• lity

Hur bra pratar era 3 åringar?

Hej!

Jag har en son som har en hörel nedsättning sedan födseln och bara för skojs skull skulle jag vilja jämmnföra hur stor skillnad det är i språkutvecklingen.

Min son pratar väldigt otydligt då han inte hör alla ljuden så bra. Talar inte fler ords meningar utan bara enstaka ord som mamma, pappa, pampan (lampan), batten (vatten), böjja (blöja) osv.

Jag har ju en dotter med men jag har glömt bort hur hon pratade när hon var 3. Man lever ju i nuet, eller hur?

• Svar på tråden Hur bra pratar era 3 åringar?
  • Comolla

Fick bebis för tre veckor sedan och jaa man glömmer otroligt fort :D

sonen blev tre 7e feb och pratar väldigt bra. Han var tidig med att prata och pratar nu långa meningar. Har alltid haft bra uttal och lätt att förstå.
    Sen går det väl inte att jämföra barn, även om det tyvärr är ganska roligt :D

• lity

Grattis!!

Jo, jag vet att man inte ska jämföra barn men man kan ju inte låta bli att undra hur väl han hade pratat om han inte hade haft någon hörselnedsättning.

• CarolinW

Våran son på 3 talar hela och långa meningar. Kan ha långa berättelser om traktorer, bilar lr annat som hänt på dagen. det roliga med honom är att han upprepar samma mening tills han får fram det rätt. tex. bilen har...bilen har (4-5 ggr) sen slutligen bieln har faktiskt ett stort avgasrör....

• MissGoodie

Min dotter blir iofs strax 4, men har länge pratat ordenligt. Det enda hon fortfarande inte säger korrekt är spagetti, hon säger sgabetti ;)

• hella82

haha, varför säger så många barn sgabetti? det säger min son också :)

min son är iallafall nyss fyllda tre och pratar lååånga meningar sen lång tid tillbaka. han kan inte säga R, annars är han väldigt tydlig och lätt att förstå.

får inte ditt barn någon hörapparat eller så?

melker 080101
  • ladysoul77

Min dotter är 3,5 och hon pratar inte jättebra. Har väl inte varit så tidig med det. Hon pratar väldigt rent, men inte så grammatiskt korrekt. Hon får liksom inte ihop det hon vill få fram alltid. Det har dock hänt mycket på sista tiden så det börjar verkligen spruta ut fler och fler nya ord. 

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Men hur pass stor nedsättning har han då? Om det inverkar på talet så borde han väl få hörselapparat?

• Lussekatten87

Så som din son pratar,så pratar min dotter: mamma,pappa,vovve,bi(l),kaka,men hon är 1,5 år.
    Min son som är 3 år och 1 månad pratar i 5-7 ordsmeningar "mamma,jag vill inte ha den här!"
    "Mamma, vovven har kissat där på snön" osv.

hella 82, min son sa kabetti rätt så länge

• GulTussilago

Min son blir 3 om några månader. Han började prata ganska sent (2,5). Han pratar långa meningar, men kan inte säga K (K blir T, ibland blir även G till T). Många av meningarna har rätt meningsgbyggnad och böjningar, men långt ifrån alla!

Dottern började prata strax efter 2-årsdagen (sa nästan inget alls innan). Hon pratade ganska rent redan från början, men kan fortfarande inte säga R. (snart 6 år)

Får din son någon hjälp för sin hörselnedsättning? Hörapparat eller så?

• Äntligen mamma

Äldsta dottern är nyss fyllda 3. Pratar väldigt tydligt och långa meningar. Berättar även saker med flera meningar i följd. Vissa ord blir fel, t ex pasgetti (spaghetti, vännill (välling). R:en är hon tydlig med. Hon började prata rätt så tidigt och var tydlig redan från början.
    Yngsta dottern är 1 år o 9 mån. Är inte alls lika tidig som storasyster. Hon säger enstaka ord, ungefär som du beskriver din son: mamma, pappa, böjja (blöja), boffa (morfar), bäja (bära) osv. Hon härmar mycke, och ofta när storasyster kommer o berättar nåt för mig, så kommer lillasyster efter och ställer sig o tittar på mig och säger nåt obegripligt. Men hon ser väldigt förståndig ut och blir väldigt nöjd när man svarar henne.

Svar på tråden Hur bra pratar era 3 åringar?