• jessamy

Vecka 36+0. Hur mycket ökar bebisen i vikt per vecka? På ett ungefär?

Jag vet att jag har läst någonstans att bebisar ökar X antal gram per vecka. Förstår att detta kan variera.

Men är det någon som har någon länk där man kan se på ett ungefär hur mycket dom ska öka?
    Var på ett ultraljud i onsdags och bebis var +6% och vägde ca 2890g ist för 2700g.  BM sa bara att bebisar lägger på sig nu på slutet.

Men så här på slutet så har man ju väldigt mycket tid att spekulera =) Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vecka 36+0. Hur mycket ökar bebisen i vikt per vecka? På ett ungefär?
  • jessamy

Ja någonting sånt har jag med för mig. Jag hade för mig att jag läst 300g per vecka men sen hittar jag inte det. Vi funderar mest på om denna bebis ska bli mindre än första eller större.
    Första var 4300gram i vecka 39+2.  På ett TUL (minns ej vecka) så vägde hon 3200g o skulle ha vägt 3055g.

• jessamy

Spännande detta. Flera som varit på tul o kan berätta vad barnen vägde på ett ungefär :)

• Carisma95
    jessamy skrev 2011-02-05 20:21:11 följande:
    Spännande detta. Flera som varit på tul o kan berätta vad barnen vägde på ett ungefär :)
    Jag var också på ett Tillväxt-UL runt V.36-37 med andra sonen. Kommer inte ihåg vad de sa för vikt i gram, men han låg 15 % under det "normala" enligt deras mätningar. När han sen föddes (BF+7 förvisso) vägde han ändå "normalt"; 3460 gram.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • finskaflikkan

jag gjorde tul runt v 33-34 med sonen och han beräknades väga 2000gram då ungefär... sen gjorde ett till 3dgr innan han föddes och då beräknades han väga 3700 och när han föddes 3 dar senare vägde han 4175g

• Cjes83

Jag har gjorde ett TUL i v.37+2 då vägde min 3188g o det räknades ut att den va då 4,5% större än genomsnittet. BM sa till mig att den lägger på sig ca 200g/vecka nu i slutet. Har inte fått min bebis än, BF på måndag så vet inte vad den slutar på för vikt dock.

• Limael

Våran tjej beräknades väga 2700g i v.36+0 och låg på +7% hon är inte född än men är rädd att hon ska vara stor haha

• jessamy

Limael: Spännande detta eg. För min bebis vägde ju 2890g i 35+5 och var 6% stor =) Skulle eg ha vägt 2700. Intressant att din dotter var 7% större två dagar senare och vägde mindre =)

Undrar vad våra bebisar kommar väga nrä dom kommer ut =)

Cjes: 200g per vecka låter bra. Skulle gärna få en som väger ungefär vad dottern vägde. :)

finskaflikkan: Föddes han i närheten av BF?

Flera :) Som är gravida så här på slutet och vill spekulera eller som redan har fått?

Svar på tråden Vecka 36+0. Hur mycket ökar bebisen i vikt per vecka? På ett ungefär?