• Anubisa

Inget intresse för pussel och sånt..

Har en son som är 2 år och 3 månader och han har hittills flugit fram som en vind hela sitt liv och faktiskt inte ägnat en tanke på något annat än att springa, hoppa och klättra. Faktum är att han i princip aldrig satt när han var liten. Från han kunde vända sig så försökte han krypa tills det gick att krypa. Sen stod han och sen gick han. Jag har aldrig fått uppleva en bebis som sitter på en filt och leker med sina grejer :)

Han är otroligt bra utvecklad motoriskt men har inget intresse för pussel och sånt som det står ska vara från 1,5 år på. Han verkar inte riktigt gilla tanken på att sitta stilla och pyssla på med saker alls. Klossar och sånt har han i princip aldrig hållt på med men jag har sett att han KAN bygga. Häromdagen stapalde han 10 klossar på varann sen slog han ut det och blev less, ville inte bygga mer. Det är typ enda gången han hållt på med klossar överhuvudtaget.

Man blir lite nervös när det finns en massa pussel och såna där lådor man ska stoppa olika figurer i rätt hål osv och det står att de är från 1 år men han ger sjutton i det. Ibland kan han försöka men han ger upp direkt om det inte går och kastar iväg den leksaken istället och ger sig på något annat.

Alltså...vad beror detta på? Alla barn verkar ju lägga pussel och sånt tidigt och jag tar ju bara såna som är ålderanpassade så det borde inte vara för svårt för honom.

• Svar på tråden Inget intresse för pussel och sånt..
  • Villimey

Barn är olika och har olika intressen, här har aldrig pussel och klossar varit intressant. Måleri och pyssel har blivit intressant på sistonen. Duplo och fantasikekar som dockskåp och annat däremot älskas.
    Jag  kände mig tvungen att fråga en barnläkare om pussel och klossar, man blir ju lätt orolig och ja hon sa ju det egentligen självklara att människor är olika i sina intressen.

• mamma0907

Jag har en kille som är 1,5. Han gillar att stapla klossar och leka med bilar, i övrigt springer han bara runt, runt och hoppar upp och ner. Pussel och sånt intresserar han sig inte alls för, han bara vänder upp och ner på det så att alla bitar flyger iväg sen lägger han det ifrån sig. Tror bara att det handlar om att barn helt enkelt gillar olika saker. Sen tycker jag att det framförallt verkar vara tjejer som gillar att sitta still och lägga pussel och annat, men så kanske det inte är?

• Anubisa
    Villimey skrev 2011-02-06 21:06:42 följande:
    Barn är olika och har olika intressen, här har aldrig pussel och klossar varit intressant. Måleri och pyssel har blivit intressant på sistonen. Duplo och fantasikekar som dockskåp och annat däremot älskas.
    Jag  kände mig tvungen att fråga en barnläkare om pussel och klossar, man blir ju lätt orolig och ja hon sa ju det egentligen självklara att människor är olika i sina intressen.
    Ja, det låter ju sannerligen helt logiskt. Men min son gillar inte duplo heller. Men å andra sidan har han bara haft det i en vecka och har inte fattat hur man bygger ihop det ännu. Men det är lite det som är grejen, har tar sig inte tid att koncentrera sig på något och försöka få till det. Han vill att saker ska ske snabbt verkar det som. Då tänker jag att han kanske inte har mognat på den här delen av utvecklingen riktigt ännu, kanske motoriken har tagit så stor plats på något vis, men jag vet inte. Så sitta stilla och rita/måla, duplo..ja egentligen allt som kräver att man använder annat än armar och ben är inget som uppskattas alls.

Däremot kan han ju stå vid våran diskbänk längre och fylla olika kärl och hålla på med grejer där. Det är väl en typ av koncentration förståts. Men inget annat.
  • Flickan och kråkan

Barn har olika intressen

Min äldsta - pojke - är inte alls motorisk....har verkligen besvärligt med sådant. Han älskar däremot att pussla, är helt galen i siffror, bokstäer, färger och former. Han är ganska precis 3 år och kom härom veckan och informerade oss om vad alla planetrna i vårt solsystem hette och i vilken ordening de kommer .

