• suzy

Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?

Hej!

Min minsta började kräkas igår vid 20-tiden och höll sen på till 2.30. Jag tog bara hand om det i början. Nu undrar jag när det brukar sätta igång för resten av oss?

Vet att inkubationstiden teoretiskt är 12-48 timmar men undrar ändå hur lång tid det brukar ta... Och brukar alla insjukna samtidigt efter den första blivit sjuk? Mardröm ju om alla ligger samtidigt och ingen kan se efter de små! PANIK!! Har verkligen ÅNGEST!!!

Någon som kan ge lite självupplevd info!! Gärna positiva historier så att jag kan tänka glada tankar en stund! 

• Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?
  • Kazeer

Här hemma brukar äldste sonen bli sjuk först. Därefter dröjer det nästan två dygn och så är maken sjuk. Jag blir sjuk ett dygn efter maken. Så var förloppet när vi hade vinterkräksjukan i februari 2009, mars 2009 och februari 2010.

Ett undantag var i höstas, då maken blev sjuk först och jag insjuknade nästan exakt 48 timmar senare. Båda barnen klarade sig då undan att bli sjuka.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76

När vår minsta har blivit kräksju de senaste åren (hon är 4 år nu) så har ingen av oss övriga (2 vuxna och en tjej som är 6 år äldre)blivit smittade (nu måste jag ta i trä... ).

Jag tvättar av allt noga med Klorin, försöker så gott det går att isorlera mig med den lilla (jag hatar kräks och tanken på att kräkas ger mig ångest, men mitt sätt att hantera det är att ta hand om det och att städa städa och städa...).

• Miew

I somras hade vi kräksjukan, började med sonen ca 00.00, sen äldsta dottern 02.00, sen bebisen 04.00... Jag tog hand om allt, tvättade gick ut och hängde upp, bäddade rent.
    Jag började sen vid 09.00 och var död hela dagen, sambon klarade sig. Annars är det alltid jag som klarar mig, detta var första gången jag var magsjuk sen jag var ca 7 år...

Viggo & Gry & Veras mamma
  • suzy

Tvättar också med klorin och lägger all tvätt i plastpåsar(om inte direkt i maskin) . Duschar oss efter vi hanterat kräk och använder Desisoft som handesinficering. Den ska ta även kräkvirus säger de på apoteket. Tvättar händerna noga och ofta.

Känns som att vänta på domedagen det här!!! Nu har det gått 24 timmar nästan. Vågar inte sova och sov inte i natt heller mer än två timmar. Har inte vågat äta heller tänker bara på att det ska komma upp snart igen... Jag VET att det är knäppt. Jag blir verkligen ett nervvrak...

Vad ska man göra??? Byta hjärna kanske???Obestämd 

• Hannah76
    suzy skrev 2011-02-09 19:24:31 följande:
    Tvättar också med klorin och lägger all tvätt i plastpåsar(om inte direkt i maskin) . Duschar oss efter vi hanterat kräk och använder Desisoft som handesinficering. Den ska ta även kräkvirus säger de på apoteket. Tvättar händerna noga och ofta.

Känns som att vänta på domedagen det här!!! Nu har det gått 24 timmar nästan. Vågar inte sova och sov inte i natt heller mer än två timmar. Har inte vågat äta heller tänker bara på att det ska komma upp snart igen... Jag VET att det är knäppt. Jag blir verkligen ett nervvrak...

Vad ska man göra??? Byta hjärna kanske???Obestämd 
    Känner igen mig i allt... =)
    Men försök att sova, man behöver det.
  • skånetös78

Hos oss började dottern kräkas natten till en söndag. På måndagkvällen började maken kräkas och på onsdagen började jag kräkas. Så vi fick iallafall inte det samtidigt,tack och lov!

*Linnea 7/11-08* *Syskon BF 5/8-11*
  • Julutzi

Jag undrar också hur snabbt det går... Jag blev magsjuk och kräktes natten mellan måndag och tisdag... Inga barn har fått det och inte heller mannen! Vi ska åka iväg i helgen (bara jag och mannen) Tro ni att vi kommer iväg?? Vad är oddsen för att de andra ska få det? Har ju gått rätt lång tid nu....

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • suzy

Usch, vad knäckt jag blir! Hade liksom hoppats på flera med kort tid mellan insjuknanden så att det värsta KANSKE skulle kunna vara över.

Inte så många som klarar sig heller ju.... Vill bara krypa ner under täcket och gråta. Men det kan jag inte, jag är för paralyserad av skräck...Skäms

Hur länge brukar det vara överjävligt då? Sex timmar som hon hade känns tufft. Räcker liksom med två av det där värsta stadiet. Att sen vara kass i magen någon dag eller två kan jag ta. Men det där intensiva illamåendet. NÄEJ jag VILL inte. SHIT vad jag känner mig töntig. Ska ju vara vuxen nu och bara kunna ta det här...

• FiaPer

36 h från att mannen hade till att jag och 2 barn fick det. Mannen var värst på 6 h, jag kräktes 1 omgång men blev risig i magen i några dagar. Barnen kräktes bara några gånger. En ganska snäll omgång nu såhär i efterhand. Och jag är precis lika nojig som dig. :) min räsla ligger oftast i att vem ska ta hand om barnen om vi alla blir samtidigt, men det löser sig för det mesta.

• suzy

Jag är heeelt förvirrad nu. Kan man ha kräksjuka och vara NORMAL i magen samtidigt??? Lillan bajsade just en hård korv. Skumt. Hon har förvisso problem med förstoppningar men ändå???

På sjukvårdsupplysningen får man olika bud varje gång man ringer. Har pratat med dem några gånger idag pga lillans förstoppningsproblematik

Senaste budet är att man minsann inte går efter 2-3 dagar och att det är LUFTBURET också. WHAT? JAg trodde det var dropparna från kräk och baj som kunde flyga en stund i direkt anslutning inte något annat.

Anyway, nu ligger jag väl här och väntar blir väl mellan två och åtta på morgonen det smäller till om det blir som för de flesta... Ahhhhhhrggh 

Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?