• 09Lias

Nån annan som varit hemma länge med sitt barn?

Hej!

Lite nyfiken. Jag ska vara hemma med min Lias tills augusti. Han kommer då vara 21 månader när han börjar på förskola.
    Nån annan som har erfarenhet av att vara hemma så länge?
    För och nackdelar? Hur gick inskolningen?

• Svar på tråden Nån annan som varit hemma länge med sitt barn?
  • La Lola

Jag har varit hemma med mina barn runt 21-22 mån.

Hedda har precis börjat på förskola o inskolningen gick jättebra trots att hon blev sjuk under större delen av de.
    Detta är hennes andra riktiga vecka o hon älskar sin förskola. .-)

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • krokodilmamman

Räknas det som länge? Är inte det standard att börja förskola runt 1,5 år? plus minus någon månad ...

take it or leave it
  • J N

Jag har börjat med mina runt 21 månader. Det har funkat jättebra :)

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • berenjena

Visste inte att det räknades som länge. Vad är snittåldern för att börja förskola egentligen? Min son kommer att vara 26 mån när han börjar förskola, det känns alldeles lagom.

Sen om inskolningen går bra eller inte tror jag mer beror på hur barnet är som person än åldern på barnet.

• kikkan79

Mina barn började förskolan samtidigt. Sonen var då 4år och dottern 2år.

Har bara positiva upplevelser från den tiden.

Inte för att jag tror att dom hade mått dåligt av förskolan tidigare. Men jag är ytterst tacksam över att jag hunnit göra allt med mina barn.

Se dom gå, första orden, första buset, första vredesutbrottet ;)

Sonen har en väldans överskottsenergi och hade nog kunnat böra förskolan som 3åring men innan dess fann jag aldrig någon anledning att ha dom i förskolan.

• Flickan och kråkan

Min äldsta har ganska precis börjat på förskola (har gått en månad). Han fyllde 3 år vid jul. Yngsta ska börja förskola i augusti. Han kommer då att vara 2 år +3½ månad.

21 månader låter väl som en rätt genomsnittlig ålder. De flesta brukar ju börja runt 1½ år.

Min äldstas inskolning gick fullständigt friktionsfritt.

• 09Lias

Som jag upplever det när jag hört mig för på öppna förskolor så sätter dom flesta sina barn mellan 14-18 månader. Jag har inte träffat nån som ska vara hemma lika länge som jag.
     Det kanske är så  i Stockholm, vad vet jag.
    Men tack ska ni ha för era svar! :D

• Flickan och kråkan
    09Lias skrev 2011-02-08 15:49:20 följande:
    Som jag upplever det när jag hört mig för på öppna förskolor så sätter dom flesta sina barn mellan 14-18 månader. Jag har inte träffat nån som ska vara hemma lika länge som jag.
     Det kanske är så  i Stockholm, vad vet jag.
    Men tack ska ni ha för era svar! :D
    Min yngsta är 21 månader nu och jag skulle säga att det är en rätt bra ålder. Runt 1½ har de en utvecklingsfas med separationsångest och stark integritet. Båda mina har varit som häftplåster på mig då. Den perioden brukar ha passerats vid 21 månader och så är det en rätt nöjd frist tills 2-års"trotsen" . Var glad över att kunna ha honom hemma så länge. Man får aldrig tillbaka tiden med dem . Äldsta behöver träffa jämnåriga mer nu än jag kan erbjuda men verkligen ingen panik för lillebror så njut på du
  • Alexi

Det är väl en ganska vanlig ålder att börja förskola på. Vår dotter var 20 månader när hon började i augusti och det var precis lagom. På våren hade varit för tidigt men under sommaren märkte vi tydligt att hon började behöva betydligt mer stimulans så förskola kändes toppen då. Inskolningen funkade också över förväntan (hon var ganska blyg och reserverad mot andra barn).

• pigglet

Vi har varit hemma i drygt 8 år. Barnen har börjat på förskolan 15 timmar/vecka när de varit ca 4 år. Det har väl funkat si så där, de trivs bättre hemma faktiskt. Som tur är trivs de äldre mycket bra på skolan, så det har kanske dels med ålder att göra och sedan gillar de de organiserade aktiviteterna bäst och det är det ju gott om i skolan. Det där med att roa sig själva i en stojig grupp med 20 andra barn, utan någon vuxen i direkt närhet, är nog inte deras grej...

• MalinEddie

Våra barn började när de var 21/2 år och 22 månader. Det gick hur bra som helst vid inskolning och båda barnen älskar sin förskola idag. Jag var dock inte den som var hemma med dem hela tiden innan de började på förskolan. Jag och sambon delade ganska lika på föräldraledigheten.

• lillvilda

Jag tycker väll inte att det är särskilt länge att var hemma. 21 månader är väll rätt genomsnitt.
    jag svara iaf hur vi gjort jag var hemma med mina tills de var 2 år och den äldre 3,5 år. Min äldsta var hur lätt som helst att inskola och han har gillat det från första stund. Ett toppen ålder att skola in i. Den yngre har just nu en period där han gråter vid lämning men sen går det över och han är glad resten av dagen. Han tycker att avskedet är jobbigt. Men ibland önskar jag att han oxå hade fått bli ett år äldre innan han hade börjat. Annars verkar dom trivas båda 2.

• lövet2

Det lät inte så länge!
    Mina barn har varit hemma tills de började skolan ...

• Siranbiran

MIn dotter var hemma tills hon började förskoleklass och det är planerna också med våran yngsta som är 4 år

Svar på tråden Nån annan som varit hemma länge med sitt barn?