Inget intresse för pussel och sånt..
Har en son som är 2 år och 3 månader och han har hittills flugit fram som en vind hela sitt liv och faktiskt inte ägnat en tanke på något annat än att springa, hoppa och klättra. Faktum är att han i princip aldrig satt när han var liten. Från han kunde vända sig så försökte han krypa tills det gick att krypa. Sen stod han och sen gick han. Jag har aldrig fått uppleva en bebis som sitter på en filt och leker med sina grejer :)
Han är otroligt bra utvecklad motoriskt men har inget intresse för pussel och sånt som det står ska vara från 1,5 år på. Han verkar inte riktigt gilla tanken på att sitta stilla och pyssla på med saker alls. Klossar och sånt har han i princip aldrig hållt på med men jag har sett att han KAN bygga. Häromdagen stapalde han 10 klossar på varann sen slog han ut det och blev less, ville inte bygga mer. Det är typ enda gången han hållt på med klossar överhuvudtaget.
Man blir lite nervös när det finns en massa pussel och såna där lådor man ska stoppa olika figurer i rätt hål osv och det står att de är från 1 år men han ger sjutton i det. Ibland kan han försöka men han ger upp direkt om det inte går och kastar iväg den leksaken istället och ger sig på något annat.
Alltså...vad beror detta på? Alla barn verkar ju lägga pussel och sånt tidigt och jag tar ju bara såna som är ålderanpassade så det borde inte vara för svårt för honom.