• Angel in sight

    Vill läsa någon kurs, hur mycket är 7,5 poäng?

    Hej,
    Jag vill läsa någon kurs medan jag arbetar. Tittar lite på sommarkurser och då står det 7,5 poäng på de flesta. Deltid söker jag då jag arbetar + har små barn. Vad är då 7,5 poäng deltid? Jag söker endast distans utan sammankomster så det är endast via internet och litteratur.

    En kurs deltid under hösten är det kurser på 7,5, 10 eller 15 oftast. Vad är rimligt att man orkar och hinner med arbete och små barn?

    Jag har inte studerat på länge och skulle gärna bara vilja göra något då jag inte har något speciellt intellektuellt arbete och har ca 1,5 timme resväg samma dag som jag spendera med att studera lite tänkte jag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 14:17
    Om man läser distans utan sammankomster, behöver man då något mer än internet, typ webkamera?

  • Svar på tråden Vill läsa någon kurs, hur mycket är 7,5 poäng?
  • Diablo

    Heltid på en termin är 30 poäng. Så 7,5 är en fjärde del av det!


    Har man tur behöver man inget vett!
  • She is Me

    7,5 poäng, motsvara 5 veckors heltidstudier, så det beror på om du läser halvfart  då är det 10 veckor,


    Google is my friend ♥
  • Tecken

    Det kan vara allt från 25-100%. Det ska stå i kursplanen. Den kan vara på ca fem veckor heltid, eller en hel termin på 25% eller en halv termin på 50%.

  • dio

    Headset och webkamera oftast. Åtminstone headset. Läs kursplanen, hur är kursen uppbyggd?


    I was an atheist until I realized that I am God
  • Tecken

    Det är olika. En kurs jag läste hade en typ anslagstavla där vi kursdeltagare postade/lade upp våra uppgifter. En annan kurs hade "träffar: föreläsningar och redovisningar via ett konferensprogram. Då hade alla på sig headset och de som ville fick ha webcam (men det var det ingen som ville).

    Gemensamt för kurserna har varit grupparbeten. Antingen sköts det via mail eller via något konferensprogram.

  • Angel in sight

    headset kopplat till datorn på något sätt? Jag är helt lost på detta område så ni får gärna förklara hur ni menar Glad

  • Tecken
    Angel in sight skrev 2011-02-03 14:49:32 följande:
    headset kopplat till datorn på något sätt? Jag är helt lost på detta område så ni får gärna förklara hur ni menar Glad
    Headsett som du stoppar in i ett uttag på datorn. Jag köpte ett snorbilligt headset på DustinHome. Det behöver alltså inte vara något dyrt headset, bara du kan prata och höra/-s.
  • CHARLATAN

    Jag behöver ingenting förutom internetuppkoppling på min kurs, men det lär ju stå vad du behöver.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • CHARLATAN

    Och det där med poäng, jag läser 30hp, och då läser jag halvtid under två terminer. Så det beror ju på..


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Mrs Statham

    Alltså såhär: ett poäng motsvarar lite mindre än 27 timmar skoljobb. 7,5 poäng motsvarar 200 timmar, vilket man kan göra på 12 dagar, eller under ett år. Fast 7,5 poäng brukar man ju inte läsa under två terminer, det är max under en. Så deltid innebär allt mellan 10-20 timmar i veckan, alltså allt mellan 2-4 timmar plugg om dagen.
    Vad du tycker är rimligt att orka är helt upp till dig.
    Själv orkade jag med att plugga 150%, jobba 60, ta hand om två småbarn (bara varannan vecka då dock) och sambo utan egentligen några problem. 
    Jag vet en hel del som orkar plugga 200% och samtidigt jobba 80 och dessutom hinner med att vara aktiv i olika föreningar och grejer. Det beror helt på hur man är som person.. 

  • Rafael90

    Jag läser ett gäng kurser, bland annat en på 7.5 som är belagd på måndagskvällar. Varje måndag i 1.5 timme i 10 veckor = 7.5 poäng.

  • Rafael90
    Rafael90 skrev 2011-02-03 19:28:59 följande:
    Jag läser ett gäng kurser, bland annat en på 7.5 som är belagd på måndagskvällar. Varje måndag i 1.5 timme i 10 veckor = 7.5 poäng.
    Heltid är den på också.
  • Cornellia

    Ingen av dom 10 distanskurser (4 olika universitet/högskolor) har haft några "träffar" via datorn, inte heller har det varit några grupparbeten. En gång har det varit frivilliga veckochattar.

    För mig har det oftast fungerat som så att man får uppgifter via plattformen, och redovisar dem i ett forum eller att man gör webbaserade test.

    Skaffa inte massa grejer förren du vet säkert vad du behöver till just din kurs.

Svar på tråden Vill läsa någon kurs, hur mycket är 7,5 poäng?