• Caladhiel

Britax Hi-Way eller Multi-Tech

Hej!

Det börjar bli dags att skaffa en riktig bilstol till vår snart 8 månaders son, och efter att ha kollat utbudet hos lokala barntillbehörsaffären så står valet mellan  Britax Hi-Way och Multi-Tech.

Vi kommer naturligtvis att utgå från vilken som passar i bilen bäst samt vilken sonen sitter bäst i, men skulle vilja höra synpunkter på vilken som skulle vara "bättre".

Vi har en Peugeot 406 kombi, så utrymmet i bilen borde inte vara något problem.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Britax Hi-Way eller Multi-Tech
  • Kina79

Jag gillar Hi-Way bättre pga att benutrymmet blir mkt bättre i den. Barnet sitter högre upp och har kortare sittyta - mer komfort anser jag.

Fördelen med M-T är ju att den är högre i ryggen och kan användas bakåtvänt längre än Hi-Way, men jag tror inte det skiljer så himla mkt på dem.

Som framåtvänd skulle jag ändå aldrig använda M-T så det är ingen fördel för mig.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Caladhiel
    Kina79 skrev 2011-02-04 20:07:30 följande:
    Jag gillar Hi-Way bättre pga att benutrymmet blir mkt bättre i den. Barnet sitter högre upp och har kortare sittyta - mer komfort anser jag.

Fördelen med M-T är ju att den är högre i ryggen och kan användas bakåtvänt längre än Hi-Way, men jag tror inte det skiljer så himla mkt på dem.

Som framåtvänd skulle jag ändå aldrig använda M-T så det är ingen fördel för mig.

Jo jag räknar ju nog M-T som en rent bakåtvänd stol, eftersom den är så tung, så den dag det blir att svänga framåt så köper vi en separat bältesstol. Men förhoppningsvis så kan han sitta bakåtsvängd tillls han är åtminstone 4 år, gärna längre, och jag kan bra tänka mig att köpa en Two-Way om det behövs i ett senare skede fö att förlänga tiden han sitter bakåtsvängd...
  • Kina79

I så fall tycker jag Hi-Way blir bästa valet - om den passar i bilen o allt de där
    Den kostar ju inte heller så mkt som en M-T, vilket ju aldrig är fel..

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • cicci85

Jag valde mellan de två och maxi cosi mobi. Det blev en MT, den satt bäst i bilen och ungen satt bäst i den. Jag är väldigt nöjd med den Men tycker att benutrymmet är en stor nackdel. Storebror satt bakåtvänd tills han va 5 år i en Britax Twoway och kunde sitta med raka ben, om han provar MT:n får han för det första inte alls plats pga huvudskyddet och knäna är verkligen mot hakan Men lillen är 2,5 år nu och sitter jättebra i MT! Kom på en till nackdel, den är så bred att den inte får plats i mitten på min bil, det skulle en hiway fått!

• nea82

Vi har en Hi-way och jag tycker vi har den i särklass bästa stolen! Provade runt en massa och läste på om de olika stolarna men ingen var så bra som Hi-way´en. Tar inte stor plats utan det får lätt plats en vuxen bakom/framför stolen. Sonen sitter så himla bra i den och han kommer ha plats länge länge till (är snart 1 år). Har sett bilen är på FL där 4-åringar sitter bra i stolen. Den är lätt och förhållandevis smidig att flytta om man behöver göra det ibland. Dessutom är det bra pris på den tycker jag!

Ja, du förstår ju vilken stol jag röstar på =)

• Caladhiel

Det låter ju nog onekligen som om Hi-Way skulle vara den som är värd att satsa på, om den bara passar i bilen, men vad jag har kollat runt på nätet så passar H-W i både Peugeot 307 och 407, så troligtvis ska den nog passa i vår bil också... Men det måste vi ju testa förstås. Bara att vänta på att de får in ett testexemplar av H-W till butiken så vi får provmontera...

• nea82
    Caladhiel skrev 2011-02-04 21:04:37 följande:
    Det låter ju nog onekligen som om Hi-Way skulle vara den som är värd att satsa på, om den bara passar i bilen, men vad jag har kollat runt på nätet så passar H-W i både Peugeot 307 och 407, så troligtvis ska den nog passa i vår bil också... Men det måste vi ju testa förstås. Bara att vänta på att de får in ett testexemplar av H-W till butiken så vi får provmontera...
    Ja, det är väl bra att prova först! Vet att sätena i bilar kan vara olika vilket gör att stolarna sitter olika bra. Men man kan ha Hi-way´en i tre olika lägen och sen får man med en kil att sätta under stolen så man vinklar den som man vill ha den..

Tror verkligen inte ni kommer bli besvikna på den stolen! Får vi fler barn kommer alla få varsin =)
  • Tinnys

Jag hade valt multi techen då den kan användas längre. Hi-way går bara till 18 kg och flera barn väger det innan fyra års ålder. Ingen utav stolarna ska användas frammåt vänt då de båda är för tunga och skadar mer än de gör nytta. När det är dags att vända barnet så är det bästa en bilkudde med ryggstöd.

