• Amazina

När brukar man kunna cykla igen efter förlossningen?

Efter en riktigt fruktansvärd och ganska sängliggande graviditet ska jag få önska mig en fin present av min man till efter förlossningen. Funderar på en ny cykel då den jag har nu är ganska gammal. Vill dock kunna använda den när jag väl fått den och tanken slog mig att det kanske tar ett tag innan man kan cykla igen. Jag sprack en del under min förra förlossning men läkte fint och hade aldrig ont. Testade dock aldrig att cykla då...

Vad säger ni andra? När brukar man kunna cykla igen efter förlossningen? Funkar det kanske bättre med en sån där "spinning-gel-sadel"? Någon som testat det?

Jag ska inte träningscykla utan mer i långsam takt till affären, på utflykter osv.

• Svar på tråden När brukar man kunna cykla igen efter förlossningen?
  • GulTussilago

Oj, ja, det beror ju på en hel del.. men efter nån månad eller så hade jag nog kunnat cykla utan problem
    (fast man får ju alltid skitont mellan benen om man inte cyklat på länge )

• GrönaDruvan

Jag köpte en tävlingscykel strax efter förlossningen, och efter ca 2,5 månad började jag cykla.. Cyklade upp till 3 mil.. Småcyklade gjorde jag typ direkt. Nu hade jag bra förlossning och sprack inget och var inte öm, så det är klart det var lättare att börja då.

• lövet2

Efter första förlossningen (sprack mycket och blev sydd) tog det ett år innan jag kunde sitta på en cykel. Efter övriga förlossningar har det gått bra efter 6-8 veckor.

Svar på tråden När brukar man kunna cykla igen efter förlossningen?