• PerG

"Normal" 3-åring vs. ADHD

Hur vet man egentligen om ens barn har någon av dessa bokstavskombinationer?

Min fru tycker vårt äldsta barn (snart 3 år)  är helt överenergiskt och undrar om det inte är  ADHD eller liknande. Jag är mer inne på att det är bara en normal, men väldigt energisk 3-åring. Håller dock samtidigt med om att ibland kan man undra... ;)...

Hur vet man? Eller det vet man väl antagligen inte förrän barnet blir större?

• Svar på tråden "Normal" 3-åring vs. ADHD
  • Disco

ja, ibalnd kan man verkligen fundera...Min tre och ett halvt åring beter sig som ett helt alfabet ibland...men är nog en alldeles vanlig energisk snabb och nyfiken kille.
    Man ställer ingen diagnos innan de nått upp till skolåldern. Detta för att symtomen som barnet visar skall uppvisas i minst två olika miljöer, tex hemma OCH i skolan, i skola OCh på fritiden.
    Man blir tyvärr så matad med ADHD och andra diagnoser via media, tv, aftonbladet och allt så tillslut tror man snog som föräldrar att det är nåt fel på ens barn. Fel som man inte ens reflekterat över för ett par år sedan.

Nä. det är bara att bita ihop och hålla tummarna för att de lugnar ner sig...Om det tröstar så vet ni att ni inte är ensamma om överenergiska treåringar....

• HugoochVilma

Vi har också en superenergisk kille på 3 år! Har alltid varit väldigt aktiv. Tror att vår kille är en alldeles normal kille med en gnutta extra energi bara.

~*~*~*~*~*~* Älskade barn du är mig kär ~*~*~*~*~*~*~
  • örtagård

Fungerar han borta, tex på förskolan? Det är nog svaret om han gör det .

"Normalskalan" för beteende är stor.

• vittra

Beteendeproblemen (som är mycket svåra) ska pågå under lång tid (minst 6 mån) och inte bara vara tillfälligt så som trotsperioden är. Det tydligaste tecknet i så tidig ålder är att de har sociala problem tex på dagis. Att vara bara "energisk" har mycket sällan med ADHD att göra, men tyvärr gör många föräldrar den kopplingen vilket jag tycker är synd då man riskerar att föra över känslan till barnet om att det är henne/honom det är fel på.

Här står kanske lite info som gör det lättare att skilja mellan adhd och helt normalt utvecklade barn:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• PerG
    örtagård skrev 2011-02-08 12:43:06 följande:
    Fungerar han borta, tex på förskolan? Det är nog svaret om han gör det .

"Normalskalan" för beteende är stor.
    Jodå. Han funkar bra borta och han funkar bra hemma också. Hans överenergiska stunder kommer i vågor så  jag vet att han egentligen är "normal".. ;)

Det är väl mer frustrerande för oss föräldrar att man ibland undrar om det inte kan vara något... ;)...
Svar på tråden "Normal" 3-åring vs. ADHD