• Whack A Bunny

Pappan vill inte växa upp...

Jag är 19 år. Jag har en son på 17 månader, Dexter. Jag har även en pojkvän som är 20 år, ska fylla 21.

Jag har tänkt den här tanken flera gånger, är jag mamma till ett eller två barn?
    Min pojkvän beter sig som om han fortfarande var 7 år. Han kan inte laga mat till sig själv, han vill inte hjälpa till att städa, han måste diskutera om allt och framför allt, han gör ingenting med vår son.

Jag vet att jag bara är 19 år, att jag inte har gått ut gymnasiet, att jag bor tillsammans med min pappa, min pojkvän och min son, MEN, jag lagar maten, jag tar hand om Dexter 24/7, jag tvättar, diskar, städar och håller koll på ekonomin.
    Min pojkvän, som ska fylla 21, har visserligen ett jobb, men när han inte jobbar så spelar han spel, sover eller äter. Han gör ingenting alls annars, förutom att klaga.

Vår son ser inte honom som sin pappa, utan som en främlig som leker med honom 5 minuter i veckan.

Jag vet att jag skriver lite rörigt och att jag upprepar mig, men jag är bara så frustrerad på honom.

Han vill inte göra något med Dexter, varken gå ut och gå, ta något morgonpass med honom, mata honom, bada honom.. Han klarar fortfarande inte av att  byta bajsblöjor.

Sen har han en sån kort stubin. Han kan bli sur över minsta lilla.

Han undrar varför där inte är någon ren tvätt. Kan det vara för att han slänger sin tvätt överallt istället för att lägga den i tvättrummet, kan det vara för att han sitter och spelar så jag inte har någon tid till att tvätta för att jag måste fixa allt annat?

Vi har inte så mycket pengar, vilket han älskar att klaga på, men endå så slösar han massvis med pengar varje dag.
    Vi har inte råd att köpa en barnmatstol till Dexter, nya kläder eller leksaker, knappt blöjor.
    Sen älskar han också att klaga på att jag gör "inget" medans han jobbar.

Han äter mer än jag, min pappa och Dexter gör tillsammans.

Jag behöver hjälp med det här, jag vet inte vad jag ska ta mig till.

• Svar på tråden Pappan vill inte växa upp...
  • malin91

fråga vad han vill
    att han får lov att välja dig och erat barn eller ta lite mer ansvar.

och när erat barn sover så säger du åt han nu sover dexter nu går jag ute e eller göra något så han måste ta hand om dexter som han inte kan vara med på. men hälst när din pappa inte är hemma så att han får känna på det.

och när han klaggar så säg åt han om jag jobbar så tar du hand om dexter då? och göra allt är hemma byter blöjor laggar mat och sånt,

• lovegun

Ändra namen och plussa på en månad på barnet så är jag i EXAKT samma situtaion! Jag är 19 år och min pojkvän 20.
    Min pojkvän är för tillfället arbetslös och han gör inte ett jävla piss för att hjälpa till hemma!
    Jag säger åt honom att göra något hela tiden men "det kan vänta" eller "jag gör det sen". Men det finns inget jävla "sen"! Det är ju jag som gör skiten tillslut :O
    Jag hotar med att lämna honom men det hjälper inte och bäst av allt är att vi ska flytta nu om tre dagar och vad har han gjort för att hjälpa till? Jag fick tvinga honom att packa ner sina kläder i en väska... Istället för att hjälpa till så bjuder han hit sin vän som han ska ut och fiska med och drick och ha roligt medans jag får ta hand om ett barn samtidigt som jag ska städa och packa ner hela lägenheten....

Oj nu blev det mycket men som du skrev...skönt att få skriva av sig...

• Themis

Så länge man tar skit så får man skit.

Fundera på det tjejer.

• Bibbidi
    Themis skrev 2011-02-26 22:03:29 följande:
    Så länge man tar skit så får man skit.

Fundera på det tjejer.
    Precis.

Det hjälper inte med att hota om man ändå gör sakerna sen själv.

Om han ska ta tvätten: rör den inte förrän han tvättar! Eller rättare sagt... om det behövs så tvätta enbart dina egna kläder och din sons kläder - rör inte hans. När du städar: släng all skit i en hög som tillhör honom.

Samma sak med disk: diska bara tallriken som du behöver. När han säger "men jag behöver ju också en tallrik" så säg: ja men du ska ju diska, du lovade ju det. Jag orkar inte vänta så jag diskar min nu och sen får du diska resten så du också får en tallrik att äta på.

Om han har lovat att laga mat: laga inte maten sen själv. HAN ska laga den! Om du blir hungrig så ta en macka och vänta in honom. Eller laga någonting litet och superenkelt till enbart dig själv. Om han säger "men varför lagar du inte åt mig?" så säg: jaq men du ska ju laga maten. Du har ju inte börjat än så jag lagar någonting pyttelitet nu åt mig själv så jag orkar sen när den riktiga maten blir klar. Säg det med ett kärleksfullt leende och säg det snällt....

Acceptera inte att han beter sig som ett barn. Hota och inte göra något av hotet är inte ett hot, det är bara tomma ord. Om ni aldrig verkställer era tomma hot så lyssnar han aldrig på dem heller. Skulle jag inte heller göra.

Sätt er ner och prata om eran ekonomi. Säg att "nu ska vi lägga undan så här mycket till sonen varje månad" och så gör ni det. Om eran partner inte kan hålla i slantarna så ha inte gemensam ekonomi. Ni lägger ihop era pengar som ni har, betalar alla räkningar som ni har direkt och lägger direkt undan de pengarna som ni har tänkt lägga undan. Storhandla direkt och sedan ger ni varandra en slant var som ni får spendera hur ni vill. Om han slösar bort sina pengar på skräp så fine: men han kan inte förvänta sig mer då hans pengar sen tar slut.

Ta tag i det!

P.S ALLA kan laga mat. Även de som inte "kan", kan laga enklare rätter. D.S
Svar på tråden Pappan vill inte växa upp...