Min yngsta är överallt - pojke. Klätterapa som rör sig hela dagarna. Han har inte tid eller intresse för pussel och bokstäver.

• Anubisa
    mamma0907 skrev 2011-02-06 21:08:26 följande:
    Jag har en kille som är 1,5. Han gillar att stapla klossar och leka med bilar, i övrigt springer han bara runt, runt och hoppar upp och ner. Pussel och sånt intresserar han sig inte alls för, han bara vänder upp och ner på det så att alla bitar flyger iväg sen lägger han det ifrån sig. Tror bara att det handlar om att barn helt enkelt gillar olika saker. Sen tycker jag att det framförallt verkar vara tjejer som gillar att sitta still och lägga pussel och annat, men så kanske det inte är?
    Men då är han ju ändå nästan 1 år yngre än min son. Vid den åldern fanns det bara en enda sak för min son: att springa. Pussel vändre han upp och ned på nu :)
  • Anubisa
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-06 21:12:53 följande:
    Barn har olika intressen

Min äldsta - pojke - är inte alls motorisk....har verkligen besvärligt med sådant. Han älskar däremot att pussla, är helt galen i siffror, bokstäer, färger och former. Han är ganska precis 3 år och kom härom veckan och informerade oss om vad alla planetrna i vårt solsystem hette och i vilken ordening de kommer .

Min yngsta är överallt - pojke. Klätterapa som rör sig hela dagarna. Han har inte tid eller intresse för pussel och bokstäver.
    Hur gammal är din yngsta då?

Tänk hur olika det kan bli. Att vad häftigt att du får uppleva båda sorterna :)
  • Lunamamma

Min stora tjej är 3 år och har aldrig varit intresserad av de prylarna heller. Idag när vi städade bland leksakerna så testade hon några av de pussel och lådor med olika former som hon inte fixade när hon fick dem ett-två-årsåldern och nu klarade hon dem (men triangeln var svår att få ner!)... Intresset varade dock inte sålänge, snart var det något annat som fångade hennes uppmärksamhet och så flög hon vidare som vanligt. Du behöver nog inte bekymra dig, han har väl andra intressen. När jag tänker efter så är jag själv inte alls intresserad av att lägga pussel - tänk ett med flera tusen bitar *ryser*!

• Anubisa
    Lunamamma skrev 2011-02-06 21:20:08 följande:
    Min stora tjej är 3 år och har aldrig varit intresserad av de prylarna heller. Idag när vi städade bland leksakerna så testade hon några av de pussel och lådor med olika former som hon inte fixade när hon fick dem ett-två-årsåldern och nu klarade hon dem (men triangeln var svår att få ner!)... Intresset varade dock inte sålänge, snart var det något annat som fångade hennes uppmärksamhet och så flög hon vidare som vanligt. Du behöver nog inte bekymra dig, han har väl andra intressen. När jag tänker efter så är jag själv inte alls intresserad av att lägga pussel - tänk ett med flera tusen bitar *ryser*!
    Ja det är kanske så enkelt. Jag har tänkt att han verkar gilla att göra saker där det händer något. Vrida på kranen = det kommer vatten. Sätta på dammsugaren = det kommer ljud. Lägga pussel = inget händer...= tråkigt. Kanske är så det fungerar för honom.
  • Linastrumpan

Jag har två barn, en 5åring som varit totalt ointresserad av att lägga pussel och en 2åring som älskar det! 2åringen kan utan större problem lägga pussel med 30-40 bitar (la storasysters pippipussel på 72bitar) och det satte fart på storasyster. Hon pusslar nu med men bara för att inte vara sämre än lillasyster
    Barn är helt enkelt olika och har olika intressen.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • mamma0907
    Anubisa skrev 2011-02-06 21:13:04 följande:
    Men då är han ju ändå nästan 1 år yngre än min son. Vid den åldern fanns det bara en enda sak för min son: att springa. Pussel vändre han upp och ned på nu :)
    Jo förvisso ;), men faktum kvarstår att jag tror det beror på olika intressen! (det är många som är lika gamla som han som redan gillar att pussla)
  • Flickan och kråkan
    Anubisa skrev 2011-02-06 21:14:48 följande:
    Hur gammal är din yngsta då?

