• Sickan

När börjar barn ställa varförfrågor?

Undrar över när era barn börjat med följande:
    - Ställa varförfrågor, typ varför står bilarna där, varför regnar det, varför är pappa på jobbet osv
    - Fantisera ihop historier
    - Berätta utförligt om vad de gjort när inte du varit med, typ på dagis

• Svar på tråden När börjar barn ställa varförfrågor?
  • CMH

Min son började ställa varför-frågor i höstas, han blev 3 år nu i januari.
    Fantisera ihop historier kommer mer och mer nu men började nog också i höstas.
    Berätta utförligt vad han gjort började vid ca 2 år, han pratade väldigt bra tidigt.

• HugoochVilma

allt detta har rätt nyligen startat, Hugo blir 3 år mars.

~*~*~*~*~*~* Älskade barn du är mig kär ~*~*~*~*~*~*~
  • vittra

Vid ca 2-2,5 år förutom varför-frågor, det har hon fortfarande inte börjat med och hon är 3 år och 4 mån nu.

• Sickan

Anledningen till att jag frågar är för att vår son började med allt detta rätt tidigt i höstas och han blev 2 år i juli. Sedan var det någon som sa att de enligt utvecklingsteorin inte börjar med varförfrågor förrän vid 4-årsåldern. Jag tyckte att det lät väldigt konstigt så jag tänkte höra mig för lite. Kan väl vara så att varförfrågor vid 4-årsåldern har en helt annan innebörd. En tvååring kan ju oftast inte ta in det man förklarar.

• anlito77

Jag tycker att min 4 åriga dotter har börjat fråga mer och mer nu om allt även om frågan varför fanns tidigare också men nu förstår hon längre resonemang och frågar till exempel vad som händer när man dör, tyvärr nöjer hon sig inte om man svarar kort, hon vill diskutera allt hela tidenSkrattande

• anlito77

Glömde skriva att lättare frågor ställde hon kanske vid 2-3 år men hon brydde sig inte lika mkt om svaret då, frågan verkade vara viktigare.

• vittra

Begreppet "varförfrågor" tolkar jag som att när barnet börjar ställa följdfrågor, hela tiden. Varför är det så, man förklarar, sedan igen, jamen varför då, sedan igen, varför då osv och som novisen06 beskriver, att de inte nöjer sig med korta svar utan vill bara veta mer och mer. Så tror åtminstone inte jag att en 2-åring kan resonera, men självklart kan en 2-åring ställa frågor, dock är det ju på ett annat sätt tycker jag. Då accepterar de svaret de får och klurar inte så mycket mer på det helt enkelt.

• Majan78

Varför-frågorna blev som flest kring 3,5 år.
    Fantisera ihop historier börjar komma så smått nu när han är 4. Han är dock fortfarande rätt dålig på att berätta utförligt vad han har gjort.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • pingel

Sonen har inte ställt några varför-frågor förrän nu när han är 4,5 och även nu är det rätt sparsamt. Inte alls det där "varför det och varför det och varför det" som man har hört om. Han kan fantisera mycket men berättar inte långa historier typ sagor, utan kan mer hitta på knasiga saker och sätta ihop nya ord och sånt. Han berättar spontant om saker han gjort, jag vet inte riktigt om man kan kalla det utförligt, ibland är det lite svårt att hänga med på vad han menar, om han pratar om något han gjort idag eller förut eller om det bara är något annat han kommer att tänka på. Jag tycker nog egentligen inte att han har pratat så värst mycket (så där för pratandets egen skull) förrän det senaste halvåret, nu är det mer konstant svada!

• ladysoul77

Min dotter är 3,5 år och hon frågar inte varför-frågor än. Hon har inte varit supertidig med pratet men nu kommer det längre och längre resonemang kring vad de gjort på förskolan under dagen osv. 

• Snooz

Vår son började fråga Varför om ALLT när han var lite drygt 3 år. Nu är han 4 (och några månader) och han frågar fortfarande varför om det mesta. Är helt hopplöst att åka in till stan för då finns det ju så mycket att fråga om. Glad Har flera kompisar som säger att det går över, men vår lille herre verkar inte ha några såna tankar i alla fall!
    Dessutom pratar han konstant eller sjunger, låter, hamrar - ja allt som ger ljud ifrån sig! Glad 

• 3 barns mamma84

Min är 5 år säger fortfarande varför hahaha

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • saxon

Jag tror att min tjej helt har hoppat över varför-perioden, hon är 3,5 och det har inte varit så många varför hittills. Konstigt nog verkar hon ha rätt bra koll ändå på en massa olika saker, om rymden och olika djurarter och allt möjligt. Hon är nog den observerande typen som lyssnar och uppmärksammar informationen, men som inte ställer så många frågor. Men däremot har hon många och långa fantasihistorier och låtsaskompisar och alla möjliga konstiga historier.

• KaptenNemo
    Sickan skrev 2011-02-08 12:52:13 följande:
    Anledningen till att jag frågar är för att vår son började med allt detta rätt tidigt i höstas och han blev 2 år i juli. Sedan var det någon som sa att de enligt utvecklingsteorin inte börjar med varförfrågor förrän vid 4-årsåldern. Jag tyckte att det lät väldigt konstigt så jag tänkte höra mig för lite. Kan väl vara så att varförfrågor vid 4-årsåldern har en helt annan innebörd. En tvååring kan ju oftast inte ta in det man förklarar.
    Sonen är 2,5 och han "tar in det man förklarar" och ställer följdfrågor. Han är en riktig kluris.
    Berätta historier har han gjort länge och för två veckor sen var första gången han "ljög". Han berättade bla. att lillasyster hade krupit iväg till biblioteket när jag var borta och att hon hade dragit fram pallen så hon skulle nå upp till låset på dörren och han hade stått och titta in genom fönstret på mitt jobb och sett vad jag gjorde =)
  • Lussekatten87

Nu när vår son är 3 år berättar han mycket vad han gjort på dagis,om det hänt något speciellt där osv.han fantiserar ihop mycket också. han fårgar -ofta vad gör han? -Vad gör pappa/mormor/moster?

Svar på tråden När börjar barn ställa varförfrågor?