• LHUF

någon som gett ersättning frän födsel?

med vårt första barn strulade amningen och hon var supertrött från dag 1 så vi fick stödmata henne och sedan fick vi aldrig i gång amningen så jag gav ersättning helt från det att hon var 2 veckor

nu har vi fått vårt andra barn och jag vantrivs så med amningen hemskt att säga men så är det

men om man nu vill ge från födseln hur mkt ger man då? på paketet står det från 2 veckor bara..

Tilde 080319
  • Svar på tråden någon som gett ersättning frän födsel?
  • Linda5

Gör 1-1,5 dl och se hur mycket hon äter. Bättre för mycket första gången. Hon lär ju säga till om hon inte blir mätt.
    Jag mådde riktigt dåligt av att amma så tycker du är förståndig som inte utsätter dig för det.
    Lycka till :)

• Melnics mamma

till oss sa dom att är dom 1 dag är det ca 10ml/gång, 2 dagar 20ml/dag osv när man kom upp i 100ml kunde man stanna där några dagar för att sen öka lite igen. Fast det kan man så klart inte gå på nu med minsta killen blandade vi 60ml vatten å 2 skopor ersättning redan dag 2.

Blanda till vad du tror är lagom, blir det för mycket så släng och om det inte rcker så gör lite till

• SilverEmma

Vi gav 10 ml/måltid första dagen, 20 ml andra dagen, 30 på tredje osv upp till 100 ml på tionde dagen. Sen ökade vi inte mer förrän vi märkte ett behov av det.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • LHUF

tack för svar. hur ofta äter era då? när dom vill som med amning-?

Tilde 080319
  • SilverEmma
    LHUF skrev 2011-02-06 11:02:20 följande:
    tack för svar. hur ofta äter era då? när dom vill som med amning-?
    I början var det allt från en gång/ timme till att det kunde gå 3-4 timmar mellan målen. Men ja, de ska få äta när de vill precis som med amning.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Pumpkin

Vår son åt alltid ersättning med tre-fyra timmars mellanrum på dagtid, 6-9 timmars mellanrum över natten.

• sommartjejen1

jag gav ersättning efter 5 dagar...pumpade ut det lilla jag hade och gav honom det...sen gjorde jag 60 ml och det drack han sen höjde jag det efter hand

• Labolina3

Åh vad skönt att läsa att fler ger ersättning från start.....usch....önskan är ju att amma glatt men när det inte funkar så är ju ersättningen fantastisk plus att man får tid till sitt äldre barn också. Men skuldkänslorna smyger sig ändå fram ibland....att jag borde kämpa liiiiite till..... Står ju fortfarande överallt att bröstmjölken är så himla viktig...

• Pumpkin

Jag har aldrig haft dåligt samvete och jag har aldrig ens tänkt amma.

• Gunnell
    Melnics mamma skrev 2011-02-06 10:54:06 följande:
    till oss sa dom att är dom 1 dag är det ca 10ml/gång, 2 dagar 20ml/dag osv när man kom upp i 100ml kunde man stanna där några dagar för att sen öka lite igen. Fast det kan man så klart inte gå på nu med minsta killen blandade vi 60ml vatten å 2 skopor ersättning redan dag 2.

Blanda till vad du tror är lagom, blir det för mycket så släng och om det inte rcker så gör lite till
    samma här
Svar på tråden någon som gett ersättning frän födsel?