• Noran

Förskoleklass - föräldraledig

Hur gör ni som är lediga (föräldraledig, arbetslös, sjukskriven) när barnen går i förskoleklass. Är det vanligt att barnen är ledig någon /några dagar i veckan eller går dom ändå varje dag?

Är man föräldraledig vill man ju passa på att vara så mycket som möjligt med sina barn innan det är skolplikt. Känns synd att dra upp honom och stressa iväg till skolan 8.20 varje dag då. Jag förstår att det är frivilligt, men på sonens nya skola verkar det inte finnas någon plan för när det är lämpligt att deltidsbarnen är lediga.

• Svar på tråden Förskoleklass - föräldraledig
  • Kina79

Min stora tjej går i föskoleklass nu. Mellantjejen går på dagis och lillan är hemma med mig.
    Storan går 5 dagar /vecka.
    Det är viktigt - dels för att hon lär sig att i skolan går man alla dagar, dels för att det är otroligt lärorikt + att hon skulle missa alltför mkt tid med att komma in i klassen med kompisar och så.
    De gör så mkt som hänger med dag för dag så det känns som att hon hade missat för mkt om hon varit ledig. Dessutom är det ju inga långa dagar  

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Phillippa

Jag har jobbat i förskoleklass och det är vanligt att några är lediga en dag i veckan. Prata med läraren och se vilken dag som passar bäst om du nu är hemma alla dagar vill säga. Om klassen ska göra en särskild aktivitet den dagen någon gång så kan ju hon komma med ändå. Ha en dialog med läraren så löser ni det nog :).

• morochmer

Våra går fulltid i fskoleklass. De har vanliga lektioner och barnet skulle förlora mycket på att vara borta regelbundet.
    nu har vi det så bra att våra barn är hemma med oss ända fram tills dess att de börjar där och sedan har vi resten av dagarna ihopp. Men jag skulle ändå låta barnet gå fulla skoldagar.

• Miss Lau

På mina barns skola har det varit ett önskemål från personalen att även barn med hemmaföräldrar ska få gå varje dag. Iaf under hösten då gruppen formas och barnen lär sig alla rutiner och sånt.

Självklart kan ingen tvinga en familj att låta barnet gå varje dag, men som sagt här har de haft det önskemålet. För barnens skull.  Men prata med personalen och hör vad de tycker på er skola.

• Noran

Hos oss är det pappan som förmodligen kommer vara pappaledig en period. Han bor i en annan stad, så det känns inte helt bra för varken pappan eller sonen (eller den nya bebisen) att fara fram och tillbaks varenda dag. När han äntligen har chansen att träffa sin pappa som han inte träffar så mycket annars.

• Lakritstrollet75

Min lille kille var ledig fredagar när han ville det själv. Mysigt!!

Svar på tråden Förskoleklass - föräldraledig