• Barcelona08

Vad är det för fel på vissa???

Känner mig så upprörd att jag måste skriva av mig lite!

På vår förskola (1-5 år) med fyra avdelningar med gemensam gård finns fyra grindar i staketet, en in till närmaste avdelning. Mer än 50% av gångerna jag hämtar/lämnar är inte grinden jag går igenom (mot småbarnsavdelningen) stängd på riktigt, utan haspen ligger bara lagd på grinden, men inte spärrad! Jag testade hur lätt det var att öppna - bara att putta lite på grinden, så öppnas den!

Jag blir så förbannad och har sagt det till personalen flera gånger (och de är också irriterade på detta) och säger att de påminner och skriver lappar mm. men att de skulle sätta upp en ny lapp igen nu. Sitter iofs en gul/röd mitt på grinden med uppmaningen "Stäng grinden". Jag konstaterade nog mer att en lapp inte hjälper - vissa föräldrar verkar vara idioter. Hur kan man strunta i att säkra en grind där ens barn lämnas?

Senast igår, eller förrgår var det på lokalnyheterna om en tvååring som gått hem själv från förskolan pga av att snömassorna gjort att vissa delar av staketet var för lågt! Är inte föräldrar oroliga för sina barn? Förskolan ligger dessutom mitt i ett område med rätt mycket trafik något kvarter därifrån.

Kan inte ens tänka mig hur galen jag skulle bli om mitt barn försvann för att grinden inte var stängd för att nån förälder är så lat att de inte orkar med två sekunder extra för en grindstängning. Och behövs det lappar? Har de ingen hjärna själva att tänka med? Är man inte rädd om sina barn?

• Svar på tråden Vad är det för fel på vissa???
  • LEJN

Samma hos oss. Jag blir skitförbannad! Min son (3 år) är ganska äventyrslysten av sig så han skulle lätt kunna vandra iväg när personalen tittar bort. 

Tyvärr finns nog inte så mycket att göra annat än att påminna, påminna, påminna.... Men jag håller med dig, det är så slarvigt så man blir helt ställd!

Död 

• Barcelona08

Precis! Barn i den åldern är ju " peta-pilla-känna-klättra"- i vilket fall! Tror de flesta barn skulle kunna tänka sig att ge sig iväg på en liten sväng om möjligheten fanns...

• Barcelona08

Ytterligare ett barn som gått hem från förskolan själv, över tre trafikerade gator i stan. En förälder hade inte stängt dörren så att den gått i lås och personalen hade inte märkt att barnet fattades förrän mamman ringde och berättade att sonen kommit hem...

• viseversa

Vi har haft samma problem på våran förskola. Min sambo skickade ett mail till förskolan och skrev att om inget görs åt grinden som var trasig i tid och otid så det bara var att putta lite lätt på den så gick den upp. Så skule han gå vidare med ärendet till chefen. han skrev att barnen bara kunde springa rakt up på gatan och att personalen omöjligt kunde ha koll på alla ungar hela tiden.

Dom satte upp lappat och en hastp och skrev med STORA bokstäver STÄNG HASPEN!!!! plus att dom skickade ett allvarligt brev till alla föräldrar om hur viktigt det är att stänga grinden. Nu funkar det okej. Men när grinden var trasig så gillade jag inte att lämna mina barn där kan jag säga. Speciellt inte när min yngsta Alwa är en riktigt nyfiken unge som inte skulle dra sig en sekund  för att gå på upptäksfärd!

• Philologica

Samma problem här. Min ena unge har faktiskt rymt tillsammans med en kompis hem till sig, hon skulle visa vart pappa bor, TACK OCH LOV bor han bara 20 meter från förskolan och otrafikerat.

Men jag blir galen, i princip varenda morgon kommer man dit och haspen är slängd över staketet, hur jäkla svårt kan det vara att dra i den där grejen och låsa ordentligt?

• Petra123

Pratade just om detta idag med barnens pappa, om hur nöjda vi är med sonens dagis. Kunde inte vara bättre...Grindarna är alltid stängda med en extra hasp. Känner inte att jag stör mig på något öht...oerhört glad över detta!

Svar på tråden Vad är det för fel på vissa???