv och behöver närhet för att kunna sova. De första månaderna vill han bara sova på mig så fort jag flyttade på mig så vaknade han. De har alltid varit ett tvingande att få honom att sova på både på dagen och natten, genom att bära runt på honom och vagga honom till sömns. Och då har vi testat allt annat. Han sover inte heller jättelänge på dagen så han är trött men ändå så vägrar han. Någon ggn vid 9 månader gick det helt plötsligt att ligga bredvid honom i vår säng och till slut somna han. Nu är vi tillbaka igen till att han vägrar somna på kvällen (om man inte bär upp honom) och man behöver ligga kvar bredvid både under sovstunden på dagen och kvällen för annars vaknar han. Vill egentligen bara höra hur det gått för er? Behöver höra att det blir bättre?snart?

Svar på tråden 1-åring som vägrar sova!!!!