Jag är allergisk mot pälsdjur och numera går jag inte ens hem till någon som har djur. Sista gången (för dryga 10 år sedan) fick jag gå hem efter 20 minuter för jag blev så dålig. Det finns ingen anledning till varför jag skall hem till någon som gör mig sjuk, så vi träffas på annat sätt. Jag tar allergitablett och personen i fråga använder sig av rena kläder samt är omtänksam nog att INTE gosa med djuret precis innan vi träffas. Hänsyn kallas det för. (vilket måååånga inte har i dagens "är-du-allergiker-får-du-skylla-dig-själv-jag-tar-ingen-hänsyn-till-andra"-mentalitet)
Det finns ABSOLUT de som är så dåliga att de reagerar på barnens kläder när de kommer hem från skolan, jag är en av dem. Vår son gick på en allergiskola p.g.a. sin egen allergi - i många områden kan du inte ha barnet på en allergiförskola om barnet själv inte är allergiker vilket jag tycker är bra. Nu när han började skolan (och själv verkar reagera på päldjur) gör vi som så att vi byter kläder när vi kommer hem. Våra utekläder kan alltså användas igen.
Det finns inte i min värld att ta hem någon som har päldjur och det är min son uppvuxen med. Löjligt att påstå att det skulle ha någon att göra med att man är dålig på att städa, det kan ju faktiskt vara så att jag inte anser att jag skall BEHÖVA sanera mitt hem flera gånger i veckan. Vanlig städning ja - men att ha någon som har allergener i kläderna lekandes i våra sängar (ja, det har hänt trots tillsägelse) samt leka med barnens saker är inte OK.
Just nu är jag inne på sista året med hyposensibilisering för hund/katt men det sistnämnda verkar inte ha fungerat då grannen envisades med att ha sina två katter ute i trapphuset för något år sedan och jag blev väldigt sjuk. Hund är jag betydligt mindre allergisk mot än när jag började.
Egendomligt skrev 2011-05-23 15:24:46 följande:
Vi har inte det problemet ännu, sonen har inte börjat på förskola ännu. Vi bor på landet och vår närmsta dagmamma har katt, vi hade tänkt försöka låta honom gå där (om det finns plats) även om jag är lite allergisk mot katt. Jag tänker att han kan få byta strumpor när han kommer hem i alla fall, för att inte dra in så mycket katthår/epitel.
Om jag är den som skolar in, får jag väl ta medicin innan.
Jag skulle rekommendera dig att vara väldigt försiktig, min allergi som var kontrollerbar skjöt i höjden när jag av vissa anledningar kom i daglig kontakt med allergener. Vi är alla olika och du kanske inte kommer att reagera alls, men jag skulle inte ens överväga att ha min son hos en dagmamma som har katt, det skulle inte fungera.