Annaloo skrev 2011-02-07 16:41:19 följande:
Det beror lite på var du bor, hur länge ni har försökt och hur gamla ni är...
I de flesta större städer finns kliniker som gör fertilitetsutredningar, och då ringer man till en av dem. Annars får man gå via sin gynekolog. Att gå via VC var ett intressant förslag, har aldrig hört det förut, men det borde ju också fungera
De flesta tycker att man ska ha försökt i 1-2 år, särskilt om man är under 30, men är kvinnan över 35 brukar 6 månader räcka.
Det första som händer är ett samtal, man pratar om vad man gjort, vad man kan göra, exakt vilka undersökningar de vill göra etc.
Sen så gör de ett vul för att se hur det ser ut, tar blodprov på dag 3 och 21 i cykeln, spermaprov på mannen och så görs ofta en spolning av äggledarna.
Beroende på vad som upptäcks finns olika vägar att gå vidare.
Om man inte hittar något brukar första steget vara Pergotime, sen följer inseminering och IVF.
tack!
nej, vc kändes konstigt även för mig
... men de e där jag anser att jag har min "Läkare"... men gyn känns mer rimligt :)
ok...
jag är nog ute i god tid... jag är 32 år (snart 33) min sambo är 41... han har barn sen tidigare.
vi har försökt i 6 månader... men är REDAN otålig...
shoppat glandin för att testa med det... hoppas för fullt...
Tack för ditt svar :)
EN till fråga: "spoling av äggledarna"... vad betyder det???? o varför gör man det???...
Usch de e en helt ny värld detta för mig...