• cicci85
    Tinnys skrev 2011-02-04 21:10:49 följande:
    Jag hade valt multi techen då den kan användas längre. Hi-way går bara till 18 kg och flera barn väger det innan fyra års ålder. Ingen utav stolarna ska användas frammåt vänt då de båda är för tunga och skadar mer än de gör nytta. När det är dags att vända barnet så är det bästa en bilkudde med ryggstöd.
    Men kan verkligen MT användas längre? När min son fyllt 5 var han för lång för både MT och HW... Som sagt så är även HW godkänd till 25 kg.
  • primavilma

Har ganska nyligen köpt en M-T och är mycket nöjd! Nu när tjejen är liten (10 mån) Är stolen fastsatt så den är vinklad lite bakåt för bästa komfort. Sen sa han som sålde den att man kunde montera den ganska långt från bilens ryggstöd så barnet fick lika bra benutrymme som hi-way (kanske försäljningsknep med tanke på tidigare inlägg i tråden). Hade en Hi-way (eller motsvarande som hette freeway tror jag) till min äldsta son (född -00) den var vi tvungna att byta på vintern när han var 2,5 år för bältena räckte inte till (inte tillräckligt långa) när han hade overall.

• thecarseatlady

Jag gillar dem båda ungefär lika mycket. Får jag bara välja en stol blir det dock Hi-wayn för att den är precis lika bekväm när barnet är litet som när barnet är stort. Multi-tech ger betydligt mindre benutrymme. Vår 4-åring är ganska stor för sin ålder men ryms i dem båda ännu, han borde närma sig 110cm och 21kg. Jag tror att de kommer att bli urvuxna på längden ungefär samtidigt för han har bara ett par centimeter kvar i båda stolarna. (Då blir det Two-way som gäller för hans del.)

• Caladhiel

Tack för alla synpunkter och funderingar!

Det slutade med att vi idag köpte en röd och fin Hi-way som sonen verkar trivas bra i, eftersom han somnade efter 3 km :)
    Nu har vi bara det problemet att det känns som att den är aningen för upprätt i ryggen, och jag har svårt att få den att luta mera eftersom vi här i Finland inte får med distansklossen då vi köper stolen. Det verkar dessutom vara ganska svårt att få tag på klossen överhuvudtaget i Finland, så kanske någon av er kan tipsa om en webshop som levererar till Finland, och som säljer klossen separat?

• thecarseatlady

Jaså du bor i Finland? Och har köpt en Hi-way? Vad kul! Glad

Jag har köpt min distanskloss i Sverige för 11-12€. Här i Finland kostar den 22-25€....

Jag vet att Babyland levererar till Finland men vet inte om de säljer klossen separat. Men jag skulle höra med Håkan på www.carseat.se/ om jag var du. Han är jättetrevlig och kan säkert hjälpa dig. Glad
    Men säkert kan butiken där du köpte stolen också beställa en åt dig om de inte har den i lager.

• stor grön drake

Min kusin fick den med när de köpte sin stol för mindre än en månad sen. Enda problemet var att de köpte multitechen... Så de fick ju verkligen inte delarna och bruksanvisningen att passa. Hon var något lycklig när jag kom och fixade det på rätt åt dem (tösen hade enbart åkt en provrunda i stolen, och då tyckte de att hon var ju på tok för framlutad (MT vikdelen sitter ju jävulskt hårt när den är ny)
    Nu sitter tösen perfekt, och säkert. Men de fick med en HW distanskloss gratis. iof är killen som har butiken ny, och inte ett skvatt intresserad av barnsakerna som säljs, men endå Obestämd läsa borde han kunna tycker jag...

• Caladhiel
    thecarseatlady skrev 2011-02-26 22:27:03 följande:
    Jaså du bor i Finland? Och har köpt en Hi-way? Vad kul! Glad

Jag har köpt min distanskloss i Sverige för 11-12€. Här i Finland kostar den 22-25€....

Jag vet att Babyland levererar till Finland men vet inte om de säljer klossen separat. Men jag skulle höra med Håkan på www.carseat.se/ om jag var du. Han är jättetrevlig och kan säkert hjälpa dig. Glad
    Men säkert kan butiken där du köpte stolen också beställa en åt dig om de inte har den i lager.
    Såg på din sida att du också är pampasbo, själv bor jag i Vasa Världen är så stor, men ändå så liten

Jag var ganska inställd på MT:n först, men då jag fick reda på att Babystyle har HW i butik så blev valet egentligen ganska lätt. Vi fick dock vänta i över 3 veckor innan de fick in HW så vi faktiskt fick känna på den :-/

Det som jag tyckte var hemskt var andra föräldrar som skulle köpa bilstol samtidigt som oss, och inte hade en aning om vad de sökte, försäljarna som inte presenterade olika alternativ och lät kunderna köpa en stol utan att överhuvudtaget prova den i aktuella bilen... Dessutom påstod försäljaren att man inte kan montera Brio Zento bakåtvänt i framsätet om det inte finns förankringsöglor i golvet framför passagerarsätet....

Jag ska ringa Babystyle imorgon och se om klossen finns i lager. Annars får jag ta kontakt med carseat.se för det tar oftast så länge för Babystyle att få produkter levererade... :-/
  • Caladhiel

Babystyle hade klossen i lager, så jag hämtade en idag och installerade om bilstolen, och fick mycket bättre lutning på den, så nu känns det inte som om sonen hänger i bältet mera...

Svar på tråden Britax Hi-Way eller Multi-Tech