• 89Mamma10o12

Är du för eller emot sen abort?

Nu menar jag sen abort efter vecka 18.

Mitt svar: Jag är helt emot det, då fostret faktiskt nästan är livsdugligt utanför magen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra något sådant. Men självklart är det upp till var o en.

Motivera gärna era svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 17:26
    Ja betyder FÖR
    Nej betyder EMOT

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 17:09
    Råkade skriva fel när jag skrev detta inlägg som ni antagligen redan har förstått märkte det inte fören jag postat tråden. Och som jag sedan redan har skrivit så betyder.

Ja: För
    Nej: Emot
    Nej men skulle aldrig kunna göra en själv: Menar då att det betyder att man är För fast att man inte vill göra en själv.

Ursäkta skrivfelen!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot sen abort?
  • ica

Det är så ytterst få fall per år och så extrema omständigheter. Så de få som görs förs för att det tyvärr är det bästa alternativet.

• MygganMy

Ingen är väl FÖR en sen abort. Man kanske däremot är FÖR rätten till sen abort...

Är det så du menar?

• ladysoul77

Jag är för rätten att bestämma över sin kropp. Men jag är emot att det går att göra en abort så sent som i v.18.

• En Åsa

Jag är FÖR. Jag tycker abortlagen är bra som den är nu och det är ju inte som att vemsomhelst får göra sena aborter bara för att de känner för det. Då beror det antagligen på någon allvarligt fel på barnet,  att mamman inte kommer överleva eller något allvarligt med mamman.

Hur kan du vara EMOT det men ändå tycka att det är upp till var och en TS, rätt motsägelsefullt.

• Maggis

Hur kan man vara för abort öht? Det låter ju som att man skulle tycka att alla kvinnor borde genomgå åtminstone en i livet för att det är en så bra upplevelse.

Däremot så är jag för rätten till fri abort och även för rätten till abort med godkännande efter v 18 då det i väldigt många fall handlar om foster som inte är livsdugliga eller som kommer till världen med svåra sjukdomar och tillstånd. Eller som skulle födas in i en ohållbar familjesituation. Till exempel. Jag tycker inte att det går att jämföra ett friskt foster i v 18-22 med ett foster med svårare form av trisomi eller någon missbildning som avsaknad av njurar, hjärna eller annat i samma veckor.

Jag tycker alla borde ta del av socialstyrelsens statistik och se att flertalet aborter faktiskt genomförs tidigt. Och att de sm görs sent alltid har särskilda skäl som ska granskas och godkännas. För vem gör en sen abort för skojs skull? Så himla kul är det nog inte att genomgå en regelrätt förlossning bara för att man känner för det.

//Maggis
  • karenina28

jag röstade nej, men vid eftertanke tycker jag ändå att det är  bra vi extrema omständigheter, men absolut bara riktigt extrema

• Phlippan87

ganska kluven i frågan, rör det sig om ett barn som inte är så pass skadat att det inte skulle överleva utanför magen eller skulle vara så pass illa däran att det är livstids vård som gäller så är jag för, men allmänt är jag helt klart emot. och att gränsen för när man senast får göra en sen abort går så sent som den gör är sjukt med tanke på att det bara skiljer ca 1-2 veckor tills det att sjukvården kan rädda barn som föds

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • ica
    karenina28 skrev 2011-02-08 17:36:14 följande:
    jag röstade nej, men vid eftertanke tycker jag ändå att det är  bra vi extrema omständigheter, men absolut bara riktigt extrema
    De fall det har rört sig om har varit:
    16 gravt psyskisk sjuk, psykotisk, skör, man visste inte hur hon vart gravid (utnyttjad), ej kontaktbar.
    Nej, det är ingen bra lösning med abort men alternativet. Sen är ju vår fria abort hotad även här i Sverige.
  • MattssonE

tycker det är bra att chansen finns, ifall läkare upptäcker sjukdomar eller missbildningar på barnet som gör att h*n inte kommer att överleva länge alls, då kanske det är det bästa både för barnet och föräldrarna.. Eller upptäcker något som gör att det är livsfarligt för mamman att genomföra graividteten.
    så det beror ju på hur man ser på saken. Oavsett när man gör aborten är det lika jobbigt, känslomässigt.
    Sen ska det mycket till att man får göra abort efter vecka 18, socialstyrelsen måste godkänna aborten.

Får jag fråga varför du är emot så pass sen abort? Förutom det du sa om att barnet "nästan" är livsdugligt utanför magen efter v.18.

Svar på tråden Är du för eller emot sen abort?