• Mamma till Melker

Läketid vid klipp?

Nu är det snart 3 mån sedan jag förlöstes med sugklocka och klipp. Bristningarna har läkt men klippet är fortfarande till viss del ”öppet” och gör väldigt ont när jag ska kissa. Vid efterkontrollen trodde bm att stygnen kanske hade lossnat för tidigt och att klippet tidigast skulle vara läkt om 1 mån.

Hur lång tid tog det för er att läka helt efter att ha blivit klippt?

• Svar på tråden Läketid vid klipp?
  • lilja87

Jag känner fortfarande lite smärta ibland där jag blev klippt, och det var för snart 4 år sedan! Hoppas det avtar för dig snart.

• Mamma till Melker

Ok, då hoppas jag att det snart blir bättre....
    Men jag har inte allt för stora förhoppningar då det sett i princip likadant nu i 6 veckor.
    Vad gör man om det inte läker ihop? Syr igen?

• Jempajenny

Blev klipp båda mina förlossningar.

Första fl fick jag även en hel del bristningar och syddes ganska mycket invärtes. Fick 3 yttre stygn i klippet. Jag hade väldigt ont i underlivet i någon månad efter förlossningen och sedan klingade det av. Efter två månader kändes det knappt.

Andra förlossningen syddes jag med 5 yttre stygn och jag känner inte av det alls nu, 6 veckor efter förlossningen och har inte gjort det på några veckor. Självklart så känns ärrvävnaden och kommer så alltid göra, men det gör inte ont eller besvärar mig inte alls.

♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • Protea

Jag forlostes den 5e januari och pa mig gjordes ett forsok med forlossningstanger (anvands inte langre i Sverige men bor i England och 2 forsok med sugklocka och jag klipptes mycket. Har kallar de det for 2nd degree tear, genom muskler och allt och jag ar sydd badde innuti och utanpa. DEt gjorde ont i ca 2.5 veckor och jag stod pa starka varktabletter men det har inte gjort ont sedan 3 veckor efter.

Jag tycker du ska ringa MVC och se vad de sager.

• little mommy

för 5 år sen födde jag min första dotter med sugklocka och klipp, det läkte super fint och bra, och efter 6 veckor var jag HELT återställd utan problem, har inte ens känt av klippet och besvärandes inte ens av det när det läkte.

den 2 februari i år födde jag min andra dotter som fick bli klipp men ingen sugklocka, och dom stygnen vart jätte dåliga och jag har haft grymt ont och problem att läka av dom faktiskt.. fick ta bort dom yttre för dom krångla så, och dom inre har inte läkt än så vet inte när det läker denna gång. 

• Lindreas

Jag tycker du ska kontakta barnmorskan och be att få komma och kontrollera hur det faktiskt ser ut. Kanske behöver man göra om det?

• Mamma till Melker

Tack för alla er svar! 
    I torsdags var jag på mitt tredje efterkontrollsbesök eftersom klippet inte har läkt. Ska få träffa en gynekolog  på torsdag eftersom det nu har gått 15 veckor sedan förlossningen.
    Pratade med min bm vad alternativet blir i fall det inte läker av sig själv, hon sa att man då gör ett nytt klipp och sedan syr en gång till.  Hoppas dock att det inte ska behövas..... Gråter

Svar på tråden Läketid vid klipp?