Tänk hur olika det kan bli. Att vad häftigt att du får uppleva båda sorterna :)
    Han börjar närma sig två år. Jag skulle tippa på att han kommer att lägga pussel minst lika bra, troligtvis bättre, än storebror om ett par år oavsett intresse eller inte. Han är mycket tidigare med allt generellt utan att vi behövt uppmuntra direkt. Det mesta bara faller sig naturligt för honom ovsett om det är motorik, språk etc. Han har haft det så mycket lättare än sin äldre bror.....sluppit en massa frustration .

Vad gäller klossar så har faktiskt inget av mina barn gillat det. Båda kan stapla bra, men de staplar någon enstaka gång och sedan var det inte kul mer. Samma sak med klossar som ska stoppas i hål med olika former. Först har de inte kunnat = ointressant. Sedan har de plötsligt kunnat och stoppat i klossarna en gång....sedan ointressant . Det som faktiskt båda gillar, dvs även min minsta, är sådana här "hålplattor" som man stoppar i små "pegar"/pluttar i. Lilleman får man ju hålla koll på att han inte stoppar dem i munnen, men det är rätt sällan. Lillebror som ska ha fart och fläkt gillar också att måla med vattenfärg och att lek med lera.....om man vill ha något lite mer stillsamt ett par minuter .
  • Tant Green

Min tjej har aldrig varit intresserad av pussel, nu är hon 5,5 år och nyligen lade hon ändå ett pussel med drygt 100 bitar så uppenbarligen kan hon fast hon inte tycker det är kul Man måste ju inte gilla allt... hon gillar inte lego heller, eller pärlplattor... bara rollekar och att rita och måla.

• Anubisa
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-07 07:37:35 följande:
    Han börjar närma sig två år. Jag skulle tippa på att han kommer att lägga pussel minst lika bra, troligtvis bättre, än storebror om ett par år oavsett intresse eller inte. Han är mycket tidigare med allt generellt utan att vi behövt uppmuntra direkt. Det mesta bara faller sig naturligt för honom ovsett om det är motorik, språk etc. Han har haft det så mycket lättare än sin äldre bror.....sluppit en massa frustration .

Vad gäller klossar så har faktiskt inget av mina barn gillat det. Båda kan stapla bra, men de staplar någon enstaka gång och sedan var det inte kul mer. Samma sak med klossar som ska stoppas i hål med olika former. Först har de inte kunnat = ointressant. Sedan har de plötsligt kunnat och stoppat i klossarna en gång....sedan ointressant . Det som faktiskt båda gillar, dvs även min minsta, är sådana här "hålplattor" som man stoppar i små "pegar"/pluttar i. Lilleman får man ju hålla koll på att han inte stoppar dem i munnen, men det är rätt sällan. Lillebror som ska ha fart och fläkt gillar också att måla med vattenfärg och att lek med lera.....om man vill ha något lite mer stillsamt ett par minuter .
    Vad är det för hålplattor? :)
  • ELI 79

Fast det är ju rätt ovanligt i den åldern. Alla barn är olika. Min stora kille var väldigt lugn men han har inte visat intresse för spel, pussel eller pyssel (klippa, klistra, rita) förrän nu när han är 4.5 år!

Lillkillen är 2 år och 2 månader och han är inte stilla en sekund, spel och pyssel är inte att tänka på.

Svar på tråden Inget intresse för pussel och sånt..