Kronisk nässelutslag och Tavegyl
Hej!
Nu har jag blivit runt slussad mellan min allmänläkare, barnmorska, 1177 och hudläkare utan att få ett vettigt svar och jag håller på att bli tokig.
Jag har kronisk nässelutslag och fick (då vi planerade att bli gravida) Tavegyl 1 mg utskrivet av min allmänläkare. Jag är i dagsläget gravid och äter 1/4-1/2 tablett om dagen (i början av graviditeten åt jag ibland men sällan 1 hel tablett) och har gjort så under HELA min graviditet, är i vecka 20 nu.
Helt plötsligt när jag ska förnya mitt recept tycker de på vårdcentralen att det låter som mycket och att jag borde kontakta min BM. Vid inskrivningen så berättade jag att jag tar Tavegyl och det sa hon inget om, därför trodde jag att det var ok!
Det jag undrar är om det på något vis kan vara/kan ha varit skadligt för fostret att jag äter Tavegyl i denna dos och under så lång tid? Överförs ämnena till fostret och hur påverkar det honom? Jag har aldrig hört om någon som äter allergimedicin under så pass lång tid, snarare under korta perioder.
Eftersom INGEN ger mig svar på dessa frågor utan skickar mig hit och dit blir jag naturligtvis jätte OROLIG och LEDSEN att jag på någotvis skadat min bebis MEN om jag låter bli att ta Tavegyl en dag så kommer klådan direkt vilket är outhärdligt!
Vill så gärna ha ett expertutlåtande så att jag förhoppningsvis kan lugna mig och njuta av en "klåd-fri" graviditet....
Bästa hälsningar