• BellaLuna

Förlossningsdepression ledsen

Hej
    Jag är en ledsen mamma med en son på sju månader som kämpar med förlossningsdepression. Bor i Göteborgsområdet och undrar om det finns någon mer därute som mår som jag eller som tagit sig igenom det här.

Folk pratar ju inte om det och allt jag ser är perfekta gulliga piffiga supermammor som klarar och fixar allt medan jag gråter och mår skit. Stundtals har jag inte ens velat ha min underbara lillkille som är otroligt efterlängtad efter IVF och allt vi gått igenom. Jag har psykologhjälp via BVC så jag har stöd, men jag mår inte bättre än. Vill bara få lite synpunkter, tips, råd, hopp, kanske fika osv.

Känns som jag är ensam i världen med allt detta trots att jag vet att det inte är så. Jaja, är ett tag sedan jag var aktiv på FL, då skrev jag mest om barnlängtan och IVF, hade aldrig tänkt att jag skulle dundra in i en depression med full kraft. Det var ju nu allt skulle bli bra, men faktum är att mitt dåliga mående började redan under graviditeten, men jag var dum och tog inte hjälp då. Trodde ju det skulle gå över.

Någon som  känner igen sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:35
    puffar

• Svar på tråden Förlossningsdepression ledsen
  • Flopsie

Tro mig. ALLA tycker inte att det bara mysigt och kul att få barn. Jag är varken piffig eller super, men det går bra ändå. Min son får hemlagad mat när jag orkar och har lust, annars får han burkmat (vilket han iofs föredrar). Jag sminkar mig sällan (orkar inte), och kan inte minnas  när jag senast satte på mig några fina (piffiga) kläder (Har ändå inget som passar).  
    Hoppas du får den hjälp du behöver så du kan ta dig ur detta. Har inte varit i din sits så jag vet inte vad jag kan säga för att hjälpa, men jag inboxade dig precis.
    Kram

¨*:?.Sam.?:*¨
  • Northwoman

Hej! Har gått igenom förlossningsdepp två ggr nu, om du vill kan du inboxa mig o fråga vad du vill! Kram!

• BellaLuna

Tack Flopsie och Scully, tar alla tips jag kan få! kram på er

• Northwoman

När jag mådde dåligt tyckte jag det var skönt att läsa om andra som mått dåligt o köpte då boken "När regnet faller" av Brooke Shields. Kolla upp den!

• BellaLuna

aha nu när du skriver det tror jag sett nån intervju med henne ang detta, tack. fatatr inte att du fixat två vändor med det här, men det ger ändå lite hopp om att det går över!

• TheFamily

Du är inte ensam!! Jag hade det med min dotter (hon är 2 år nu). Ringde till VC och bad om hjälp. Åt Citalopram och gick på KBT i fyra månader, sen blev jag bra igen. Äter inte medicin idag.
    Vi tjejer sätter för stor press på varandra...livet som mamma är allt annat än perfekt. Det som hjälpte mig mycket under den jobbiga perioden, var att när folk frågar hur det är: -säg som det är! Säg att du mår dåligt osv.
    Du kommer bli förvånad över hur många som får depressioner efter man fått barn!
    Kram och lycka till!

• Northwoman

Hej! Skrev precis ett lååångt meddelande till din inbox, men det försvann innan jag hann skicka! Typiskt! Var inte rädd f att testa medicin! Jag åt medicin efter båda fl o äter nu fortf (min lilla är bara fem mån). Har hjälpt mig oerhört! Vad är jobbigast f dig? Jag hade mkt ångest, panikkänslor, overklighetskänslor o sömnsvårigheter.
    Du kommer bli bra! Ta emot all hjälp du kan, gå ut o promenera varje dag, försök få egen tid åtminstone varannan v. Fråga gärna mer om du vill!
    Kram!

• Northwoman

Finns äv en stödtråd för oss som drabbats av fl-depp i känsliga rummet! Där hänger många kvar fortf. Vissa mår nu bra o vissa kämpar som du.

• barnmorskestudent

Hej!

Vi är två barnmorskestudenter som skriver D-uppsats om förlossningsdepression.
    Vi är intresserade av mammor som drabbats av förlossningsdepression.

Vi gör det här arbetet då vi tycker att det är en viktig fråga att belysa. Det drabbar mellan 10-15% av alla mammor, vilket är en stor siffra. Ändå tycks det finnas tabu om det. Vi hoppas att vi med vårt arbete kan hjälpa till att prata mer öppet om förlossningsdepression och att arbetet ger oss ökad kunskap så att vi på bästa sätt kan möta mammor med förlossningsdepression på ett bra sätt när vi är färdiga barnmorskor.

Medverkan är anonym och kan när som helst avbrytas.

Vid intresse eller önskar mer information

Maila

mikaelaholm@hotmail.com

eller
    linda-dahlqvist@hotmail.se

Tack!

Svar på tråden Förlossningsdepression ledsen